یکشنبه ۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۷
کتاب‌هایی برای پژوهش و ساختن آینده بشر تا کتاب‌هایی تعلیمی و تمرینی در باب زندگی حکمت آمیز

محمدعلی نویدی کتاب عقل اثرمند و اصالت اثر» را از این جهت که یک ضرورت برای پژوهش و ساختن آینده بشر است و کتاب «حکمت و هنر اندیشه‌ورزی» را که یک کتاب تعلیمی و تمرینی در باب زندگی حکمت آمیز می‌باشد برای مطالعه نوروزی پیشنهاد داده است.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، محمد علی نویدی: نخستین کتاب پیشنهادی من مطالعه «قرآن مبین» است، مطالعه از روی تأمل و تفکر. زیرا، قرآن ظاهری دارد و باطنی؛ باطن قرآن مبین، سرشار از نور و روشناییست، روشنی دل و جان و جسم و جهان. قرآن با هویت و چیستی و اصالت ما ایرانیان مرتبط است. راه آینده به نورانیت قرآن محتاجتر است. قرآن مبین، کتاب انسانیت، هدایت، رسم و راه زندگیست. قرآن وصل به نورانیت مطلق است و به هرکس بقدر تفکر و تقلا و کاوشگری روشنی و جان و قلب نورانی می‌بخشد. مخاطب قرآن مبین همه آحاد بشر و جوامع است. شاید، بتوان گفت بخشی از این پرتوی آسمانی را در قرون سوم و چهارم هجری قمری، به پژوهش توان نشست.

کتاب‌های مثنوی، بوستان، شاهنامه
مثنوی معنوی مولانا، بوستان و گلستان سعدی، شاهنامه فردوسی، آثار فارابی، ابن سینا، ملاصدرا. چون تفکر و اندیشه این بزرگان ستون های فرهنگ و تمدن ایران زمین هستند. ایرانیان با فردوسی و سعدی و مولانا و حافظ و نظامی و بوعلی‌سینا و فارابی شناخته می شوند. ریشه ما در تفکر این متفکران، نهفته است. بنابراین، ایرانی خردمند اگر در جستجوی ریشه ها و اصل های « Root & Principal » و ساختن آینده بهتر برای ایران است، لاجرم به شناخت بنیادهای فکری و علمی خود محتاج است. 

حکیمان ایران زمین، چه حکیمان ادبی و چه حکمای فلسفی و اندیشگی، بنیاد های تاریخ و فرهنگ ما ایرانیان هستند. بدون مطالعه و تحقیق و تأمل و تفکر در آثار آنان، حافظه تاریخی و جمعی ملی و هویتی  خودمان را از دست می دهیم. فرهنگ و تاریخ امروز ما بر شانه های این بزرگان و مشاهیر معرفتی ایستاده است. مخاطب این گونه کتاب ها، عموم مردم ایران زمین هستند، و البته اهل فکر و نخبگان فکری، علمی و رسانه ای، بیش از دیگران مسؤولیت دارند. ایران زمین، به وجود و فکر و تلاش تمام مردم ایران محتاج است.

کتاب «صدای عقل»
اگر اهل کتاب و کتابخوانی فرصت داشتند، مجموعه کتاب‌های همفکر و همکنش را مطالعه کنند. «Like _ minded and cooperative ». پرسش بنیادی و کلیدی این که شریف‌ترین و اصیل‌ترین موهبت و نعمت و داشته انسان چیست؟ و کدام است؟ به تحقیق و بداهت، نیروی خرد و عقل و اندیشه بهترین داده یزدان و داشته انسان است. آیا معطل گذاشتن به نیرو و نعمت امر منطقی و معقول است؟ بنابراین، برای پرورش و بالندگی این موهبت بزرگ و بی نظیر، عقل ورزی و خردپروری لازم است. این کتاب بیان می‌کند که این عقل‌ورزی یاری می‌کند و چون تنها داشته مشترک آدمیان همین زندگی واقعیست.

کتاب «اندیشه و زندگی»
کتاب اندیشه و زندگی کتابی دو جلدی است که یاریگر آدمیان زندگی‌دوست می‌باشد. زندگی و نقد عمر برای هدر دادن و باری به‌هر جهت زندگی کردن و زنده ماندن نیست، زندگی و اندیشه و اثرمندی با هم ربط وثیق دارند. زندگی اثربخش آرمان عقلانیت و آرزوی انسانیت است.

کتاب «عقل اثرمند» و «اصالت اثر»
«کتاب عقل اثرمند و اصالت اثر» مدد رسان زندگی نافع است. این کتاب‌ها از یک ضرورت برای پژوهش و ساختن آینده بشر صحبت به میان آورده است. ضرورت این پروژه و فرآیند از اینجا ناشی می‌شود که تاریخ و فرهنگ ایران زمین با نگاه و نگرش انتزاعی و ذهنی و عرفانی و شعری و افسانه‌ای و اسطوره‌ای و خطابی و تگ گویی و گذشته گرایی و استبداد، بیش از عینیت و واقع گرایی و خردورزی و عقل پروری و آزادمنشی مألوف و مأنوس است. هم تفکر و هم تلاش. البته لازم است اهل کتاب «تبارشناسی تفکر» را نیک مطالعه کنند تا خاستگاه و رویشگاه اندیشه‌ها را دریابند. زندگی انسان با حکمت‌ها و گوهر خرد و عقل بیش از حکایت‌ها و داستان‌ها، ارتباط دارد، زیرا، جان و روح زندگی و انسان حکمت و درون‌مایه معرفت است.

کتاب «حکمت و هنر اندیشه‌ورزی»
این کتاب یک کتاب تعلیمی و تمرینی در باب زندگی حکمت آمیز می‌باشد. این هنر اندیشه ورزی و نیک اندیشی، نشانه‌ها و شاخص‌هایی دارد، پرسش و پرسشگری از جمله این شاخص‌ها و نشان‌هاست؛ کتاب «چیستی و قدرت پرسش اثربخش» و « اندیشیدن به گفت‌وگو و تعامل اثربخش» نیز از این قبیل کتابهاست.  

کتاب «آینده اثربخش» و «تفکر اثربخش»
برای انسان و نسل جوان خصوصاً، آینده و ساختن آینده خیرمند و اثربخش، اصلی‌ترین دغدغه و نگرانی وجودی است. مطالعه چه کتابی برای ساختن آینده مفید و نافع، سودمند است؟ شاید، کتاب «آینده اثربخش» پیشنهاد معقول و مناسبی باشد. آینده یک امکان بی‌نظیر و بی‌تکرار برای آدمیست، اما، آینده ساختنی و درس آینده آموختنی است؛ کتاب « تفکراثربخش» و «آینده اثربخش» این امکان را به تحلیل و بررسی و راهکار یابی کشانده است. 

در مغرب زمین با ظهور اصالت عقل افراطی و خود بنیاد «Subjectivism» و اصالت تجربه و محض «Originality of experience»  و پوزیتیویسم، میدان و عرصه برای اثرهای ناپیدا و دیده نشدنی «مثل اثر عشق و معنا» بسیار تنگ شد. ضرورت پیدایش و ظهور یک نگرش و روش و رهیافت نوین بنام «تفکراثربخش» از اینجاها ناشی شده است. ما نیاز به عقل دیگر و هوش جدیدی به‌نام، عقل اثرمند داریم تا معطوف به زندگی باشد. اصالت وجود و ماهیت که سال‌ها ما را به خود مشغول کرده بود، در زندگی کارآیی و اثربخشی ندارد. زیرا، از امر مبهم و مجهول سخن می‌گفت.

همچنین اگر اهل مطالعه و کتاب فرصت داشتند، حکایت و حکمت علم در ایران، نقد و نقادی اثربخش و نقش حکمت متعالیه و اثربخشی و کتاب «تفکر تاریخی» را نیز برای خواندن در ایام نوروز پیشنهاد می‌دهم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها