پنجشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۵
کارگاه «نگارش معرفی کتاب» از 22 خرداد برگزار می‌شود

کارگاه مجازی «نگارش معرفی کتاب» از 22 خرداد به همت انجمن صنفی ویراستاران برگزار می‌شود.

مهناز مقدسی، دبیر انجمن صنفی ویراستاران و مدرس کارگاه «نگارش معرفی کتاب» در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به برگزاری این کارگاه، توضیح داد: از جمله مهمترین مباحث و سرفصل‌های کارگاه نگارش معرفی کتاب می‌توان به اهمیت معرفی کتاب، انواع معرفی کتاب، تفاوت خلاصه، معرفی، مرور و نقد و شیوه‌های نگارش معرفی کتاب اشاره کرد.
 
وی ادامه داد: ما شاهدیم که روزانه کتاب‌های زیادی پشت ویترین کتابفروشی‌ها می‌نشیند که خواننده نمی‌داند کدام کتاب را باید متناسب با نیاز خود انتخاب کند و این کارگاه می‌تواند در ارائه راهکارهای مناسب به مخاطبان کمک کند.
 
مقدسی با اشاره به راه‌های تشخیص کتاب خوب برای مخاطبان، عنوان کرد: راهنمایی گرفتن از افراد کتاب‌‎خوان و فرهنگی و قابل اعتماد، مشاهدۀ کتاب و خواندن فهرست و پشت جلد و مقدمۀ کتاب و خواندن معرفی‌ها و نقدها و مرورهای منتشرشده از جمله این راهکارها برای مخاطبان است.
 
وی با اشاره به اهمیت معرفی کتاب، توضیح داد: متونی که شامل معرفی کتاب هستند می‌توانند محتوای کتاب و میزان اطلاعات آن را به مخاطب بشناسانند، مخاطب را به تهیه و خواندن کتاب ترغیب می‌کنند، تشخیص تفاوت کتاب با کتاب‌های دیگر را آسان‌تر می‌کنند، مخاطب را از سردرگمی برای خرید کتاب دور می‌کنند و به فروش کتاب و چرخۀ نشر کمک می‌کنند.
 
به گفته مقدسی، در این میان خبرگزاری‌ها، کتاب‌فروشی‌ها، روزنامه‌ها، وبگاه‌های فروش محتوای فرهنگی و کتاب، وبگاه‌ها و بروشورهای ناشران، ویکیپدیا، مجلات تخصصی که به نقد و معرفی کتاب می‌‌پردازند، همچنین مجلات عمومی که کتاب‌های روز را معرفی یا محصولات ناشران را تبلیغ می‌کنند می‌توانند به این حوزه بپردازند.
 
وی با بیان اینکه کسانی که کتاب‌خوان‌اند و قلم نوشتن و ذهن خلاق دارند و با اصول نوشتن و نقد آشنا هستند مثل پژوهشگران، نویسندگان خلاق و ویراستاران بهترین کسانی هستند که می‌توانند معرفی کتاب بنویسند، گفت: این کارگاه که به صورت برخط است از 22 خرداد به مدت هشت جلسه روزهای یکشنبه برگزار خواهد شد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها