یکشنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۶
نوشتن درباره اربعین جز ادبیات تعلیمی و تربیتی است

ابراهیم حسن‌بیگی معتقد است که اکثر مردم، هرساله در مراسم تاسوعا و عاشورا و اربعین شرکت می‌کنند، عزاداری می‌کنند و دلشان می‌خواهد بدانند این چیست! لذا نوشتن درباره امام حسین (ع)، واقعه عاشورا و در نهایت نوشتن درباره اربعین جز ادبیات تعلیمی و تربیتی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، ابراهیم حسن‌بیگی در سال 1336 در یکی از روستاهای شهرستان گرگان متولد شد. او کلاس اول تا سوم را در دبستان «میرجرجانی» همان روستا و از چهارم ابتدایی تا دیپلم را در بندر ترکمن و گرگان به پایان رسانده است. حسن‌بیگی در سال 1359 در آموزش و پرورش استخدام و پس از دو سال مدیر امور برنامه‌های رادیو گرگان می‌شود. او در سال 1364 وارد دانشگاه شد و در رشته زبان و ادبیات فارسی (کارشناسی) به ادامه تحصیل پرداخت. وی در سال 1367 به دفتر انتشارات کمک آموزشی وزارت آموزش و پرورش منتقل شد تا به عنوان کارشناس بخش داستان انتشارات «مدرسه» مشغول به کار شود. سفرهای پی‌درپی، از کودکی تا به حال برای این نویسنده حاصل خوبی داشته است، که بسیاری از آثار او را می‌توان حاصل سفرها و آشنایی‌اش با مردم نقاط مختلف ایران دانست.
حسن‌بیگی تا به حال در مسابقات و جشنواره‌های متعددی شرکت کرده و موفق به کسب جوایزی هم شده است. او دارای 40 اثر برگزیده در جشنواره‌های مختلف در ایران ازجمله جشنواره کتاب سال، کتاب فصل، کتاب دفاع مقدس، جشنواره شهید غنی‌پور، جشنواره کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، کتاب جهانی سال جمهوری اسلامی، کتاب سال تقریب مذاهب، جایزه هنری غدیر و... است. کتاب «غنچه بر قالی» او کتاب برگزیده سال 2000 از سوی کتابخانه ملی مونیخ المان است. او علاوه بر نوشتن رمان‌هایی جذاب و مطرح، آثاری در حوزه انقلاب و دین نیز نوشته که از آن جمله می‌توان به رمان محمد و نیز رمان قدیس اشاره کرد. با قرار گرفتن در ایام پیاده‌روی اربعین حسینی و ضرورت آماده‌سازی کودکان با چنین واقعه‌ای با حسن‌بیگی گفت‌وگو داشتیم که در ادامه می‌خوانید:
 
آیا آموزش تعالیم دینی تنها مختص ایران است یا در تمام دنیا رایج است؟
به عقیده من ادبیات کودک، در همه جای دنیا تعلیمی است؛ یعنی هدف نویسنده و شاعر این است که یک چیزی را به کودکان بیاموزد؛ حال این می‌تواند مسائل آموزشی، تربیتی، اخلاقی، اجتماعی، رفتاری و ... باشد. مثلا یک نویسنده می‌تواند به بچه‌ها یاد دهد که به بزرگ‌ترها احترام بگذارند یا به آن‌ها بگوید که با هم مهربان بوده و گذشت داشته باشند. تمام این مسائل، مبانی محتوایی و تعلیمی – تربیتی دارند که برای کودکان مدنظر قرار می‌گیرد. در یک کشوری مانند ایران یا هر کشور مسلمان دیگری، یکی از دغدغه‌های مردم می‌تواند این باشد که به بچه‌ها آیین و تعالیم دینی را آموزش دهند. حتی اگر مستقیم آموزش ندهند باید در قالب ادبیات و داستان از دین و محتوا دینی بگویند؛ از اصول دین و فروع دین بگویند؛ تفکرات تعلیمی دینی را به بچه‌ها بیاموزند. این یک امر طبیعی است که در اروپا هم اتفاق می‌افتد. در کشورهایی که مردم مسیحی هستند، کتاب‌هایی از حضرت عیسی و انجیل می‌نویسند؛ در کشورهای یهودی از مبانی دینی خودشان می‌نویسند. طبیعتا در کشور ما هم اتفاق می‌افتد. 

 
ضرورت پرداختن به مسائل دینی مخصوصا اربعین در کتاب‌های کودکان چیست؟
خیلی از نویسنده‌ها دوست دارند در کتاب‌هایشان به بچه‌ها بگویند که چقدر خوب است که نماز بخوانند و عبادت کنند؛ چقدر خوب است که انسان هرچیزی را که می‌خواهد از خدا بخواهد و با خدا صحبت کند. این‌ها مسائل اخلاقی، اجتماعی و رفتاری است که بر اساس مبانی دینی به بچه‌ها آموزش داده می‌شود. یکی از این مبانی دینی مخصوصا در بین تشیع، موضوع ائمه‌اطهار (ع) است. تمام این امامان زندگی‌ای داشتند، مبارزاتی داشتند، باورها و اعتقاداتی داشتند، باید چنین موضوعاتی را به بچه‌ها بیاموزیم. یکی از این آموزه‌ها قّدر و قوی دینی ما، بحث واقعه کربلا و اربعین است؛ مسائلی است که برای امام حسین(ع) و خانواده ایشان پیش آمد. طبیعی است که اکثر مردم، هرساله در مراسم تاسوعا و عاشورا و اربعین شرکت می‌کنند، عزاداری می‌کنند و دلشان می‌خواهد بدانند این چیست! لذا نوشتن درباره امام حسین (ع)، واقعه عاشورا و در نهایت نوشتن درباره اربعین جز ادبیات تعلیمی و تربیتی است.
 
آیا نویسنده‌ای که در حوزه دین می‌نویسد، پژوهشگر است یا بدون مطالعه تحقیقاتی هم می‌شود نوشت؟
طبیعی است که هر نویسنده‌ای در هر حوزه‌ای که بخواهد کار کند، قطعا یک محقق و پژوهشگر است. یعنی بدون پشتوانه تحقیقی، پژوهشی و دیدن منابع معتبر نمی‌تواند کار مفیدی انجام دهد. به خصوص در حوزه مسائل دینی و به ویژه درباره محرم، اربعین و عاشورا. به گفته شهید مطهری درباره موضوع امام حسین(ع)، تحریفات زیادی صورت گرفته است. در طول تاریخ به خصوص از دوران صفویه، برای مداحی و روضه‌خوانی، مطالبی را خواندن که با واقعیت تناسبی ندارد؛ لذا برای حفظ شان امام حسین(ع)، یارانش و آن واقعه عجیب، قطعا باید نویسنده یک نگاه پژوهشی به مسائل داشته باشد و سره را از ناسره جدا کند! متاسفانه، در دوره ما به خاطر اهمیتی که خیلی‌ها نسبت به مرثیه‌سرایی، مداحی و واقعه کربلا دارند، نه تنها به حرف شهید مطهری گوش نکردند و این تحریفات را کنار نگذاشتند بلکه مسائل دیگری به نام واقعه کربلا و اربعین وارد روضه‌خوانی و قصه کردند که اگر اینها وارد داستان ادبیات شود بسیار بد و زشت خواهد بود. در همه حوزه‌ها به خصوص در حوزه دینی، نقش نویسنده بسیار پررنگ است. یعنی نویسنده قبل از اینکه اقدام به نوشتن کند و هنر خودش را در نوشتن ماجرا نشان دهد باید هنر تحقیق و پژوهش علمی خودش را اثبات و از منابعی استفاده کند که بر اساس پژوهش‌های لازم و در زمان حال می‌تواند معتبر باشد.
 
شما به عنوان یک نویسنده چه منبعی را به عنوان مرجع پیشنهاد می‌کنید؟
 به عقیده من در حوزه عاشورا و اربعین یکی از بهترین منابعی که کار شده، پژوهش شده، خلاصه شده و در اختیار ما قرار گرفته است، کتاب «تحریفات عاشورا» شهید مطهری است. در این کتاب پشتوانه بسیار قوی قرار دارد؛ ما می‌توانیم به آن استناد کنیم و واقعیت‌ها و تحریف‌ها را نسبت به موضوع اربعین بشناسیم. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها