جمعه ۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۵
ورکشاپ‌های بین‌المللی در نمایشگاه‌های مجازی کتاب اهمیت بیشتری نسبت به نمایشگاه‌های حضوری دارند

به گفته بیک‌محمدی اگر ورکشاپ‌ها در نمایشگاه 10 تا 20 درصد شخصیت نمایشگاه را نمایش می‌داد، ورکشاپ‌ها تا 50 درصد فعالیت در نمایشگاه مجازی را نمایش می‌دهد. زیرا دامنه مخاطبان نمایشگاه مجازی گسترده‌تر از نمایشگاه حضوری است.

امیر بیک‌محمدی، مدیر آژانس ادبی تماس در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با تاکید بر اینکه نمی‌توان بخش بین‌الملل نمایشگاه مجازی کتاب را از بخش اصلی آن جدا کرد، گفت: شخصیت نمایشگاه کتاب یکپارچه است. این شخصیت در بخش بین‌المللی نمایشگاه مجازی کتاب در شکل و قالب دیگری بروز پیدا می‌کند، که در نهایت نشان دهنده شخصیت کلی نمایشگاه کتاب تهران است.

به گفته او، نمایشگاه کتاب تهران موفقیت‌های خوبی را در بخش بین‌المللی داشته‌است، مدیر آژانس ادبی تماس ادامه داد: شاید لازم باشد در این موضوع تجدیدنظر شود. شاید تغییر نگاه، گام جدیدی برای به‌دست آوردن دستاوردها و داشتن نگاه جدید است؛ زیرا در چند سال گذشته قبل از اتفاق‌های مربوط به اپیدمی، در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران میزبان کشورهایی مانند ایتالیا، روسیه، چین و ... بودیم.

بیک‌محمدی افزود: در نتیجه حضور مهمان ویژه در دوره‌های مختلف نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، فعالیت نشر ایران در سطح بین‌المللی نمایان شد. این تحولات علی‌رغم همه مشکلات و قوانینی که از نظر تحریم ایران وجود دارد، اتفاق افتاد. شاید این موارد باعث شد تا مسیرهای جدیدی دیده شود.

بخش بین‌الملل نمایشگاه از دیگر فعالیت‌های آن جدا نیست
بیک‌محمدی با اشاره به اینکه پیشینه فعالیت بخش بین‌الملل نمایشگاه مجازی کتاب را به فال نیک می‌گیرد، ادامه داد: امیدوارم در آینده این فضا دوباره تکرار شود. به‌طور کلی بخش بین‌المللی نمایشگاه کتاب تهران شکل نحیف و لاغری دارد و قطعا زمانی که در فضای فیزیکی این شرایط بر آن حاکم است، این موارد در فضای مجازی هم ادامه خواهدداشت.

مدیر آژانس ادبی تماس با اشاره به اینکه در بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب لندن، فرانکفورت و ... در سال‌های قبل از همه‌گیری فعالیت‌های گسترده‌ای انجام می‌شد، بیان کرد: در نتیجه پیشینه این نمایشگاه‌ها، شاهد فعالیت پروپیمان در بخش بین‌الملل نمایشگاه مجازی کتاب آن‌ها هستیم.

او افزود: وقتی نمایشگاهی با تجربه بین‌المللی و شکل نحیف و لاغر برگزار شده‌باشد، شاهد همین مساله در بخش مجازی نیز خواهیم بود. این دو مساله  قابل تفکیک نیست و اگر می‌خواهیم که به بازخورد بالایی در بخش مجازی برسیم، باید به این نتیجه برسیم که  سابقه ما در بخش بین‌المللی علی‌رغم پیشرفت‌هایی که داشتیم، قابل اتکا نیست.

نقش ورکشاپ‌ها در نمایشگاه مجازی پررنگ‌تر است
بیک‌محمدی با تاکید بر اینکه ناشران و آژانس‌های ادبی باید ارتباط پایدار روزانه و هفتگی با مخاطب‌های خود در سراسر کشورها داشته‌باشند، گفت: نمایشگاه مجازی و حضوری به نوعی فرصتی برای نشان‌ دادن فعالیت ناشران و آژانس‌های ادبی و حضور دوباره در میان فعالان است. شاید بیش از اینکه برگزاری نمایشگاه به شکل مجازی منجر به تسهیل کارها شود، به هماوردی شبیه است که منجر به ابراز حضور مجدد فعالان بخش بین‌الملل خواهدشد. پیام این نمایشگاه به ناشران و آژانس‌های ادبی خارجی این است که در این حوزه فعال هستیم و راه‌های ارتباطی را در اختیار دیگر فعالان قرار می‌دهد.

او درباره ویژگی‌های نمایشگاه مجازی که به شکل استاندارد برگزار می‌شود، بیان کرد: در یک نمایشگاه مجازی استاندراد، ورکشاپ‌ها و وبینارهایی برگزار می‌شود که بسیار با اهمیت است. اگر در نمایشگاه حضوری 200 نفر در این ورکشاپ‌ها شرکت کنند، 2000 نفر می‌توانند در ورکشاپ نمایشگاهی که به شکل غیرحضوری برگزار می‌شود، شرکت کنند. اطلاع‌رسانی در نمایشگاه مجازی کتاب بسیار مهم است.

به گفته مدیر آژانس ادبی تماس، اگر ورکشاپ‌ها در نمایشگاه 10 تا 20 درصد شخصیت نمایشگاه را نمایش می‌داد، ورکشاپ‌ها تا 50 درصد فعالیت در نمایشگاه مجازی را نمایش می‌دهد. زیرا دامنه مخاطبان نمایشگاه مجازی گسترده‌تر از نمایشگاه حضوری است.

او درباره نکاتی که باید در برگزاری بخش بین‌الملل نمایشگاه مجازی به آن‌ها توجه بیشتری شود، بیان کرد: افرادی که قرار است این مساله را راهبری کنند، باید در حال تعامل با فضای بین‌الملل باشند، هرچقدر این افراد با آورده و دانش بیشتری باشند، مسیرهای جدید بیشتری برای ناشران و آژانس‌های ادبی داخلی و خارجی ایجاد خواهدشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط