جمعه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۹
«آزمایشگاه کتاب» در نمایشگاه کتاب

آزمایشگاه کتاب با حضور در غرفه فعالیت‌های فرهنگی با تمرکز بر حوزه پژوهش، آموزش و ترویج فعالیت‌های کتابی در سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور دارد.

امیررضا بشیری، مسئول غرفه آزمایشگاه کتاب در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، با اشاره به برپایی آزمایشگاه کتاب در سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، گفت: این آزمایشگاه از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است که به تناسب نوع مخاطبان و نیاز آن‌ها نقش‌ها و کارکردهای مختلفی دارد اما به‌طور کلی در سه حوزه پژوهش، آموزش و ترویج فعال است.
 
وی ادامه داد: در بخش پژوهش، انجام پژوهش‌های کاربردی و توسعه کوتاه‌مدت و بلندمدت صنعت نشر کتاب و ارائه راه‌حل‌های علمی و تخصصی برای مواجهه با آن برخی از این کارها است.
 
بشیری با اشاره به بخش آموزش، توضیح داد: برگزاری دوره‌های آموزشی در قالب‌های مختلف در راستای دانش‌افزایی فعالان صنعت نشر ازجمله اهداف این بخش به شمار می‌آید.
 
وی همچنین درباره مبحث ترویج در این دوره‌ها، گفت: معرفی تازه‌ترین اتفاقات و تحولات نشر در جهان، انتشار نتایج پژوهش‌ها در قالب‌‌های مختلف به شکل کاربردی و با زبانی ساده، برگزاری گفت‌وگو با صاحب‌نظران با هدف توسعه و پایداری صنعت نشر کتاب از جمله اقدامات این حوزه است.
 
بشیری با بیان این‌که آزمایشگاه کتاب در قالب مجموعه «رسانیوم» فعالیت دارد، عنوان کرد: رسانیوم به‌عنوان یک مجموعه آموزشی و پژوهشی از خرداد سال 1399 با هدف توانمندسازی دانشی اکوسیستم رسانه‌ای کشور با مشارکت مجموعه‌ای از دانش‌آموختگان و استادان حوزه رسانه فعالیت خود را آغاز کرد.
 
وی با اشاره به تغییرات گسترده در صنعت نشر، عنوان کرد: این صنعت به‌عنوان یکی از بزرگترین صنایع رسانه‌ای کشور به دلیل شتاب روزافزون فناوری و تحولات نیازمند بازنگری و سازمان‌‌دهی مجدد استراتژی‌های کلان و پویایی است.
 
بشیری تاکید کرد: در «آزمایشگاه کتاب» بر این نکته تاکید شده که یکی از راه‌های اصلی توسعه و تحول این صنعت، ایجاد تغییر و تحولی عمیق در حیطه شناخت و دانش است تا با بازبینی، بازسازی و بازاندیشی به توسعه زیست بوم نشر کتاب کشور کمک کند.
 
وی با بیان این‌که آزمایشگاه کتاب یک پلتفرم برای پاسخ‌گویی به نیاز دانش فعالان حوزه نشر است، گفت: آزمایشگاه کتاب در اصل مکانی برای فرآوری دانش فعالان حوزه نشر به شمار می‌آید که نقش ترویجی دارد و با معرفی جدیدترین روندها و تحولات فناوری این صنعت به توسعه و پایداری نشر کتاب می‌پردازد.
 
سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا سی‌ویکم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در دو بخش حضوری در مصلای امام خمینی(ره) و مجازی در سامانه ketab.ir  ادامه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها