شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۹
کتاب «از قنات ملک تا بغداد» به دنبال تصویر سازی عمیق از قاسم سلیمانی

کتاب «از قنات ملک تا بغداد» اثری است که توسط انتشارات موسسه قدر ولایت در حال آماده سازی مراحل چاپ است. در این کتاب نویسنده تلاش می‌کند با اطلاعاتی عمیق تصویر مناسبی از سردار سلیمانی در ذهن مخاطب پدید بیاورد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در وجود سردار نامی و قهرمان ما، شهید قاسم سلیمانی دو هویت یک شده است؛ هویت اسلامی و هویت ایرانی او چنان در هم تنیده است که هرگز تفکیک پذیر نیست. سلیمانی ما، شجاع، با درایت، وطن پرست و نوع دوست است. دیانت و اخلاص و تقوای او، به همه این خصوصیات‌های ارزشمند، هدفی متعالی و اخلاقی و انسانی می‌دهد. شکل‌گیری و ظهور شخصیت شهید قاسم سلیمانی حاصل دورة 63 ساله است که از 20 اسفند 1335 در منطقه جنوبی ایران و در میان ایل سرفراز سلیمانی آغاز شده و در تاریخ 13 دی ماه 1398 با شهادت به تکامل می‌رسد و او را در تاریخ ایران و جهان، به عنوان یک قهرمان ملی، ماندگار می‌گرداند. برای تاریخ و برای نسل‌های فعلی و آینده باید بنویسیم که سلیمانی که بود؟ و چه کرد؟
 
روح الله اژدری در طی 10 فصل از روایت و زمانه و زندگی شهید حاج قاسم سلیمانی، اطلاعات بسیار عمیق و گسترده از نقش و فعالیت‌های این شهید در مبارزه با رژیم طاغوتی پهلوی، حضور در دفاع مقدس، فرماندهی نیروی قدس، مبارزه با اشرار در جنوب شرقی کشور، مبارزه با گروه‌های تکفیری و داعشی در عراق و سوریه و بهم ریختن محاسبات و اقدامات رژیم شرور و مداخله‌گر و استکباری آمریکا و اسرائیل ارائه می‌دهد.
 
برشی از مقدمه «از قنات ملک تا بغداد»
حضرت حکیم فرزانه امام خامنه‌ای«مدظله» در وصف سردار شهید حاج قاسم سلیمانی فرمودند:"علت آنکه شهید سلیمانی قهرمان ملت ایران شد و قشرهای مختلف مردم- حتی آنهایی که تصور نمی‌رفت – اورا تکریم و به او ابراز احساسات کردند این بود که شهید سلیمانی تبلور ارزش‌های فرهنگی ایران و ایرانی بود." شخصیت و سیادت ولایی سردار شهید جامع ارزشهای فرهنگ ایرانی از جمله شجاعت، مقاومت، درایت و تیزهوشی، فداکاری نوع دوستی، معنویت و اتحاد ملی در داخل کشور و توسعه نفوذ ایران در منطقه و جهان گردید. تقابل هویت ایرانی و اسلامی با هویت غربی سابقه‌ای بیش از 2500 سال دارد و سردار قهرمان ایرانی ما، شهید سلیمانی با وجودی تکامل یافته از ارزش‌های فرهنگ ایرانی و اسلامی بعد از 2500 سال، نفوذ ژئوپلیتیک ایران را تا مرزهای روم باستان گستراند. علت وحشت غرب از نفوذ ایران به دو ویژگی تجلی یافته ایران در وجود شهید سلیمانی، یعنی سابقه تاریخی گستره هویت ایرانی و قدرت تسخیر و نفوذ تفکر شیعی به عنوان اسلام ناب محمدی درکویر قلوب انسانهای عاصی شده از گفتمان مدرنیته است.
 
جهان غرب کورش را به خوش نامی، انسانیت و شجاعت می‌شناسد که در عین نفوذ ژئوپلتیک در عصر باستان، هویت ملی سایر ملل را محترم شمرده و به دور از اندیشه استعماری، به عنوان شاخصه اصلی روم قدیم و غرب مدرن، تشکیل دولت‌های ملی را به رسمیت می‌شناسد. تلاش، تدبیر و درایت شهید سلیمانی برای ایجاد وحدت و تشکیل دولت ملی در افغانستان، عراق و حمایت از دولت ملی در سوریه و لبنان در مقابل تلاش غرب برای تفرقه و تحمیل دولت منفعل غربگرا و گروه‌های تروریستی، اوج تبلور ارزشهای فرهنگ ایرانی و اسلامی است. گویند کورش وقتی پس از فتح مستعمرات یونانی در آسیای صغیر سفیری برای یونانی‌ها فرستاد و آنها را دعوت به اطاعت و تسلیم نمود، آنها نپذیرفتند و چون در جنگ‌های مختلف شکست خوردند، خود سفیری پیش کورش فرستادند و تقاضا کردند که از در صلح با کورش در آیند. اما کورش این مثل را برایشان آورد که نشان اوج اقتدار ایران بود.
 
»نی زنی به لب دریا رفت و پیش خود گفت: اگر نی بزنم، بی شک ماهی‌ها خواهند رقصید. نشست و مدتی نی زد. دید اثری از رقص ماهی‌ها نیست. پس تور خود را برداشت و به دریا انداخت. وقتی تور را بیرون کشید، دید که ماهی‌های گرفتار، رقصان و لرزان به هر سو می‌جهند. رو به ماهیان گفت: بیهوده می‌رقصید. دیگر برای رقصیدن دیر شده است. می‌بایست وقتی که من نی میزدم به رقص آمده بودید.» (پیرنیا 1390 :73)
 
آهنگ انقلاب اسلامی ما 43 سال است که نوای دعوت به توحید و انسانیت می‌نوازد، اما 43 سال غرب تلاش کرده است، جهان را با صدای بمب و موشک و گلوله از شنیدن این موسیقی الهی و انسانی باز دارد. اما سردار ما سلیمانی عزیز، هم صدای این موسیقی الهی و انسانی را به گوش جهانیان رساند و هم تور خود را برای صید بدکاران وددمنشان تربیت یافته مدرنیته به دریا افکند. امروز تور سلیمانی کوسه ماهی‌های مدیترانه، دریای سرخ و خلیج فارس را به لرزه انداخته است.
 
 در وجود سردار نامی و قهرمان ما دو هویت یکی شده است. هویت اسلامی و هویت ایرانی چنان در هم تنیده است که هرگز تفکیک پذیر نیست. سلیمانی ما شجاع، با درایت، وطن پرست و نوع دوست است. دیانت و اخلاص و تقوای او، به همه این خصوصیت‌های ارزشمند هدفی متعالی و اخلاقی و انسانی میدهد. شکل گیری و ظهور شخصیت شهید قاسم سلیمانی حاصل یک دوره 63 ساله است که از 20 اسفند 1335در منطقه جنوبی ایران و در میان ایل سرفراز سلیمانی آغاز شده و در تاریخ 13 دی ماه 1398 با شهادت به تکامل می‌رسد و او را در تاریخ ایران و جهان، به عنوان یک قهرمان ملی، ماندگار می‌گرداند. برای تاریخ و برای نسلهای فعلی و آینده باید بنویسیم که سلیمانی که بود؟ و چه کرد؟ برای نگارنده این افتخاری بزرگ است که خداوند توفیق داد تا گوشه کوچکی از خدمات عظیم سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی را برای ثبت در تاریخ بنگارم. و امید آن دارم که این مکتوب مورد رضایت خداوند تبارک و تعالی، حضرت امام زمان(عج) و امام خامنه ای(مدظله) عزیز قرار گرفته و موجب شادی و سرور این شهید عزیز گردد و در روز محشر مزد ما را شفاعت خود قرار دهد.
 
این کتاب در قطع وزیری و456 صفحه و با قیمت پشت جلد 100هزارتومان توسط مؤسسه فرهنگی هنری قدرولایت در دست انتشار می باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها