چهارشنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۱
ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی وظیفه تمام آحاد جامعه است

علیرضا نوروزی در نخستین جلسه ستاد برگزاری سی‌امین دوره هفته کتاب گفت: ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی وظیفه تمام ارگان‌ها و آحاد جامعه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در آذربایجان‌غربی، نخستین جلسه ستاد برگزاری سی و یکمین دوره هفته کتاب با حضور علیرضا نوروزی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، خدیجه معصومی، مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان، پیروز قادری، معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌غربی، یوسف پیربداقی، رئیس خانه مطبوعات آذربایجان‌غربی و نماینده ارگان‌های چهارشنبه(27 مهرماه) برگزار شد.

نوروزی، با بیان اینکه بحث کتاب یکی از وظایف اداره ارشاد است، گفت: ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی وظیفه همه دستگاه‌ها و سازمان‌ها و نهادی فرهنگی و غیرفرهنگی سطح استان است.

وی افزود: مقام معظم رهبری بحثی را مطرح کردند با عنوان «جهاد تبیین» که انتظار می‌رود در حوزه کتاب نیز با تاسی از این فرمایش مقام معظم رهبری عمل شود.

در ادامه جلسه، پیروز قادری، معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌غربی نیز در این جلسه با بیان اینکه امروز ریشه برخی بی‌هویتی‌ها، کم‌توجی به مطالعه و بیگانگی با کتاب است، گفت: هویت، شجاعت و آگاهی ملت به کتاب است.

وی افزود: بحث کتاب و کتابخوانی در بین مردم کمرنگ شده است و باید این موضوع مورد توجه ویژه قرار گیرد و آشنایی مردم با کتاب را باید در بین اقشار جامعه بالا ببریم.

پیربداقی، در این جلسه گفت:  ترویج فرهنگ کتابخوانی باید از همان سنین کودکی و از مهد کودک یا کودکستان آغاز شود تا کودک با کتاب و کتابخوانی انس بگیرد. شکل‌گیری هر نوع فرهنگ، رفتار و حتی باور و اعتقادی از دوران کودکی بسیار آسان‌تر و محکم‌تر  و میزان یادگیری  و ماندگاری مطالب و اطلاعات عمومی و درسی در کودکان چندین برابر بیشتر از بزرگسالان است.

وی ادام داد: اگر دانش‌آموز را با کتاب آشنا نکنیم، نمی‌توانیم کسی را از دانشگاه به سمت کتاب سوق دهیم و تشکیل ستاد استانی ترویج کتابخوانی با حضور متولیان اصلی کتابخوانی ضروری است و باید مورد توجه قرار گیرد.

 معصومی، نیز با بیان اینکه هفته کتاب نشان‌دهنده تصویری از رشد فرهنگ مطالعه در کشور است، افزود: تجدید بیعت با آرمان‌های شهدا به همراه اهالی کتاب، تجلیل از کتابداران، افتتاح بخش نابینایان شمال استان در خوی، کلنگ‌زنی یک پروژه کتابخانه خیر‌ساز، اجرای طرح گذر کتابخانه با همکاری فرهنگ و ارشاد اسلامی در چند نقطه پر‌تردد شهر، اجرای طرح‌های فراخوان کتاب و هر کتابخانه یک مدرسه ازجمله برنامه‌هایی است که در هفته کتاب امسال ازسوی نهاد کتابخانه‌های عمومی آذربایجان غربی اجرا می‌شود.

به گزارش ایبنا؛ از ۲۴  آبان تا اول آذر در تقویم جمهوری اسلامی هفته کتاب و کتابخوانی نامگذاری شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها