چهارشنبه ۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۵
برخورد با واحدهای صنفی صحافی بدون مجوز شدت می‌گیرد

رئیس اتحادیه صحافان تهران از شدت گرفتن برخورد با واحدهای صنفی صحافی بدون مجوز این اتحادیه خبر داد و گفت از این پس واحدهای بدون مجوز که اخطار دریافت کرد‌ه‌اند اما برای دریافت جواز اقدام نکرده‌اند، پلمب خواهند شد.

جلیل غفاری‌رهبر، رئیس اتحادیه صحافان تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به ضرورت دریافت جواز کسب صحافان از این اتحادیه، گفت: ما پیش از این بارها به واحدهای غیرمجازی که شناسایی کرده‌ایم، اخطار داده‌ایم که برای دریافت جواز خود به اتحادیه مراجعه کنند که فقط تعداد محدودی از آن‌ها این کار را انجام داده‌اند.
 
وی با بیان اینکه اکنون برای پلمب این واحدها اقدام خواهیم کرد، افزود: اگر هم تاکنون اقدامی نکردیم به این دلیل بوده که این افراد همکار ما هستند و از سوی دیگر بیکاری در میان صنف وجود دارد و نمی‌خواستیم تداخلی در روند فعالیت همکاران ایجاد شود.
 
غفاری‌رهبر ادامه داد: اما از سوی دیگر شاهدیم که این اشخاص به بدنه صنف صدمه می‌زنند زیرا بخش عمده آن‌ها زیر قیمت مصوب اتحادیه و عرف در میان صحافان کار انجام می‌دهند و بازار هم‌صنفی‌های خود را خراب می‌کنند.
 
وی با اشاره به وجود افراد بدون جواز در همه اصناف، عنوان کرد: بخش عمده‌ای از این واحدهای صحافی در زیرزمین یا پارکینگ کار می‌کنند، درحالی که طبق قانون واحدها باید در محیط‌های اداری، ‌تجاری و کارگاهی باشد تا جواز بگیرند.
 
غفاری‌رهبر با بیان اینکه ما طبق قانون نمی‌توانیم به بسیاری از این کارگاه‌ها جواز بدهیم، گفت: اگر بخواهیم نسبت به تعطیلی یا پلمب واحد اقدام کنیم، با یکسری تبعات و مشکلات در میان همکاران روبه‌رو می‌شویم اما ساماندهی صنف اولویت دارد.
 
به گفته وی، برخی واحدهای صنفی نیز در محیط کارگاهی یا اداری قرار دارند اما برای دریافت مجوز اقدام نمی‌کنند که برای این گروه‌ها اعمال قانون خواهد شد.
 
وی به شناسایی بخش عمده این واحدهای بدون مجوز اشاره کرد و افزود: از میان 10 واحد اخیر، مجبور به پلمب و تعطیلی دو کارگاه شدیم که باخبر شدیم از محل‌های دیگر به کارگاه خود رفت و آمد دارند اما هشت کارگاه دیگر جواز خود را دریافت کردند.
 
وی در ادامه به بحث تاسیس و راه‌اندازی شهرک صحافان هم اشاره کرد و یادآور شد: اگر این شهرک راه‌اندازی شود، بخش عمده واحدهای بدون مجوز می‌توانند به این شهرک بروند اما کارهای اداری شهرک دچار مشکلاتی شده که امیدواریم به‌زودی برطرف شود.
 
غفاری‌رهبر همچنین به مشکلاتی که واحدهای صنفی بدون مجاز ایجاد می‌کنند، اشاره کرد و گفت: برخی از شاگردان کارگاه‌ها بعد از چند سال فعالیت به دلیل پایین بودن دستمزدها تصمیم می‌گیرند مستقل شوند و به صورت زیرپله‌ای و ارتباطاتی که گرفته‌اند کار می‌کنند، ‌این افراد اغلب با دستمزدهای پایین کار می‌کنند تا جذب مشتری بیشتری داشته باشند.
 
وی تاکید کرد: اما مساله اینجا است که در هر رشته کاری ظرفیت‌شناسی نشده و نمی‌شود، در حوزه چاپ، صحافی و... هیچ وقت وجوه مختلف کار سنجیده نمی‌شود و افراد با خریداری دستگاه و تجهیزات بعد از مدتی می‌بینند که بازار اشباع شده است.
 
غفاری‌رهبر در پایان با بیان اینکه اکنون اتحادیه صحافان 700 عضو در رسته‌های مختلف دارد، گفت: می‌توانم به جرات بگویم که حدود دو برابر این اعضا،‌ واحدهای صنفی بدون مجوز داریم و حتی عده‌ای دیگر نیز برای گرانی اجاره‌بها از تهران خارج شده‌اند و به سمت شهرری‌،‌ شهرقدس، پاکدشت و رودهن رفته‌‌اند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها