اکرامیفر در سومین روز از اردوی شعر جوان آفتابگردانها:
هر شاعر یک رسانه است/ «چگونه گفتن» از «چه گفتن» مهمتر است
محمود اکرامیفر، در سومین روز از اردوی شعر جوان آفتابگردانها تاکید کرد که هر شاعر یک رسانه است.
وی خطاب به شاعران جوان افزود: شما مجموعه رسانههایی هستید که به موازات همدیگر تعیین، تولید و توزیع محتوا را انجام میدهید. بسیاری از انسانها پیامی را توزیع میکنند اما توانایی تولید آن را ندارند. شما شاعران اما یک رسانه تمامعیارید و در تمام مراحل تولید تا توزیع پیام نقش دارید و از طرفی چون زبان پیامتان شعر است، شنیدنیتر و دیدنیترید.
وی با بیان اینکه هر شاعر، رسانه خوبی نیست، گفت: دهان اگر بی آنکه حرفی برای گفتن داشته باشد گشوده شود، به خمیازه منتهی خواهد شد! پس شما شعر میگویید که حرفی بزنید و پیامی را به مخاطب برسانید و البته «چگونه گفتن» از «چه گفتن» مهمتر است.
شاعر مجموعه «از آن همه آسمان»، شاعران آفتابگردانی را به بالا بردن سواد رسانهای تشویق کرد و گفت: همه شما جوانان نسل Y و Z، اپراتورهای خوبی برای رسانه هستید؛ به عبارت دیگر مهارت ارتباطی خوبی برای کار با این سامانهها را دارید؛ اما اپراتور بودن با سواد رسانهای داشتن بسیار متفاوت است. همه ما توان بالایی در دستیابی و ارسال اطلاعات داریم؛ اما توانایی «ارزیابی» و «بازیابی» محتوا را که در میانه دستیابی و ارسال قرار دارد، نداریم. ارزیابی یعنی محتوایی را که به دستم رسیده با شاخصهای مهم به آزمون بگذارم و پس از ارزیابی، آن را متناسب با شان و شخصیت خودم، بازیابی کنم؛ به عنوان نمونه بخش خاصی از محتوا را برگزینم یا نوع ابراز آن را تغییر دهم. اگر تمام این مراحل را با سواد رسانهای طی کردم و به پیام بازیابیشده دست یافتم، پس در مرحله ارسال و توزیع هم به خودبیانگری خواهم رسید.
وی خطاب به شاعران جوان تاکید کرد: شما یک شهروندجهانوند یا شاعررسانه هستید. پیامی که در رسانههای جدید مانند شبکههای اجتماعی میگذارید، جهانیاند. دیگر نمیتوانید بگویید آنها را فقط برای هموطنانتان منتشر کردهاید، زیرا در یک بستر جهانی فعالیت میکنید و ممکن است در آن سوی دنیا هم شعر شما را بخوانند.
اکرامیفر، با بیان اینکه در دنیای رسانهرهبر که مردم تمام الگوها و پیامهایشان را از رسانه میگیرند، چیزی گم نمیشود، گفت: پس باید خیلی مراقب باشیم که چه پیامی منتشر میکنیم. شعری که منتشر میکنیم، هم از سوی دوستان و خویشاوندان و هم دشمنانمان خوانده میشود. هم ایرانیها و هم خارجیها میبینند. پس حالا که شاعررسانه هستیم، باید با سواد رسانهای ابتدا با خود رسانه و سپس با دادههای رسانه مواجه شویم.
شاعر مجموعهی «دریا تشنه است» با تبیین نقش رسانه در مدیریت جامعه گفت: پیشتر میگفتند کشور قدرتمند، کشوری است که پول یا سلاح بیشتری داشته باشد. امروز میگویند کشور قدرتمند آنی است که توان بالایی در «تولید»، «نگهداری» و «ارایه بهموقع اطلاعات» داشته باشد. انسان قدرتمند هم این گونه است. شما باید بتوانید پیام خوبی تولید کنید؛ آن را به شکل خوبی نگهداری کنید و در زمان مناسبی از طریق رسانه خوب، به انتشار بگذارید و پیام شما همان شعرتان است.
وی در ادامه با ورود به ساحت مخاطب، شاعران جوان را با مخاطبشناسی آشنا کرد و افزود: مخاطبان هر رسانه چهار دسته شامل عامه مردم، مخاطب خاص، مخاطب هوشیار و مخاطب فعال است. بعد از اینکه مخاطب را تعیین کردیم، باید بدانیم برای سلیقه این مخاطب چگونه شعر بگوییم که به جانش بنشیند. به عنوان نمونه جوان امروز اهل کم و گزیده شنیدن است. پس شعر طولانی خیلی برایش جذاب نخواهد بود. عاشقانه شنیدن را بیشتر از یک قصیده طولانی آیینی دوست دارد. پس باید مفاهیم آیینی را در قالبهای اجتماعی و عاشقانه به وی معرفی کنید. سن، جنس، اولویتها، نیازها، دغدغهها، صبر و تحمل خواننده را بسنجید و بعد یاد بگیرید که چگونه وی را با خود همراه کنید.
دکتر اکرامیفر همچنین تصریح کرد: ما اکنون در عصر بمباران اطلاعاتی و تراکم داده هستیم. عصر قلهها تمام شده؛ عصری که یک نفر تمام دادهها را داشته باشد و در راس بایستد و با آن اطلاعات، فرمانروایی کند، به پایان رسیده است. الان عصر تپه ماهورها و عصر تراکم و تزاحم اطلاعات است و به همین دلیل سواد رسانهای اهمیت پیدا میکند. پس یادتان نرود؛ پیش از آنکه شعری را منتشر کنید، آن را از تمام جهات بسنجید.
نخستین اردوی آموزشی دهمین دوره شعر جوان آفتابگردانها به همت شهرستان ادب، از 22 تا 25 آذرماه 1401 در شهر مقدس قم در حال برگزاری است.
نظر شما