چهارشنبه ۲۹ تیر ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۴
گنج گمشده اسناد واقعه گوهرشاد روایت ناب تاریخ است/ رونمایی از 10 هزار سند در آینده نزدیک

محمدجواد جعفریان گفت: اسناد حکومتی درباره واقعه گوهرشاد که کمتر به آن توجه شده و امروز رونمایی می‌شود تا بیشتر به آن پرداخته شود. اسنادی که به ظن من گمشده است و حالا مورد توجه قرار گرفته و از این به بعد هر سه ماه این اسناد رها شده یا آزاد شده به محققان عرضه می‌شود و هفته آینده قریب ۱۰ هزار سند درباره قبوض آب و برق و عکاسی در اختیار محققان قرار خواهد گرفت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مراسم رونمایی از مهم‌ترین اسناد قیام گوهرشاد کتابخانه ملی با سخنرانی علیرضا مختارپور، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، محمدجواد جعفریان، معاون اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی، قاسم تبریزی، پژوهشگر تاریخ معاصر و نرگس جاویدی، کارشناس اسناد چهارشنبه ۲۹ تیر ماه در سالن فرهنگ کتابخانه ملی برگزار شد.

علیرضا مختارپور گفت: باید اعتراف کنیم در روایت حوادث انقلاب اسلامی دارای نقص‌های زیادی هستیم و اگر نسل بعدی ما را مورد سوال قرار بدهند و دست روی کم‌کاری و بدعملی ما را در انتقال درست تاریخ و اسناد آن بگذارند، کاملا درست است.

او افزود: با برنامه‌هایی که در دوره جدید قرار است در سازمان اسناد برگزار شود، به همین نقیصه نظر دارد که امیدوارم این تلاش اسنادی بتواند قدری از قصوری که سال‌ها در شناسایی و انتقال اسناد تاریخی رخ داده تا حدی جبران کند.

روایت ماندگار اسناد از وقابع تاریخی
محمد جواد جعفریان، معاون اسناد کتابخانه ملی و سازمان اسناد در ادامه این برنامه گفت: رویداد مسجد گوهرشاد واقعه دردناکی است از زوایای مختلف. از این زاویه که نخستین تعدی و جسارت به حرم رضوی است که در ۲۱ تیرماه ۱۳۱۴ رخ داد و همه ارکان حکومت را تحت شعاع قرار داد. نخست‌وزیر قدرتمند شاه تحت تاثیر این موضوع برکنار می‌شود و تغییر لباس مردم تا مدتی به تعویق می‌افتد.

او ادامه داد: در اینجا بخش محدودی از اسناد اشاره می‌شود، اما این گنج بسیار مفصل است که به کمک همکاران آرشیو ملی در اختیار محققان و پژوهشگران قرار می‌گیرد. اسناد حکومتی که کمتر به آن توجه شده و امروز رونمایی می‌شود تا بیشتر به آن پرداخته شود. اسنادی که به ظن من گمشده است و حالا مورد توجه قرار گرفته و از این به بعد هر سه ماه این اسناد رها یا آزاد شده به محققان عرضه می‌شود و هفته آینده قریب ۱۰ هزار سند درباره قبوض آب و برق و عکاسی در اختیار محققان قرار خواهد گرفت.

معاون اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی اظهار کرد: همه اسناد نمایش داده شد قطره‌ای از اسنادی است که در این رابطه به دست آمده و در روایت کارشناسان بیشتر مورد توجه قرار خواهد گرفت و جزئیات بیشتری به ما ارائه خواهند کرد. روایت در اسناد شاید یک تفاوت با سایر مواد دارند که طی زندگی عادی تولید شدند و هیچ چیز از قبل تدارک دیده نشده که این نکته مهمی است و می‌تواند نشان دهد هیچ برنامه و آمادگی برای تولید سند در میان نبوده است. لذا اسناد یک روایت ماندگار هستند حتی اگر ۹۰ سال از آن رویداد گذشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها