دوشنبه ۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۷
غایت بعثت و رسالت نبوی، انسان‌سازی است

حجت‌الاسلام والمسلمین کمیلی خراسانی در برنامه رونمایی از کتاب‌های «عرفان اهل بیتی»، «نجوای سالکان» و «مطلع معرفت نفس» بر انگیزه‌های درونی در انسان برای سلوک الی‌الله تاکید کرد و گفت: هدف و غایت از بعثت و رسالت نبوی، انسان‌سازی بوده است.​​​​​​

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در قم،  مراسم رونمایی از کتاب‌های «عرفان اهل بیتی»، «نجوای سالکان» و «مطلع معرفت نفس» تالیف حجت‌الاسلام والمسلمین کمیلی خراسانی، منتشر شده از سوی انتشارات انوار توحید با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسین واثقی، رئیس هیئت مدیره موسسه پویندگان انوار توحید در ششمین نمایشگاه کتاب دین برگزار شد.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین کمیلی خراسانی با استناد به آیه کریمه « هو الّذی بعث فی الامّیّین رسولا منهم یتلوا علیهم ءایاته و یزکّیهم». بعد از تزکیه است که میفرماید: «و یعلّمهم الکتاب و الحکمة» از سوره مبارکه جمعه گفت: هدف و غایت از بعثت و رسالت نبوی، انسان‌سازی بوده است.
 
این استاد اخلاق و عرفان گفت: هنگام فراگیری درس «لمعه» آتش عشق در درون بنده شعله‌ور گشت. هنگام اقامت در نجف اشرف به منزل آیت‌الله شیخ عباس قوچانی می‌رفتم و در روضه هفتگی خصوصی ایشان شرکت می‌کردم. از آن‌جایی که وی، وصی مرحوم آیت‌الله سید‌علی قاضی بود در جلساتشان حاضر می‌شدم و از توصیه‌ها و مطالب اخلاقی‌شان استفاده می‌کردم.
 
وی افزود: به خاطر لطف و مهربانی که آیت‌الله قوچانی به بنده داشتند از هیچ کمکی نسبت به بنده دریغ نکردند. تا اینکه یک روز فرمودند در کربلا سیدی به نام سید‌هاشم حداد است، به خدمت ایشان برسید. بنده هم به توصیه ایشان به کربلا رفتم و از همان نگاه اول به نحوی مجذوب وی شدم که دیگر هیچ‌گاه نتوانستم استاد دیگری اختیار کنم.
  
استاد حوزه علمیه بیان کرد: بعضی شیفته علوم غریبه‌اند؛ عده‌ای استاد را برای تنبهات، کرامات، مکاشفات و آینده‌نگری می‌خواهند. در راه معرفت‌شناسی اصلا چنین مسائلی وجود ندارد؛ بنابراین همواره شاگردان خود را از این امور برحذر داشته‌ام تا یک وقت از آن غایت‌الغایات عقب نمانند. نفس باید تربیت باید معلم درونی داشته باشد. تربیت یک معلم تربیتی درونی، قرار بگیرد. استاد باید به پیچ و خم راه اشراف داشته باشد تا با راهنمایی درستش مانع از افتادن افراد در چاله‌های راه شود.
 
کمیلی با اشاره به آیات «ونَفْسٍ وَ مَا سَوَّئهَا فَأَلهَمَهَا فجُورَهَا وَ تَقْوَئهَا» از سوره مبارکه شمس گفت: در این آیه، الهام یک مسئله باطنی است نه ظاهری و باید این الهامات الهی به درون نفوذ کند تا انسان بتواند جلوی پایش را ببیند.
 
این استاد عرفان اضافه کرد: باید انگیزه‌های درونی با سعی و تلاش و مجاهدت در انسان ایجاد شود تا بتواند مرتبه به مرتبه پیش برود. یعنی از نفس اماره به نفس لوامه، از نفس لوامه به نفس ملهمه، از نفس ملهمه به نفس قدسیه، و از نفس قدسیه به نفس مطمئنه برسد.
 
وی درباره تالیفاتش گفت: تمامی این تالیفات درس‌گفتارهایی است که در جلسات متعدد همراه با سوز، گداز و عشق برای شاگردان و علاقه‌مندان به معارف الهی در ایران و سفرهای تبلیغی بین‌المللی تشریح و تبیین شده است. ان‌شاء‌الله این آثار القایی و ربانی تاثیرات بسیار مثبتی در نفوس مستعد داشته باشد.
 

موسسه تحقیقاتی انوار توحید فعالیت‌های متنوعی انجام داده است
در ادامه این برنامه رئیس هیئت مدیره مؤسسه پویندگان انوار توحید، گفت: مؤسسه تحقیقاتی انوار توحید بر اساس مأموریت مهم خویش که «تبیین، ترویج و نهادینه سازی مکتب توحیدی مبتنی بر ثقلین» است، فعالیت‌های متنوع و گسترده‌ای را در حوزه‌های مختلف فرهنگی، آموزشی، تربیتی همچون برگزاری دوره آموزشی سبک زندگی، همایش های اخلاقی و معرفتی و نشست‌های علمی مطابق با مسائل روز جامعه اسلامی و تبلیغ امور دینی در فضای حقیقی و مجازی انجام داده است.
 
وی در تبیین فعالیت‌های پژوهشی گفت: «نجوای سالکان» شرح مناجات‌های پانزده‌گانه حضرت امام سجاد (ع) است که راه وصل و نجوای سالکان و عارفان الهی با حضرت باری‌تعالی بوده‌ و هست. دومین کتاب، کتاب «مطلع معرفت نفس» است که سیری مقدماتی در عالم نفس را تعلیم می‌دهد و راه‌کارهای معرفت الهی را برای تشنگان این راه نشان می‌دهد. سومین کتاب، کتاب «عرفان اهل بیتی»، شرح کتاب «مصباح الشریعه و مفتاح الحقیقه» است.
 
حجت‌الاسلام‌والمسلمین واثقی در بیان برخی از ویژگی‌های ممتاز این آثار گفت: تبیین ساده، روان و دل ‌‌نشین معارف حقه الهی، جامعیت در بیان مسائل اخلاقی و سیر و سلوک الهی، منطبق بودن بر حالات فردی و اجتماعی سالکان الی‌الله، دربرداشتن نکته‌‌‌های ناب و نفیس اخلاقی ـ عرفانی با تکیه بر آیات و روایات، تبیین معارف عرفانی با مثال‌های عینی و کاربردی، تحفظ شارح‌گران ‌‌قدر بر صبغه عرفان عملی، القایی بودن معارف الهی و عرفانی بر طبق حالت‌‌‌های نفوس حاضر در جلسات سلوکی و کاربرد عملی برای تمامی علاقه ‌‌مندان معارف توحیدی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها