چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۸۷ - ۱۷:۲۲
علي‌(ع) از نگاه «جرداق» مسيحي

چاپ دوم كتاب «امام علي(ع)، صداي عدالت انساني» نوشته جرج جرداق، از سوي بوستان كتاب قم منتشر و روانه بازار نشر شد._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين اثر ترجمه كتاب «الامام علي صوة العدالة الانسانيه» و درباره شخصيت والاي اميرالمؤمنين(ع) از زبان يك نويسنده مسيحي است كه توسط سيدهادي خسروشاهي، ترجمه و توضيحاتي به آن اضافه شده است. 

كتاب حاضر را نيم قرن پيش، «جرج سجعان جرداق»،  پژوهشگر مسيحي اهل لبنان تأليف و در بيروت منتشر كرد. نشر اين كتاب از سوي يك نفر مسيحي، با استقبال عجيبي در سراسر جهان اسلام روبه‌رو شد و شخصيت‌هاي برجسته‌اي ‌از علماي اسلام نظير  آيت‌الله سيد محسن حكيم، آيت‌الله سيد محمدحسين بروجردي، علامه شيخ ‌محمدجواد مغنيه، علامه محمدتقي جعفري و ده‌ها شخصيت ديگر، با ارسال پيام و نامه‌ «جرج جرداق» را مورد تفقد قرار دادند كه همين امر باعث شد نويسنده كتاب، آن را به شكل موسوعه‌اي پنج جلدي و در بيش از دو هزار صفحه منتشر كند. اين موسوعه تاكنون ده‌ها بار به زبان‌هاي گوناگون ترجمه و چاپ شده است.
 
درباره شخصيت يگانه و ممتاز پيشواي عدل‌گستران و امام انديشوران، اميرمؤمنان علي(ع)، آثار گوناگوني به زبان‌هاي مختلف، نگاشته شده و هر يك از زاويه‌اي به اين اقيانوس ناپيدا كرانه، نگريسته‌اند. «جرج جرداق» دانشمند مسيحي لبناني، با مطالعه زندگي و سخنان و نيز شيوه زمامداري آن حضرت، به شدت مجذوب ايشان شد و با غور و تفكر، اثر جاويدي از خود به يادگار گذاشت. 

كتاب او با نام «الامام علي صوة العدالة الانسانيه (امام علي(ع)، صداي عدالت انساني)» در پنج جلد نوشته شده و با ترجمه روان سيدهادي خسروشاهي به پارسي زبانان، اهدا شده است. 

كتاب تك جلدي «امام علي(ع)، صداي عدالت انساني»، دربرگيرنده مجموعه «الامام علي صوة العدالة الانسانيه (امام علي(ع)، صداي عدالت انساني)» است كه خود «جرداق» پيش از بسط و گسترش، نوشته است. 

در بخشي از مقدمه مترجم اين كتاب آمده است: «جرج جرداق در سفر چند سال پيش خود به ايران، در ديدار مفصلي به اين‌جانب گفت: اگر دنياي غرب، شخصيتي مثل علي(ع) داشت، امروز در سراسر دنيا با برگزاري همايش‌ها و تأسيس آكادمي‌ها و پژوهشكده‌ها، به ارزيابي انديشه‌هاي او مي‌پرداخت و براي بشريت، راه نو نشان مي‌داد و همه مراكز علمي و اجتماعي خود را با نصب مجسمه‌هاي وي زينت مي‌بخشيد؛ اما مردم عرب و مسلمان، با داشتن اين گوهر گرانبها در ميان خود ـ و از هزار و چهارصد سال پيش تاكنون ‌ـ متأسفانه نتوانسته‌اند او را بشناسند و نه از انديشه‌هاي او در پيشبرد اهداف خود بهره‌مند شوند. علي(ع) يك انسان مافوق بشر است و ما هرچه درباره او بنويسيم و بگوييم، باز كم گفته‌ايم و كم نوشته‌ايم و كتاب من در واقع قطره‌اي است از دريايي عميق. چه كسي مي‌تواند ژرفاي دريا را بشكافد و به عمق و حقيقت آن برسد؟... ما فقط قطره‌اي از آن را مي‌چشيم و يا جرعه‌اي از آب شيرين چشمه‌هاي آن را مي‌نوشيم.... همين و بس!»

اين اثر در انتها، حاوي نمايه‌اي از اعلام، اماكن و كتاب‌هاست.
 
چاپ دوم كتاب «امام علي(ع)، صداي عدالت انساني» در شمارگان 2500 نسخه، 720 صفحه و بهاي 95000 ريال، راهي بازار كتاب شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط