یکشنبه ۲۲ دی ۱۳۸۷ - ۰۹:۴۷
«مديريت اسلامي»؛ به جاي تسليم محض در برابر تئوري‌هاي غرب

كتاب «مديريت اسلامي» نوشته محمدحسن نبوي از سوي بوستان كتاب قم تجديد چاپ و روانه بازار نشر شد./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، ويرايش سوم اين كتاب، به خاطر نياز مديريت مجموعه‌ها و سازمان‌ها به دستورات شرع مقدس اسلام، تهيه شده است.

به اعتقاد نويسنده كتاب، بحث و آشنايي درباره «مديريت اسلامي»، امري ضروري است و كتاب‌هايي نيز با عنوان «مديريت اسلامي» عرضه و چاپ شده اند، اما برخي از نويسندگان، از مباحث مديريت روز، بي‌اطلاع‌اند و آنهايي هم كه با علم مديريت آشنايي دارند؛ نتوانسته‌اند نسبت به منابع اسلامي به ‌گونه‌اي بايسته آگاهي پيدا كنند و به آن بپردازند تا آنجا كه به وضوح، استفاده غلط از آيات و روايات در نوشته‌هاي آنان مشاهده مي‌شود.

نويسنده در بخش ديگري از كتاب، از مديريت به عنوان يك علم نام مي‌برد و مي‌نويسد: «در علم مديريت، با توجه به آن كه بحث روابط انساني از مهمترين مسائل به ‌شمار مي‌رود، طبعاً دين مبين اسلام، كه از مباحث عمده آن، تنظيم روابط انسانهاست؛ بهترين مطالب و مسائل را بيان داشته است. از اين‌ رو لازم است به جاي تسليم محض در برابر تئوري‌هاي مديريتي جهان غرب، «بحث مديريت اسلامي» را به شكلي كاملاً جدي مطرح كنيم و مورد دقت قرار دهیم. چرا كه با توجه به رشد سريع علوم، تكنولوژي و پيشرفت برق‌آساي دانش، مديريت كردن تمامي اكتشافات و اختراعات و مسائل مبتلابه بشر امروزي، اين ضرورت را دوچندان مي‌كند، خصوصاً اين‌كه بدانيم «مديريت»، علم و دانشي است لازم كه براي شكل‌گيري، از علوم ديگر مانند روان‌شناسي، جامعه‌شناسي، رياضيات و ... در حد نياز بهره جسته است، به نحوي كه به عنوان علمي مصرف كننده شناخته شده و در اين مسير، سير تئوري‌هاي مختلف مديريتي را تجربه كرده است.» 

اين اثر در 13 فصل، مباحث مختلف مديريتي را شرح مي‌دهد. عنوان فصل اول «حكومت و مديريت اسلامي» و  فصل دوم «برنامه‌ريزي» است كه بر اهميت آن در مديريت، مطالبي را عرضه مي‌كند. «اركان برنامه‌ريزي»، فصل سوم كتاب را تشكيل مي‌دهد كه در آن به مباحثي چون اهداف، پيش‌بيني و مشورت مي‌پردازد. سازماندهي، انگيزش، رهبري، صفات فردي رهبر، رفتار رهبري، سلوك مديريت، لغزش‌گاه‌ها، كنترل، پيگيري و تصميم‌گيري، عنوان ساير فصل‌هاي اين كتاب را تشكيل مي‌دهد.

چاپ سيزدهم كتاب «مديريت اسلامي» در شمارگان 5000 نسخه، 396 صفحه و بهاي 45000 ريال راهي بازار كتاب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط