پنجشنبه ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۶
اهدای تندیس نیکوکاری به سیدهادی محقق فیلنامه‌نویس

سیدهادی محقق، کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس کشورمان، در آیین رونمایی از تولیدات هنری و رسانه‌ای استودیو نیک‌سو و تقدیر از هنرمندان نیکوکار در عرصه سینما که به همت مرکز فرهنگ نیکوکاری در محل موزه سینمای ایران برگزار شد، تندیس نیکوکاری دریافت کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در این مراسم که شامگاه 18 اسفند برگزار شد، کارگردان فیلم «دِرب» پس از دریافت تندیس اظهار کرد: ما خوشبختیم که می‌توانیم کسی را خوشحال کنیم؛ اولین نیکوکارِ بی‌منت عالم، خداست و مهم‌ترین وجه نیکوکاری او این است که از گناهکاری ما چشم‌پوشی می‌کند.

محقق همچنین افزود: معتقدم که ما انتخاب نمی‌کنیم بلکه بر اساس ظرفیت‌ها و جهت‌گیری‌هایمان، در دایره تدبیر، انتخاب می‌شویم و کسانی که برای خیر قدمی بر می‌دارند، این لیاقت را داشته‌اند تا برای این امر انتخاب شوند.

محقق ادامه داد: زندگی معنا دارد و ما چاره‌ای نداریم جز اینکه به معنای زندگی برسیم؛ اگر نرسیم همیشه در اتفاقات روزمره محدود می‌مانیم. یکی ازمعناهای زندگی، زیست در بستر خیر است و زندگی بدون معنویت، اخلاق و خیر، سرنوشت غم‌انگیزی خواهد داشت.

محقق عنوان کرد: در سکانس پایانی دِرب، شخصیت اصلی داستان نماند تا حس تشکر را در چشمان صاحبخانه ببیند، اگر مانده بود، لحظه ای رخ می‌داد که به نظرم به آن لحظه ریاکاری می گویند، یعنی آن تشکرطلبی برای موقعیت نیکوکاری، سم است. از قدیم گفته‌اند که تو نیکی می‌کن و در دجله انداز، یک پزشک می‌تواند بگوید من پزشکم، اما یک خیّر نمی‌تواند بگوید من خیّرم، چون خیریه یک شغل نیست.

کارگردان و فیلمنامه‌نویس کشورمان افزود: اصلاً کسی که خیّر است، گمنام است و تلاش می‌کند هیچ‌کس او را نشناسد، من از واژه نیکوکاری هم می‌ترسم و به جای آن  مسوولیت در برابر موقعیت می‌گویم.

سینما دِین خود را به نیکوکاری ادا کرده است
بهروز شعیبی، کارگردان، بازیگر و فیلنامه‌نویس سینما چهره دیگری بود که در این مراسم مورد تقدیر قرار گرفت و نشان زرین نیکوکاری بنیاد خیریه آلاء به وی اهدا شد. 

شعیبی در پیامی ویدیویی که به این مراسم ارسال کرده بود، عنوان کرد: نیکوکاری باید در هرجای دنیا توسعه یابد و ما باید آن را در هر فرد، خانواده، دنیایی نشر وگسترش دهیم؛ کاری که همه فلاسفه و اندیشمندان در هر دوره داشتند و تلاش کردند که دنیا را جای بهتری برای همه کنند.

وی خاطرنشان کرد: نیکوکاری بخشی فطری و دایمی در انسان است؛ در درام نیروهای خیر و شر هستند که روبروی هم قرارمی‌گیرند، این نیروی خیر با عمل نیکوکارانه مشخص می‌شود. هنر سینما و هنر نمایش دین خود را به نیکوکاری ادا کرده، چرا که چاره‌ای هم جز این نداشته است و در دهلیز و دارکوب رویکرد ما به این موضوع بیشتر بوده است اگرچه که نمی‌توانم بگویم در دیگر آثارم این موضوع کم بوده است.

هر اثر هنری، خیر ماندگار است
در ادامه نشان زرین نیکوکاری بنیاد خیریه آلاء به فاطمه سادات محمودپور، مستندساز کشورمان نیز اهدا شد. محمودپور گفت: باور دارم که هر اثری که با موضوعات هنری ساخته شود، یک خیر ماندگار است، چرا که هنر تاریخ انقضا ندارد و مخاطب آن فطرت انسان‌هاست که هرگز تغییر نمی‌کند؛ پس یک اثر هنری می‌تواند خیری ماندگار برای سالیان سال باشد.

 بر اساس این گزارش، در ابتدای این برنامه، تعدادی از تولیدات استودیو‌ نیک‌سو از جمله انیمیشن‌ «دست‌خد‌ا» و فیلم کوتاه «لایو» برای حاضران به اکران در آمد و پادکست «محیط زیست و نیکوکاری» نیز به صورت زنده، اجرا و معرفی شد.

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین علی دیانی، مدیرعامل بنیاد خیریه آلا، مهدی توسلی، مدیر مرکز فرهنگ نیکوکاری و مهراد شاهی، مدیر استودیوی نیک‌سو در این برنامه به ایراد سخنرانی و بیان اهداف استودیوی نیک‌سو پرداختند. 

استودیوی نیک‌سو(وابسته به مرکز فرهنگ نیکوکاری بنیاد خیریه آلاء) نخستین استودیوی تخصصی کشور در حوزه ترویج نیکوکاری است که در ابتدای سال 1400 تأسیس شد و به تولیداتی همچون انیمیشن، فیلم کوتاه و پادکست و برگزاری کارگاه‌های هنری با محور ترویج نیکوکاری اقدام می‌کند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها