پنجشنبه ۱۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۵
کتاب «اندیشه ورزی و آرامش اثربخش» منتشر شد

کتاب «اندیشه ورزی و آرامش اثربخش» به قلم محمدعلی نویدی تألیف و توسط انتشارات دانشگاهی دایره دانش منتشر شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اندیشه و آرامش دو شرط اصلی زندگی بشری است. همچنین یک کتاب آموزشی و تعلیمی و تمرینی در حوزه فعالیت و رشته اندیشه ورزی است یکی از کتب اصلی در مجموعه تفکر اثربخش است.

این کتاب با این پرسش شروع شده است که بنیان و اساس زندگی واقعی و عینی آدمی بر چه شالوده‌ای بنا نهاده شده است؟ یعنی با با تأمل و درنگ در می‌یابیم بدون آرامش وجودی و حقیقی، امکان بقا و رشد انسان وجود ندارد.

در کتاب «اندیشه ورزی و آرامش اثربخش» از زیرساخت‌ها و شالوده‌های زندگی یعنی آرامش، تعادل و رشد، بالندگی، توسعه و قانون و جامعه و عقلانیت و اندیشه ورزی، گفت‌وگو شده است.

در بخشی از پیشگفتار کتاب چنین آمده است: «در آرامش اثربخش هیچ نیرو و توان و سرمایه و قوه وجودی و اثری انسان را نمی‌توان به امر و قوه و چیز دیگری، تقلیل و تحویل داد و فروکاهست. یعنی، هر قوه و صفت انسان اثر بی بدیل و بی نظیر خود را دارد. مثل، احساس، خشم، شهوت، خیال، و عقل و عقلانیت و اندیشه ورزی. اما، اندیشه و اندیشه ورزی اصیل‌ترین و پایدارترین گوهر وجود انسان در زندگی است. آرامش اصیل تنها با نیروی اندیشه ورزی حاصل آمدنی و محقق شدنی است.»

«چرخش زندگی با اندیشیدن و شناختن و دانش معقول و منطقی و اثربخش به چرخش و گردش در می‌آید. بدون آرامش اثربخش، بقا و رشد و بالندگی و توسعه زندگی اجتماعی انسان امکان پذیر نیست. دردها، رنج‌ها، فقر و فلاکت، جهل و جهالت‌ها، تباهی‌ها و تیرگی‌ها، هدرها و هجوم ها، تعارض‌ها و تناقض‌ها، بی سامانی‌ها و آشفتگی‌ها و آزردگی، انحرافات و انهدام ها، همه و همه به فقدان آرامش و اندیشه در زندگی انسان مربوط است.»

در بحث و واکاوی مقوله «آرامش» وجودی و اثری، آگاهی و خود آگاهی از وضعیت و موقعیت تاریخی و زیست زمان مند و مکان مند واقعی انسان در دوره و تاریخ معین و مشخص و نیز جامعه معین توجه و تفطن دقت صورت گرفته است. آرامش اندیشه ورزانه با بازسازی عقلانیت و هنجارهای اجتماعی گذشته در ارتباط است. جان کلام این است که آرامش اثربخش با راستی‌ها، عدالت‌ها و آزادی‌ها، حق و حقیقت، خیر و خوی، نور و نیکی، انسانیت و مسئولیت ربط وثیق دارد.»

کتاب اندیشه ورزی و آرامش اثربخش در چهار فصل تحقیق و تنظیم و تنسیق و تدوین و تألیف شده است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها