دوشنبه ۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۱
اصحاب قلم مبانی پدافند غیرعامل را تبیین کنند

میلاد شرفی با بیان اینکه یکی از ارکان توسعه و مردمی‌سازی پدافند غیرعامل بین مردم، فرهنگ‌سازی و آموزش است افزود: نویسندگان و اصحاب قلم می‌توانند این وظیفه مهم و مبانی را تبیین کنند.

خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در لرستان، پدافند غیرعامل به معنای کاهش آسیب‌پذیری در هنگام بحران، بدون استفاده از اقدامات نظامی و صرفاً با بهره‌گیری از فعالیت‌های غیرنظامی، فنی و مدیریتی است.

اقدامات پدافند غیرعامل شامل پوشش، پراکندگی، تفرقه و جابه‌جایی، فریب، مکان‌یابی، اعلام خبر، قابلیت بقا، استحکامات، استتار، اختفاء، ماکت فریبنده و سازه‌های امن است. در پدافند غیرعامل تمام نهادها، نیروها، سازمان‌ها، صنایع و حتی مردم عادی می‌توانند نقش موثری ایفا کنند در‌حالی‌که در پدافند عامل مانند سیستم‌های ضدهوایی و هواپیماهای رهگیر، تنها نیروهای مسلح مسئولیت برعهده دارند.

هرساله در چنین ایامی با توجه به اهمیت این موضوع هفته پدافند غیرعامل با برگزاری برنامه‌ها و نشست‌های مختلف از سوی سازمان‌های ذی‌ربط برگزار می‌شود. هفته نکوداشت پدافند غیرعامل امسال از چهارم لغایت یازدهم آبان‌ماه با شعار «برای مردم؛ پدافند دانش بنیان، حفاظت از زیرساخت‌ها، تداوم کارکردها» در دستور کار قرار دارد.

میلاد شرفی، مدیرکل پدافند غیرعامل لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در لرستان درباره نقش نویسندگان در حوزه پدافند غیرعامل گفت: امروزه با توجه به گستره فعالیت‌های پدافند غیرعامل در زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی، یکی از ارکان توسعه، مردمی‌سازی و فراگیری این قضیه در بین مردم، فرهنگ‌سازی و آموزش مبانی پدافند غیر عامل میان اقشار مختلف است.

وی با بیان اینکه در حوزه آموزش، رسانه و نویسندگی کسانی که دست به قلم هستند می‌توانند این وظیفه مهم و مبانی را تبیین کنند افزود: فعالیت در این حوزه فقط مربوط به انتشار کتاب و نوشتن مقاله نمی‌شود. در حوزه یادداشت‌نویسی و نوشتن سناریوهایی که پایه‌ی عمومی‌سازی و مردمی‌سازی پدافند غیرعامل هستند نیز از دیگر نقش‌هایی است که نویسندگان می‌توانند داشته باشند.

شرفی پدافند غیر عامل را یک حوزه کاملا دانش بنیان برشمرد و افزود: این رشته باید در دانشگاه‌ها تدریس و نیاز به نگارش کتاب‌های تخصصی در حوزه فنی و در حوزه‌های فرهنگی اجتماعی برای استفاده در دانشگاه‌ها و همچنین دستگاه‌های اجرایی که در حوزه پیشگیری پدافند غیرعامل فعالیت می‌کنند وجود دارد.

مدیرکل پدافند غیرعامل لرستان گفت: چهارشنبه‌(11 آبان) در همایش «پدافند غیرعامل ایران پایدار» در لرستان از کتابی در حوزه پدافند غیر عامل از نویسندگان بومی لرستان رونمایی خواهیم داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها