جمعه ۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۰
مطالعه متون تاریخی و سفرنامه‌ها پیشنهاد مصحح «ناسخ‌التواریخ»/ تاریخ ایران و جهان عبدالحسین نوائی را بخوانید

جمشید کیانفر می‌گوید: پیشنهاد می‌کنم کار سه جلدی تاریخ ایران و جهان از عبدالحسین نوائی را بخوانند، زیرا این کتاب دوره مغول تا ظهور پهلوی را در برمی‌گیرد و مبتنی بر متون، اسناد، سفرنامه‌ها، خاطرات داخلی و خارجی نوشته شده و بسیار کار ارزشمند و خوبی است.

جمشید کیانفر پژوهشگر تاریخ و مصحح در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره کتاب‌های پیشنهادی‌اش برای خرید از دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران گفت: پیشنهاد می‌کنم علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی یک دوره تاریخ ایران را بخوانند. تاریخ ایران به سه دسته تقسیم می‌شود. دسته اول متون تاریخی، دسته دوم تحقیقات داخلی و دسته سوم تحقیقات خارجی است.

این پژوهشگر حوزه تاریخ افزود: پیشنهاد می‌کنم که تحقیقات داخلی را بیش‌تر مطالعه کنند. یعنی آثار بزرگوارانی همچون عباس اقبال، فریدون آدمیت و دکتر عبدالحسین نوایی را مطالعه کنند و به خصوص پیشنهاد می‌کنم کار سه جلدی تاریخ ایران و جهان از عبدالحسین نوائی را بخوانند، زیرا این کتاب دوره مغول تا ظهور پهلوی را در برمی‌گیرد که مبتنی بر متون، اسناد، سفرنامه‌ها، خاطرات داخلی و خارجی نوشته شده است و بسیار کار ارزشمند و خوبی است.

مصحح روضه‌الصفا و ناسخ‌التواریخ افزود: پیشنهاد می‌کنم علاقه‌مندان تاریخ مشروطه و تاریخ آذربایجان را بخوانند که مطالعه این متون در تاریخ معاصر ما بسیار تاثیر دارد. همچنین آثار پژوهشگران جوان‌تر همچون دکتر حسین آبادیان را مطالعه کنند زیرا درباره تاریخ مشروطه و تاریخ معاصر مفصل کار کرده است. خواندن آثار دکتر غلامحسین زرگری‌نژاد نیز برای علاقه‌مندان به تاریخ ضرورت دارد. 

کیانفر با بیان این‌که دسته دوم از متونی که پیشنهاد می‌کنم، سفرنامه‌ها هستند، گفت: سفرنامه‌ها به دو دسته داخلی و خارجی تقسیم می‌شوند، که من پیشنهاد می‌کنم سفرنامه‌های خارجی را بیشتر مطالعه کنند، نه این‌که سفرنامه‌های داخلی را رد کنم، بلکه سفرنامه‌های خارجی به این دلیل دارای ارزش بالایی هستند که به نکاتی پرداخته‌اند که ما فکر می‌کردیم جزیی از زندگی روزمره و بی‌اهمیت ماست.

وی افزود: سفرنامه‌های خارجی به مراسمی همچون عزاداری و یا مراسم جشن و شادمانی پرداخته‌اند، تصور ما بر این بود که این مراسم‌ها همواره به یک شکل برگزار می‌شود، در حالی‌که هر دوره شامل تغییرات خاصی است. هر سیاحی در دوره‌ خاصی به ایران آمد و رخدادهای مربوط به زمان خود را ضبط کرد، زمانی که سفرنامه دوره صفوی را با سفرنامه دوره قاجار مقایسه می‌کنیم، متوجه این تغییر و تحول می‌شویم.

مولف تاریخ بختیاری «خلاصه الاعصار فی تاریخ البختیار» افزود: پیشنهاد می‌کنم که خاطرات رجال داخلی و خاطرات رجال خارجی را مطالعه کنند، بخشی از این سفرا و شخصیت‌ها آمدند و خاطرات خودشان را در ایران نوشتند.

مولف کتاب «تاریخ پسندیده: تحریری از ظفرنامه یزدی» با اشاره به این‌که در دوره قاجار آثاری از این دست زیاد داریم، بیان کرد: درباره رجال ایرانی روزنامه خاطرات اعتمادالسلطنه، خاطرات میرزا علی خان امین‌الدوله، خاطرات حاج سیاح منابع بسیار ارزشمندی است که پیشنهاد می‌کنم همراه با سفرنامه‌ها و کارهای تحقیقاتی بخوانند.

مصحح «تاریخ امپراتوری عثمانی» با بیان این‌که وقتی تاریخ بخوانیم، آینده را بهتر می‌توانیم ترسیم و برنامه‌ریزی کنیم، افزود: وقتی از تاریخ غافل باشیم و غفلت کنیم مثل این است که هر روز می‌خواهیم یک کار جدید انجام بدهیم و تجربه جدیدی پیدا کنیم که این رویه بسیار خطرناک است.

کیانفر در پایان سخنان بیان کرد: تاریخ هم برای مردم بسیار اهمیت دارد و هم برای مسوولان و اهل تحقیق. البته اهل تحقیق و پژوهش که خود در کوران کار هستند و بهتر واردند که چه منابعی را در چه مقطعی باید بخوانند و به ارزش کار واقفند.

دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران تا دهم بهمن 1400 دایر است و علاقه‌مندان می‌توانند کتاب‌های مورد نظر خود را با 20 درصد تخفیف و پست رایگان تهیه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها