«خال هندو» با محوریت زندگی شهید انقلاب جمال فریدزاده به قلم بتول پادام از سوی نشر ستارهها منتشر شد.
او و دوستانش قصد انجام کارهای بزرگی را دارند، کارهایی که پایشان را به محافل بزرگان باز میکند و ترغیب میشوند تا در راه و هدفشان همدست و یکصدا شوند. جمال آدمهای خودش را از بین دوستان و همتیمیها انتخاب و بنا به شناخت هر کدامشان مسولیتی به آنان محول میکند تا اینکه روزی سروکلهی جوانی شرور به نام فرخ پیدا میشود و همین میشود ماجرایی برای سرشاخشدن جمال و دوستانش با فرخ.
در کتاب علاوه بر جمال فریدزاده به شهید دیگر انقلاب مهری زارع نیز پرداخته شده و سعی در به تصویر کشیدن فضایِ دهه پنجاه همراه با ماجرای عدهای پسربچه نوجوان، به اهمیت گروه و رفاقت برای رسیدن به اهداف و همچنین خفقانِ قبل از انقلاب و به رسومِ خوبِ میان مردمِ قدیم مشهد از جمله همسایهداری و کمک به هم؛ اشاره و پرداخت شده است.
در بخشی از کتاب «خال هندو» میخوانیم:
«جمال حس کرد توی چشم و دماغ و گوشهاش پُر از آب شده. داد زد.
-از جونم چی میخواین؟
مثل بید میلرزید. هوا سرد بود و تن و لباسش خیس شده بود. خودش را تکانی داد. از دور صدای پارس و زوزه میآمد. بعد صدای چند پا آمد؛ صدای دویدن سگها بود. خیلی نزدیک بود. انگار میدویدند تا او را تکه و پارهاش کنند. جمال دراز به دراز توی گونی افتاده بود و امکان فرار نداشت. داد زد و کمک خواست. صدایش کمی میلرزید. معلوم نبود از ترس است یا سرما.
یک نفرشان گفت: کافیه... بسشه دیگه!
بتول پادام نویسنده مشهدی از سال۹۵ تا 99 با شرکت در کارگاه های نویسندگی و نمایشنامه نویسی زندهیاد استاد تشکری وارد عرصه نویسندگی بصورت جدی شد و همچنین در بیست و هشتمین دوره جشنواره تئاتر خراسان رضوی برای نمایشنامه «جلال» با محوریت زندگی جلال آل احمد رتبه دوم را کسب کرد و در جشنواره ملی نمایشنامه نویسی اقتباسی گام دوم در سال ۹۸ نیز رتبه برگزیده بخش نوجوان را به دست آورده است.
پادام در خصوص کتاب «خال هندو» میگوید:«این اولین تجربه ام در حوزه رمان است که به محض ورود در کارگاه استاد، به عنوان اثری که گام به گام از ایده تا طرح و اجرا زیر نظر ایشان انجام و به منصه ظهور رسید و خود استاد زحمت خوانش و تایید آثار تمام دوستان حاضر در کارگاه را برعهده داشتند؛ با توجه به اینکه خواهناخواه، شاگرد از استاد نگاه و زاویه دید و حتی گاه قسمتی از جهان بینی را میتواند کسب کند، و غیر از آن تاکید استاد بر شاکلههای مورد نظر خودشان از بوم و زنده کردن اقلیم و گفتن از ادبیات شهری و همچنین اجرا به جای ذهنی نویسی و نکاتِ بسیاری که سعی کردم در اثر بگنجانم.
استاد بر نکات خاصی تکیه داشتند که آن را مکرر در مصاحبه ها نیز بیان می کردند که: آوانویسی اثر از بومینویسی به شهرینویسی تبدیل شده است. ادبیات شهری، یک ادبیات غنی شده هویتی و ملی است. مخاطب باید خود را نه در ادبیات جزیرهای و آپارتمانی بلکه در یک اقلیم شهری، به بازیابی برساند.
من سعی داشتم این اقلیم شهری را در فضای رمان به اجرا دراورم، حال در اینکه چقدر موفق بوده ام یا خیر، این را خواننده که در نظر من اصلی ترین داور است خواهد گفت.»
خاطرنشان میشود کتاب خال هندو به قلم بتول پادام با ویراستاری حسین علینقی، طراح جلد حمید فخار، صفحهآرایی حامد امامی و از سوی انتشارات ستارهها و با همکاری تولید واحد آفرینشهای ادبی حوزه هنری خراسانرضوی و حمایت معاونت فرهنگی هنری سپاه امام رضا(ع) در 298 صفحه قطع رقعی با شمارگان هزار نسخه و قیمت 47 هزارتومان منتشر شده است.
نظر شما