سه‌شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۲
طرح عیدی دادن کتاب در صورت همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد گسترده‌تر می‌شود

کتاب می‌تواند عیدی خوبی برای افراد در هر گروه سنی باشد، همچنین خرید کتاب از کتاب‌فروشی‌ها به بقای این گروه کمک می‌کند. این‌ها در حالی است که کتاب‌فروشان خصوصی نمی‌توانند رسید رسمی ارائه بدهند و به همین دلیل مخاطبان بسیاری را که در اداره‌ها و سازمان‌های دولتی فعالیت می‌کنند، از دست می‌دهند.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در روزهای بهاری و سال نو، هرکس دوست دارد به خانواده و دوستانش چیزی به یادگار بدهد. سنت عیدی دادن، یکی از رفتارهای قدیمی میان ایرانیان است و در ساختن خاطرات کودکی هر فرد نقش رنگینی برجای گذاشته‌است. کتاب کالایی فرهنگی است که عمر طولانی دارد، به خصوص اگر در صفحات ابتدایی آن یادداشتی نوشته‌شود، می‌تواند حس و حال روزگار را در خود نگهداری کند. چند سالی است که کتاب‌فروشان مردم را به عیدی دادن کتاب دعوت می‌کنند. هرکس می‌تواند با توجه به بودجه‌ای که برای این کار در نظر گرفته‌است، کتابی خریداری کند.

محمد زارع، مدیر کتاب‌فروشی رود در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا درباره اقداماتی که باید برای ترویج انتخاب کتاب، برای عیدی دادن انجام شود، گفت: نخستین نکته این است که چیزی را هدیه می‌دهیم که دوست داریم. در تعطیلات عید بیشتر کتاب‌فروشان باز هستند، حتی کالای جانبی آوردند که می‌تواند کودکان را جذب کند. این فرصت خوبی است تا به کودکان کتاب هدیه بدهیم، جذابیت‌های کتاب را برایشان توضیح بدهیم و از هر راهی می‌توانیم کودکان را درگیر کتاب کنیم.

به گفته زارع هدیه دادن کتاب 30 هزار تومانی برای کودکی که توقع دریافت عیدی 500 هزار تومانی دارد می‌تواند به عنوان ضدتبلیغ عمل کند. در این شرایط بزرگسالان باید به ظرایف دقت کنند و برای مثال پول را میان برگ‌های کتاب هدیه بدهند، اینطور می‌توانند خاطره خوبی برای کودک بسازند. او ادامه داد: قیمت کتاب مهم نیست، اگر به کسی کادوی گران قیمت می‌دهید، کتاب هم بدهید و بگذارید با کتاب آشنا شود. معرفی کتاب می‌تواند تاثیر زیادی روی افراد بگذارد.

او با تاکید بر اینکه رسانه‌های رسمی وظایف فرهنگی برعهده دارند، توضیح داد: معرفی کتاب می‌تواند بخشی از وظیفه فرهنگی رسانه‌ها باشد. زیرا در شرایطی کتاب از زندگی مردم خارج شده‌است که در قدیم افراد حتی اگر کتاب را نخوانده بودند، تظاهر به کتاب‌خوانی می‌کردند، زیرا کتاب‌خوانی را فضل و فخر می‌پنداشتند. 

ضرورت خرید کتاب از کتاب‌فروشی
کتاب‌فروشی رود کتاب‌های دست دوم و تمیز را می‌فروشد و هم تعویض می‌کند. مدیر این کتاب‌فروشی کتاب‌های سالم و تمیز ناشرانی را که می‌خواهند انبار خود را خالی کنند، می‌خرد و با قیمت مناسب می‌فروشد. زارع بیان کرد: بسیاری از افرادی که برای تعویض کتاب می‌آیند، آثار کتابسازی شده در دست دارند که از چادرهای نصب شده در خیابان‌ها و میدان‌های شهر یا مترو خریدند، برای آن‌ها درباره ضرورت خرید کتاب از کتاب‌فروشی توضیح می‌دهم، زیرا کتاب‌فروش می‌خواهد مشتری را 30 سال نگه دارد و فروشنده‌های کتاب در چادر و مترو ممکن است هفته آینده آنجا نباشند.  

به گفته این کتاب‌فروش اگر تهیه چیزی اولویت پیدا کند، افراد منتظر بهانه یا تخفیف نمی‌مانند و حتما آن را می‌خرند. او ادامه داد: چطور است که کودک می‌تواند مادر و پدر خود را مجبور به خرید پیراهن دو میلیون تومانی کند؟ اگر کتاب را هم دوست داشته‌باشد کاری می‌کند تا خریده شود.

زارع ادامه داد: کتاب دغدغه من است و فقط کار و درآمد نیست، اما باید جنبه اقتصادی کتاب رعایت شود، اگر هر فرد نابلد چادر بزند و کتاب را با ۶۰ درصد تخفیف بفروشد، ارزش کتاب را از بین می‌برد.

کاری کنیم که کودک از کتاب‌فروشی خاطره خوبی داشته‌باشد
زارع با دعوت از افرادی که زمانی برای کتاب‌خوانی ندارند، اما دوست دارند کودکانشان کتاب بخوانند، گفت: اگر شغل فردی که شکلی است که نمی‌تواند کتاب بخواند، باید به برادرزاده و ... بگوید که کتاب چیز خوبی است. کافی است کودک را همراه خود با کتاب‌فروشی ببرد، کتاب‌فروشان می‌توانند با کودک صحبت کنند و مطابق با علایق او، کتاب معرفی کنند.

این کتاب‌فروش اقداماتی برای جذب کودکان به فضای کتاب‌فروشی انجام می‌دهد، برای مثال بادکنک‌هایی خریده بود و به کودکانی که وارد کتاب‌فروشی می‌شدند، هدیه می‌داد تا کودک از فضای کتاب‌فروشی خاطره خوبی داشته‌باشد. او افزود: سعی می‌کنم کودکانی که وارد کتاب‌فروشی می‌شوند، حس خوبی داشته‌باشد، حتما لازم نیست که کتاب را بخرند، بلکه باید کاری کنیم تا کودکان در کتاب‌فروشی خاطرات خوبی داشته‌باشد. کودکان در کتاب‌فروشی می‌توانند حس کنند که کار فرهنگی انجام دادند.

وزارت فرهنگ و ارشاد می‌تواند ازاین طرح حمایت کند
کتاب‌فروشان سود کمتری نسبت به ناشران و شرکت‌های توزیع کننده کتاب کسب می‌کنند، به همین دلیل گستره اقداماتی که می‌توانند برای اجرای طرح‌ها و ترویج کتاب‌خوانی انجام بدهند، محدود است. پیام مصلح، مدیر کتاب‌فروشی کتابشار در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا درباره طرح ترویج عیدی دادن کتاب گفت: در واقع ایده خوب و بحث قشنگی است، خوب است که حمایت شود؛ اما اگر فقط به صورت جنبش و کمپینی باشد که کتاب‌فروشان از آن حمایت می‌کنند، خیلی کمتر دیده و شنیده می‌شود، زیرا کتاب‌فروشان صدایشان به مخاطب‌های کتاب می‌رسد، یعنی آن‌هایی که در لحظه خریدار کتاب هستند.

او ادامه داد: به نظر می‌رسد هدف این طرح جذب افرادی باشد که کمتر کتاب می‌خوانند و با کتاب‌فروشی‌ها در ارتباط نیستند. باید برای این افراد برنامه‌ریزی شود و این کار می‌تواند از طریق ادارات دولتی انجام شود، زیرا معمولا این ادارات سررسید هدیه می‌دهند و می‌توانند در سازمان‌هایشان کتاب را جایگزین هدایای قبلی کنند.

اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان می‌تواند در انتقال مطالبات کتاب‌فروشان و تسهیل اجرای آن‌ها نقش داشته‌باشد. مصلح با تاکید بر اینکه باید از شهرداری، صداوسیما و سایر نهادهای دولتی مطالباتی برای حمایت از این طرح داشته‌باشیم، بیان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد می‌تواند ازاین طرح حمایت کند و برای مثال با سازمان صدا و سیما هماهنگ کند تا درباره این طرح در زیرنویس شبکه‌ها اطلاع‌رسانی انجام بدهد.همچنین وزارت فرهنگ و ارشاد می‌تواند برای نصب بیلبوردهای شهری اقداماتی انجام بدهد.  


مدیر کتاب‌فروشی کتابشار با اشاره به بنرهایی که در هفته کتاب در شهر تهران نصب شده بود و نویسندگان و کتاب‌هایشان را معرفی می‌کرد، گفت: شهرداری نشان داد که به مسائل فرهنگی توجه دارد و می‌تواند این اقدامات را انجام بدهد. در این روزها هم اگر بخواهد حتما می‌تواند اقداماتی انجام بدهد.

بسیاری از سازمان‌های دولتی نمی‌توانند از کتاب‌فروش خصوصی خرید کنند
مصلح با اعلام اینکه امسال برای فروش کتاب به شرکت‌های دولتی و خصوصی بازاریابی کرده‌اند، درباره مشکلات فروش کتاب به اداره‌ها و سازمان‌های دولتی توضیح داد: کتاب‌فروشی‌های محلی نمی‌توانند فاکتور رسمی ارائه بدهند و این کار را سخت می‌کند. ممکن است شرکت دولتی بخواهد با کتاب‌فروش خصوصی همکاری کند و از او کتاب‌بخرد، اما ما سازوکاری نداریم که بتوانیم فاکتور رسمی ارائه کنیم. این‌ها مشکلاتی است که اتحادیه می‌تواند آن‌ها حل کند، اما منفعل است. همانطور که نتوانست مانع فروش آثار کتاب‌سازی شده در خیابان‌ها، میدان‌ها و فضای مجازی شود.

به گفته این  کتاب‌فرش شرکت‌های خصوصی همکاری بهتری برای خرید کتاب با کتاب‌فروشان انجام می‌دهند، او ادامه داد: یک مساله مهم همراه کردن شرکت‌های دولتی با این طرح است. با اینکه روش بازاریابی ما برای جذب شرکت‌های خصوصی نتیجه‌بخش بوده‌است، اما ساز و کار شرکت‌های دولتی فرق می‌کند و اینطور نیست که از کتابفروشی خرید کنند. بسیاری از شرکت‌های دولتی، مجبور به خرید از ناشرهای دولتی هستند، زیرا باید استعلام داشته‌باشند که به صرفه‌ترین خرید را انجام دادند.

او با اشاره به قیمت سرسام‌آور کاغذ و تاثیر آن بر بهای کتاب ادامه داد: شاید در این شرایط مهم‌ترین اقدام کنترل قیمت کاغذ باشد؛ زیرا با افزایش قیت کاغذ، شاهد افت جدی فروش کتاب خواهیم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط