سه‌شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۰
«گوی بیان» ما را به سمت آینده‌نگاری سوق می‌دهد/ نیاز به پژوهش درباره نگاه نخبگان به کتاب‌های دفاع مقدس

مهدی کاموس گفت: به نظرم کتاب «گوی بیان» پاسخ به یک نیاز بود و آن مباحث تئوریک درباره مسائل کتاب دفاع مقدس است. در کل ما در نظام دفاع مقدس مسائلی داریم که بر اساس آن باید درباره مسائل آن بحث و بررسی داشته باشیم تا بتوانیم برای آینده راه‌ها را مشخص کنیم و بتوانیم به سمت آینده‌نگاری حرکت کنیم. 

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، برنامه رونمایی از کتاب «گوی بیان» تاملی در تعالی‌بخشی کتاب دفاع مقدس با سخنرانی مهدی کاموس، پژوهشگر، جواد کامور بخشایش، پژوهشگر و محسن شاه‌رضایی، پژوهشگر با دبیری رضا میربابا در سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران سه‌شنبه 24 آبان همرمان با روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار برگزار شد.

مهدی کاموس با ابراز خوشحالی از چاپ کتاب «گوی بیان» گفت: مدت‌ها بود از این جنس کتاب چاپ نمی‌شد. کتابی که مجموعه 14 جستار شفاهی در زمینه موضوعات و مسائل مهم ادبیات دفاع مقدس است (ادبیات به معنای کلیه موضوعات حوزه دفاع مقدس است) که بحث‌های مختلفی درباره کتاب دفاع مقدس را در برمی‌گیرد. 

او افزود: به نظرم کتاب «گوی بیان» پاسخ به یک نیاز بود، (اگرچه هنوز هم این نیاز برآورده نشده) و آن مباحث تئوریک درباره مسائل کتاب دفاع مقدس است. در کل ما نظام دفاع مقدس مسائلی داریم که بر اساس آن باید درباره مسائل آن بحث و بررسی داشته باشیم تا بتوانیم برای آینده راه‌ها را مشخص کنیم و بتوانیم به سمت آینده‌نگاری حرکت کنیم. 

این پژوهشگر در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: در این کتاب دو مساله مهم مطرح شده است؛ بحث ادبیات فاخر و دیگری ارتقای ادبیات دفاع مقدس در واقع دو محور مهم کتاب را تشکیل داده است. این دو محور مباحث نویی است که پنج کارشناس درباره آن بحث و گفت‌وگو کردند. از جمله این‌که چگونه می‌توان ادبیات دفاع مقدس را ارتقا داد و شاخص‌های فاخر بودن چیست؟ نکته دیگر این‌که چرا باید با بازگشت سه چهار دهه باید به بحث درباره تولید محتوا در رابطه با ادبیات دفاع مقدس بپردازیم؟ چه قدر ادبیات دفاع مقدس باید به دنبال ادبیات عامه‌پسند باشد و چه قدر ادبیات جدی و فاخر باشد؟ و پرسش‌هایی از این دست... 

مهدی کاموس گفت: بحث دیگر در رابطه با مستند و مستندنگاری در زمینه دفاع مقدس است که در این رابطه موضوع شباهت‌ها، تفاوت‌ها و ضرورت‌های آن بحث شده است. نکاتی درباره خاطره و تاریخ شفاهی مطرح شده که در چند دهه گذشته بحث‌های زیادی درباره آنها صورت گرفته اما کمتر بحث جدی در گرفته است. 

او ادامه داد: موضوع دیگر، بحث مقاومت بین‌الملل و بحث تولید فرهنگ مکتوب در زمینه مقاومت بین‌الملل اسلامی است یعنی همین اصطلاح مقاومت بین‌الملل اسلامی یک موضوع جداگانه‌ای است که باید درباره‌اش صحبت کرد که این مقاومت بین‌الملل اسلامی چه ویژگی‌هایی دارد؟ ریشه‌اش از کجاست؟ و آثاری که در این رابطه تولید می‌شود طی سال‌های اخیر چه پیوندی با ادبیات دفاع مقدس، ادبیات انقلاب اسلامی و ادبیات مقاومت جهانی دارد؟ به هر حال ادبیات مقاومت یک ریشه‌های جهانی دارد که انقلابیون ما قبل از انقلاب با این ادبیات آشنا بودند حالا چه ادبیاتی که در کشورهای آمریکای لاتین بوده یا آفریقایی و اسلامی. 

این پژوهشگر عنوان کرد: تصور می‌کنم اهمیت کتاب «گوی بیان» در طرح موضوع‌های نو است و تلاش کرده دانش بیان نشده و ذهنی پژوهشگران و کارشناسان این حوزه را در این کتاب جمع کند و به آن یک ساختار بدهد.  

                                                                     

جواد کامور بخشایش در ادامه این برنامه گفت: به نظرم تلاش خوبی در چاپ کتاب رقم خورده و منجر به تولید کتابی به نام «گوی بیان» تاملی در تعالی‌بخشی کتاب دفاع مقدس شده است. ادبیات دفاع مقدس ما بعد از چند دهه عبور از مراحل مختلف و فراز و نشیب‌های فراوان نیازمند تولید در زمینه مباحث نظری است. هر سال جریان‌سازی‌هایی صورت می‌گیرد و در این زمینه کتاب‌هایی منتشر و رویدادهای متعددی به منظور تعالی‌بخشی کتاب دفاع مقدس برگزار می‌شود، چنان‌که در عنوان فرعی کتاب نیز این موضوع آمده است.

او ادامه داد: در واقع در انتخاب کتاب سال دفاع مقدس جشنواره و رویدادهایی برگزار می‌شود که این انتخاب را چند مرتبه تعالی ببخشد. زیرا ما در مباحث نظری با قلت دانش در عرصه ادبیات پایداری و ادبیات دفاع مقدس روبه‌رو هستیم. با این‌که جشنواره‌های متعددی برگزار می‌شود از جمله جشنواره کتاب سال دفاع مقدس که به همت بنیاد حفظ آثار اتفاق می‌افتد. به نظرم یکی از رویدادهای مهم فرهنگی در حوزه جریا‌ن‌سازی و جریان‌شناسی است. 

این پژوهشگر بیان کرد: نکته قابل تامل این است که بسیاری از جشنواره‌ها در همان روز اختتامیه کارشان تمام می‌شود، اما بسیار خوشحالم که در طول دو سه سال اخیر جشنواره کتاب سال دفاع مقدس به عنوان یک رویداد جریان‌ساز و جریان‌شناس در طول سال فعالیت‌های خودش را تداوم می‌بخشد. یکی از این فعالیت‌ها گفت‌وگو با اصحاب دانش، آگاهی و داورانی است که در جشنواره کتاب سال دفاع مقدس در واقع عهده‌دار ارزشگزاری یا ارزیابی کتاب‌های تولید شده در همان سال یا سال قبل هستند. 

جواد کامور بخشایش گفت: به نظرم لازم است به عنوان یک الگو در جشنواره‌های و رویدادهای فرهنگی این اتفاق و این مهم دیده بشود که معمولا نظام ارزیابی‌مان بر اساس چه مبنایی صورت بگیرد که یک کتاب را به عنوان خوب و برتر انتخاب می‌کنیم؟ بعد از این‌که پرده‌ها کنار می‌رود و داوری‌ها مشخص می‌شود، به نظرم بهترین فرصت برای این موضوع و اتفاق است که ارزش‌ها، باورها و ارزیابی‌ها را آشکار و روشن بیان کنیم. دیدگاه‌های مختلف استادان فن را در حوزه‌های مختلف ارتباط دارند از جمله داورانی که با جشنواره‌ها و جایزه‌های مختلف مانند مستندنگاری، تاریخ شفاهی، هنرهای نمایشی، خاطرات، داستان و بخش‌های متعدد یک جشنواره را در بستر کتاب‌های تولید شده ارزیابی می‌کند، لازم است مباحث دانش نظری و دانشی که در نزد اصحاب فن است، مطرح شود و افرادی که نوقلم هستند، جهت‌هایی که استادان فن در این زمینه هدایت، راهنمایی و اشاره می‌کنند، آن جهت‌ها، نگاه‌ها و نگرش‌ها را در کارهای بعدی خودشان ساری و جاری کنند. همه این تلاش‌ها در پی ارتقای کمی و کیفی سطح آثار دفاع مقدس است. 

او افزود: به نظرم «گوی بیان» کتابی ارزشمندی است در بحث تعالی‌بخشی کتاب دفاع مقدس تا افرادی که در این زمینه قلم می‌زنند به چه شکل‌هایی و بر اساس چه مباحث نظری و دانش جدید که در این کتاب تولید و ارائه می‌شود گام‌های بعدی را در زمینه تولید آثار خوب و فاخر دفاع مقدس باید بردارند. 

                                                                 

محسن شاه‌رضایی گفت: به نظرم کتاب «گوی بیان» منشوری است که از هر زاویه به آن نگاه کنیم از آن می‌توان برداشت‌های خوبی کرد. 

او با بیان پیشنهادی درباره ارزیابی نگاه نخبگان به کتاب‌های «کتاب سال دفاع مقدس» عنوان کرد: امروز بحث کتاب دفاع مقدس با همه رشدهای کمی و کیفی که داشته است، همیشه با این سوال مواجه بوده که چه میزان استقبال عمومی یا استقبال در حوزه‌های نخبگانی و دانشجویی و مراکز علمی و آموزشی داشته است؟ به ظن من موفقیت‌های نسبی داشته اما در این میان افرادی هم هستند که تحلیل‌های کم و زیادی دیگری داشته باشند. پیشنهاد می‌کنم یک بار برای همیشه گروه پژوهشی علمی مستند که نتایج پژوهشی‌اش قابل استناد باشد، پژوهش همه جانبه‌ای درباره استقبال از کتاب‌های دفاع مقدس به ویژه در زمینه‌های دانشگاهی، نخبگانی و فرهیختگی کشور. فکر می‌کنم نتیجه این پژوهش قابل استفاده هم برای مدیران و پژوهشگران باشد هم برای دست‌اندرکاران کتاب«گوی بیان».

سی‌اُمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «ما همانیم که می‌خوانیم» از ۲۱ آبان‌ماه آغاز شده و  تا ۲۷ آبان‌ماه ۱۴۰۱ ادامه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها