معاون ارتباطات و پاسخگویی دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران به ایبنا گفت؛
پیشبینی ثبت رکورد 1/5 میلیون مرسوله برای دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران
آزاده نظربلند، ضمن تشریح اقدامات مجری دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران در شناسایی و رفع 80 نقص سامانه نمایشگاه مجازی درباره پیشبینی آمار مرسولات دومین نمایشگاه مجازی کتاب گفت:برای دومین نمایشگاه، حدود یکونیم میلیون مرسوله را پیشبینی میکنیم.
وی درباره تغییرات و رفع 80 نقص سامانه گفت: در جریان برگزاری نخستین دوره نمایشگاه مجازی کتاب تهران، سرتیمهای بخشهای مختلف، خطاهای نرمافزاری سایت نمایشگاه را شناسایی و جمعآوری کردند؛ سرتیم بخشهای مختلف شامل خریداران، ناشران، ادمین مدیریتی و بخش بن بودند. در نهایت 80 مشکل کلان شناسایی و برای دومین نمایشگاه در مجازی کتاب تهران مرتفع شد.
نظربلند با بیان اینکه در برگزاری دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از فناوری متفاوتی استفاده شده است؛ ادامه داد: اصلیترین مشکل نخستین نمایشگاه مجازی کتاب، قطعی و کُندی نخستین روز سامانه نمایشگاه بود؛ بنابراین امسال با فناوری کاملا متفاوت در مقایسه با سال گذشته سامانه طراحی شده و محور طراحی، مایکرو سرویس است؛ بهعبارت دیگر بزرگترین اقدام و مهمترین تغییر و تمایز سامانه نمایشگاه مجازی در مقایسه با نخستین نمایشگاه قلمداد میشود.
معاون کتاب و فرهنگ موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران درباره دیگر تغییرات سامانه نمایشگاه کتاب تهران گفت: در دومین دوره نمایشگاه، بخش خریدار حقوقی بهویژه کتابخانههای عمومی تعریف شده است. زیرساخت بخش جستجو شامل شاده و پیشرفته سامانه نمایشگاه نیز با بهرهمندی از فناوری جدید، ارتقا پیدا کرده است؛ بنابراین در این بخش وضعیت مطلوبتری داریم. با پیشبینی «دستهبندی موضوعی» «فهرستبندی ناشران» بهعنوان تسهیلگران جستجو هستند که به بخش جستجوی سایت نمایشگاه افزوده شدند. ارتباط سامانه فروش با سامانههای مختلف ازجمله پست و بانک عامل نمایشگاه ارتقاء پیدا کرده است.
نظربلند با بیان اینکه علاوهبر رفع نقایص، سیستم و دیتای بانک اطلاعاتی نیز بهبود قابل توجهی و اساسی پیدا کرد ه است، افزود: در جریان برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران، مشخص شد برخی مشکلات ناشی از مشکلات دیتایی است؛ بهعنوان مثال بسیاری از دیتاهای ثبت شده در خانه کتاب و ادبیات ایران که فرصت استفاده کلان آنها فراهم نشده بود و نخستینبار در نمایشگاه مجازی سال 1399 بهرهبرداری شدند؛ حتی مولفههایی مانند «وزن کتاب» که پیشتر مورد استفاده نبودند.
وی درباره امکانات جدید نرمافزار فروش دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران بیان کرد: در نرمافزار فروش امکانات جدید ازجمله فهرست علاقهمندی اضافه شده است. بنابراین امکان انتخاب کتاب و ثبت در فهرست علاقهمندیهای کاربر وجود دارد. بنابراین خریداران دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، تجربه بهتری از مراجعه و ثبت سفارش خواهند داشت.
معاون کتاب و فرهنگ موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران درباره تاثیر فرصت سه روزه برای انتخاب کتابهای مورد علاقه پیش از شروع نمایشگاه مجازی کتاب تهران گفت: امکان انتخاب کتاب پیش از آغاز فروش، فرصت جذابی برای مخاطبان است؛ بنابراین در دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران نیز این فرصت مهیا شد. پیشبینی این فرصت به این معنا است که با شروع نمایشگاه، فرآیند نهایی خرید براساس فهرست انتخابها زودتر انجام میشود.
نظربلند با اشاره به تحولات مرکز پاسخگویی نمایشگاه مجازی کتاب تهران ادامه داد: مرکز پاسخگویی از ساعت 9 تا 21 برای پاسخگویی به کاربران سایت نمایشگاه مجازی کتاب تهران فعال است.
معاون ارتباطات و پاسخگویی دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران درباره پیشبینی میزان مراجعه به سامانه این دوره از نمایشگاه گفت: سال گذشته 800 هزار مرسوله پستی نمایشگاه مجازی کتاب تهران ارسال شد، برای دومین نمایشگاه، حدود یکونیم میلیون مرسوله را پیشبینی میکنیم. در این پیشبینی باید افزایش اعتبار بن خرید کتاب را نیز در نظر داشته باشیم.
نظر شما