چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۱
«درجستجوی‌خورشید» ؛ روایت دیدار 60 شخصیت با حضرت رضا(ع)

کتاب «درجستجوی‌خورشید» روایت و معرفی شخصیت‌های مختلفی است که با حضرت علی بن موسی الرضا(ع) در خراسان دیدار داشته‌اند. به بهانه نهمین هفته از «پویش مردمی چهارشنبه‌های امام رضایی» ایبنا نگاه مختصری بر این کتاب داشته است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در خراسان‌رضوی، با مطالعه کتاب «درجستجوی‌خورشید» به قلم مهدی غلامعلی با شصت شخصیت متفاوت که با امام رضا (ع) در خراسان دیدار کرده‌اند، آشنا می‌شویم.

نویسنده برای نگارش کتاب در جستجوی خورشید: بازشناسی یاران، راویان و همراهان امام رضا (ع) در خراسان، از حدود 90 منبع اصیل تاریخ اسلام بهره برده است.

این ۶۰ شخصیت نماینده ۸ گروه اجتماعی بودند که در خراسان به دیدن امام هشتم رفتند. گزارش‌های مربوط به این روایان هم به تفکیک عناوین هشت‌گانه در بخشی مستقل از کتاب آمده است که دانشمندان، هنرمندان، راویان، همسفران، یاران، خویشاوندان، خادمان و کارگزاران از جمله آن­ها هستند.

در این کتاب، همراهان امام در سه عنوان نظامیان حکومتی، خدمتگزاران و یاران معرفی شده اند و شخصیت هایی همچون رجاء بن ابی ضحاک، به عنوان تنها فرمانده نظامیان، یاسر خادم از خدمتگزاران، ابو مسلم مشهور به مسافر، خادم چند تن از امامان، داوودبن قاسم بن اسحاق یکی از راوان شیعی بغداد و...معرفی شده‌اند.


کتاب «درجستجوی‌خورشید» به قلم مهدی غلامعلی در 152 صفحه قطع رقعی توسط انتشارات به‌نشر منتشر و این اثر در سال 1396 در جشنواره کتاب سال رضوی به عنوان اثر برگزیده شناخته شد.

حجت‌الاسلام مهدی غلامعلی، استاد جوان حوزه و دانشگاه، عضو هیأت علمی دانشگاه قرآن و حدیث قم، متولد ۱۳۵۱ در تهران و ساکن شهر مقدس قم است.  او دارای مدرک دکترای مدرسی معارف اسلامی در گرایش قرآن و سطح خارج تحصیلات حوزوی است.

غلامعلی از سال ۱۳۷۵ تاکنون ده‌ها کتاب و مقاله، تالیف کرده است که کتاب‌های «ماه هشتم»، «سبک شناخت کتاب‌های حدیثی»، «گلبرگ هدایت»، «مدرسه امام باقر(ع)»، «حدیث‌خوانی روشمند»، «سودای حقیقت: شرح حدیث عنوان بصری»، «سیره و اخلاق نظامی پیامبر اعظم»، «سبزتر از سبز: چهل روایت، چهل حکایت از زندگی امام خمینی» از جمله آثار تالیفی او هستند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها