شنبه ۲۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۶
تکنیک سینما دریچه‌ای برای ورود به متافیزیک

نگارنده کتاب «ملکوت نگاه» پس از  علاقه‌مند شدن به توحیدِ امام خمینی (ره)، به وجود شناسی روی آورده و با آموختن فلسفه ملاصدرا و عرفان ابن عربی در محضر استاد اصغر طاهرزاده، فهم انسان شناسی را در عرصه هنر، برای همه ضروری می‌داند.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) کتاب «ملکوت نگاه» نوشته فهیمه چنگیز که به زودی منتشر می‌شود؛ در دو بخش گفتگو محور با اساتید عرفان و بررسی نمونه موردی عرفان در تکنیک فیلم‌های ساخته شده تنظیم شده است. وی تلاش کرده است تا هنرمند جایگاه تکنیک را در نفس خود بیابد و همزمان با قدم گذاشتن در راه هنرمندی به خودشناسی و تزکیه نفس نیز بپردازد؛ تا راه برای تجلی حقیقت گشوده شود.

 عناوین مقالات موجود در کتاب؛ عرفان دوربین، سینما ایوان نظر، مشرب فیلمنامه نویسی، حق الیقین دوربین، ابتلای هنرمند، طریقت خلاقیت، تولد یک روایت، توفیق صحنه، امامت دوربین، امکانِ شخصیت، داستان دعا، سینما و قلب مخاطب، راز انیمیشن و حضور در جهان بین دو جهان، آئینه فطرت و شهادتِ تکنیک است که خود، دعوت کننده هنرمند به توجه به ساحت هستی شناسیِ عناصر تکنیکی سینما می‌شود. این کتاب، از جمله کتابهایی‌ست که در امتداد نگاهِ هستی شناسانه شهید آوینی در عرصه هنر، نگارش شده‌است.

حقیقت انقلاب اسلامی‌در آیینه هنر
از دیدگاه نگارنده، زیباییِ حقیقت انقلاب اسلامی، وجودی است و در یگانگی فرم و محتوا ظهور می‌کند. پس عناصر سازنده فرم، یعنی تکنیک سینما باید در حقیقی ترین استعداد وجودیشان انتخاب و به کارگرفته شوند تا حقیقت انقلاب اسلامی‌ در آیینه هنر سینما تجلی کند. زیباییِ حقیقت فراتر از تصویر، چشم‌ها را خیره و قلب‌ها را مجذوب می‌کند. از طرفی نه تنها هنرمندان و سینماگران، بلکه مخاطبان سینما هم نیاز به چنین علمی‌دارند تا بیش از پیش مسئولیت خود را در اثرگذاری و اثرپذیری که بیشتر در ساحت ناخودآگاه صورت می‌گیرد، در جامعه توحیدی بشناسند و از نگاه‌های تکنیکیِ بی پایه و سطحی، که حجابِ ظهور حقیقت، زیبایی، تمدن و فرهنگ می‌شود عبور کنند.

سینمای انقلاب و جهانی شدن
 هنرمندان باید تکنیک را بر اساس نگاهی ملکوتی و باطن نگر به خدمت درآورند. زیرا نگاهِ ملکوتی، نگاهی دانش بنیان است که بر پایه‌های علم حقیقی بنا می‌شود و می‌تواند سینمای جهانی انقلاب اسلامی‌را رقم بزند و حقیقی ترین بیان‌های هنری را در قلب تاریخ جاودانه سازد.

نگارنده این کتاب، علم و هنر معماری را در دانشگاه هنر اصفهان و محضر اساتیدی چون عیسی حجت و محمد فرضیان تا مقطع کارشناسی ارشد آموخته و تحت تأثیر زیبایی‌های شاهکارهای تاریخیِ معماری اسلامی‌در شهر اصفهان، الگوهای امروزینی را ارائه داده و پس از  علاقه‌مند شدن به توحیدِ امام خمینی (ره)، به وجود شناسی روی آورده و با آموختن فلسفه ملاصدرا و عرفان ابن عربی در محضر استاد اصغر طاهرزاده، فهم انسان شناسی را در عرصه هنر، برای همه ضروری می‌داند و برای ادامه دادن مسیر شهید سید مرتضی آوینی، فیلم نامه نویسی و کارگردانی را از کتاب‌ها و ویدیوهای آموزشی به روز استودیوهای آمریکا آموخته و با ساخت چند فیلم کوتاه، مستند، موشن گرافی و انیمیشن در عرصه تحقق هنر انقلاب اسلامی‌ و تجلی حقیقت، در برپایی سینمای دانش بنیان سعی کرده است.

وی همچنین تلاش کرده است تکنیک سینما را به خدمت حقیقت در بیاورد. از آنجایی که تکنیک سینما در غرب و‌ هالیوود ظهور کرده است، ناخواسته فرمی‌ را به محتوا می‌نشاند که روحِ محتوا را تغییر می‌دهد و ازاین رو هنر انقلاب اسلامی‌برای تجلی، باید بر تکنیک سینما غلبه کند.

این کتاب توسط انتشارات لب المیزان در 47 صفحه در بهار 1402 و همزمان با نمایشگاه کتاب منتشر می‌شود.
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها