سه‌شنبه ۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۵
جزئیات برگزاری بیست‌و‌دومین جشنواره ملی صنعت چاپ/ احیای بخش مصحف شریف در جشنواره چاپ

مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تغییرات بیست‌و‌دومین جشنواره ملی صنعت چاپ، گفت: امسال آیین بزرگداشت اهالی صنعت چاپ در دو سطح ملی و استانی برگزار خواهد شد و مسابقه مصحف شریف پس از 11 سال احیا می‌شود.

خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، در آستانه یازدهم شهریور، روزی که به نام «صنعت چاپ» نامگذاری شده است، بیست‌و‌دومین جشنواره ملی صنعت چاپ از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار خواهد شد؛ جشنواره‌ای که به‌عنوان رویداد ملی از‌جمله معتبرترین جشنواره‌های حوزه چاپ شناخته می‌شود.  
 
با توجه به قدمت 200 ساله صنعت چاپ در کشور و اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی این حوزه است، برگزاری این جشنواره، همواره یکی از برنامه‌های جاری این وزارتخانه در طول سال است که بخش‌های مختلفی از صنعت چاپ را در بر می‌گیرد.
 
نشست شورای راهبردی (سیاستگذاری) بیست و دومین جشنواره ملی صنعت چاپ و نشر دوشنبه (31 مرداد‌ماه) با حضور یاسر احمدوند، رئیس و اعضای این شورا از تهران و استان‌های مختلف برگزار و تصمیماتی درباره نحوه برگزاری و آغاز جشنواره گرفته شد.
 
این موضوع بهانه‌ای شد تا با علی‌اکبر ابراهیمی، مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس بیست‌و‌دومین جشنواره ملی صنعت چاپ به گفت‌وگو بنشینیم و درباره تغییرات، ویژگی‌ها و اقدامات این دوره از جشنواره صحبت کنیم.
 
ابراهیمی اعلام کرد؛ آیین نکوداشت روز ملی صنعت چاپ از شنبه (5‌شهریور) آغاز می‌شود و تا دو ماه پس از آن در تهران و استان‌های مختلف ادامه خواهد داشت؛ همچنین بخش مصحف شریف امسال پس از 11 سال احیاء خواهد شد.
 
جشنواره بیست‌و‌دوم امسال چه تفاوتی با دوره‌های پیشین دارد؟
در انتظام‌بخشی به جشنواره و نحوه برگزاری آن ابتدا اصلاح آیین‌نامه جشنواره در دستور کار قرار گرفت. با اصلاح آیین‌نامه برگزاری جشنواره موضوع برگزاری آیین بزرگداشت اهالی صنعت چاپ در دو سطح استانی و کشوری در متن جشنواره قرار گرفت. از دیگر ویژگی این آیین‌نامه به لحاظ اهمیت و شأن و جایگاه این صنعت و فعالان شریف آن، سالانه شدن این جشنواره تصویب شد که در آیین‌نامه قبلی دوسالانه دیده شده بود؛ همچنین در این آیین‌نامه مواردی در ساختار و نقش‌آفرینی ادارات کل استان‌ها دیده شده که در دوره‌های قبلی وجود نداشت.
 
توجه به نقش صنعت چاپ در استان‌ها همواره یکی از درخواست‌های فعالان این صنعت است، چه تمهیدی در این زمینه اندیشیده شده است؟
آیبن بزرگداشت اهالی صنعت چاپ با حمایت دفتر امور چاپ و با محورریت ادارات کل استان‌ها و  همکاری و همیاری تشکل‌های صنفی به‌ویژه اتحادیه‌های تخصصی با بکارگیری همه ظرفیت‌ها برگزار خواهد شد. امیدواریم با افزایش اعتبار حمایتی به ادارات کل، شاهد برپایی آیین استانی از سوی 35 اداره کل فرهنک و ارشاد اسلامی (4 منطقه آزاد و 31 استان) باشیم.
 
جشنواره‌های استانی از چه زمانی آغاز می‌شوند؟
آغاز برگزاری آیین بزرگداشت اهالی چاپ در استان‌ها از 11 شهریور همزمان با روز صنعت چاپ آغاز خواهد شد و استان‌های مختلف کشور به‌مدت دو ماه فرصت دارند؛ این برنامه را برگزار کنند.  پیش‌بینی شده با توجه به ضرورت رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی به دلیل شیوع بیماری کرونا و رعایت شئونات ایام محرم، در هر هفته دو آیین بزرگداشت در دو استان برگزار شود.
 
چه اصلاحات و تغییرات دیگری در آیین‌نامه جشنواره انجام شده است؟
اتفاق دیگر این است که ستاد اجرایی جشنواره در کمیته‌ها و بخش‌های مختلف در دو سطح استانی و ملی دیده شده است؛ همچنین بخش «انتخاب فعالان برتر صنعت چاپ» اگرچه در جشنواره انتخاب می‌شدند اما در آیین‌نامه دیده نشده بود و امسال ساختاری به آن دادیم تا همه افرادی که قرار است در استان‌ها یا به صورت کشوری انتخاب شوند براساس معیارهای مشخص در این آیین‌نامه برگزیده شوند. در این بخش، برترین‌ها شامل چهره پیشکسوت، چهره ملی کارآفرین، صادرکننده برتر، سازنده ماشین‌آلات و تجهیزات چاپ، تولیدکننده مواد اولیه صنعت چاپ است. در این زمینه شورای راهبری‌(سیاستگذاری) جشنواره می‌تواند به اقتضای نیاز عناوین جدیدی نیز به این فهرست بیفزاید.
 
بخش آثار چاپی برتر همواره یکی از پرمخاطب‌ترین بخش‌های جشنواره چاپ بوده است، در این زمینه امسال برای جشنواره بیست و دوم چه برنامه‌ای دارید؟
همان‌طور که گفتید انتخاب «آثار چاپی برتر» نیز یکی دیگر از بخش‌های جشنواره است که در چهار قسمت شامل: مصحف شریف‌(چاپ و کتاب‌آرایی قرآن کریم)، نشان شیرازه(هنر طراحی کتاب)، چاپ نشر و چاپ بسته‌بندی که جداگانه در آیین‌نامه دیده شده است؛ البته این بخش‌ها، ‌دوسالانه خواهد بود.
 
اشتباه نکنم، پیش از این یک‌بار در سال 1389 برگزار شد و اکنون دوباره بعد از 11 سال احیا می‌شود، کمی درباره این بخش برایمان بگویید.
تصمیم داریم بخش مصحف شریف را در قالب بین‌المللی برگزار کنیم. در این میان با توجه به جنس کار و سنخیت مسابقه نشان شیرازه و مصحف شریف، امسال نشان شیرازه هم در برنامه‌های جشنواره قرار دارد.
 
برنامه‌های جشنواره بیست‌و‌دوم از چه زمانی آغاز خواهد شد؟
جشنواره بیست‌و‌دوم با هدف گرامی‌داشت و نکوداشت روز صنعت چاپ، از روز شنبه (5 شهریور‌ماه) با نخستین روز هشتمین نکوداشت هفته علوم و فناوری چاپ ایران آغاز خواهد شد؛ همچنین در این روز سومین همایش ملی علوم و فناوری چاپ با همکاری انجمن علمی فناوری چاپ ايران با حضور یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس شورای راهبردی (سیاستگذاری) بیست‌و‌دومین جشنواره ملی صنعت چاپ و نشر برگزار خواهد شد.
 
 مراسم اختتامیه جشنواره صنعت چاپ چه زمانی خواهد بود؟
اختتامیه بیست‌و‌دومین جشنواره ملی صنعت چاپ و نشر در آبان‌ماه امسال، بعد از دو ماه زمان برگزاری آیین بزرگداشت اهالی چاپ در استان‌های مختلف کشور، برگزار خواهد شد، آیین تقدیر از برگزیدگان بخش‌های انتخاب برترین‌های فعال صنعت چاپ و آثار چاپی برتر نیز در این روز برگزار می‌شود.
 
تشکیل دبیرخانه دائمی جشنواره طی دوره‌های مختلف بارها مطرح شده است، آیا برنامه‌ای برای این موضوع دارید؟
همان‌طور که در بخشی از وظایف دبیرخانه آماده است اجرای اهداف و پیگیری مصوبات و برنامه‌های تشویقی و حمایتی برگزیدگان برتر جشنواره سالیانه است؛ بنابراین دبیرخانه جشنواره ملی صنعت چاپ و نشر به‌صورت دائمی تشکیل شد تا پیگیر برنامه‌ها و سایر امور ارجاعی مرتبط در طور سال باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها