دوشنبه ۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۳
پس‌لرز‌های صعود نرخ ارز؛ تداوم گرانی ملزومات تولید کتاب

قیمت ملزومات کتاب طی هفته اخیر باز هم افزایش داشت، بهای کالاهایی چون کاغذ، مرکب ایرانی، چسب صحافی و زینک در این هفته بین 10 تا 15 درصد رشد داشته است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، طی هفته جاری بازار ملزومات اولیه تولید کتاب با نوسان قیمت همراه بود و روند صعودی بهای بسیاری از مواد اولیه این حوزه، بازار را دچار رکود نسبی کرده است. به نظر می‌رسد افزایش قیمت نرخ ارز در بازار بر این موضوع تاثیرگذار بوده، در این میان بازار به خرید تمایل دارد اما فروش کالاها بسیار پایین است.
 
رصد بازار برای امروز دوشنبه (اول اسفندماه) نشان‌دهنده رشد قیمت کاغذ تحریر است؛ به‌طوری که هر بند بهای کاغذ چینی 70 گرمی 70 در 100 به یک‌میلیون و 250 هزار تومان رسید؛ درحالی که هفته گذشته این کاغذ به‌ قیمت یک‌میلیون و 160 هزار تومان در بازار فروخته می‌شد.
 
هر بند کاغذ چینی 70 گرمی 60 در 90 نیز امروز یک‌میلیون و 50 هزار تومان قیمت‌گذاری شد، بهای این کاغذ در هفته پیش به بندی 960 هزار تومان در بازار بود.
 
در این میان هر بند کاغذ چاپ و تحریر چینی80 گرمی 70 در 100 نیز به حدود یک‌میلیون و 400 هزار تومان و هربند کاغذ چینی 80 گرمی 60 در 90 به قیمت یک‌میلیون و 100 هزار تومان خرید و فروش می‌شود.
 
این افزایش قیمت به حوزه کاغذ گلاسه هم سرایت پیدا کرد و در بازار امروز قیمت کاغذ گلاسه گرماژ پایین حدود 51 هزار و گرماژ بالا به قیمت بهای 47 هزار تومان در بازار عرضه شده است.
 
رشد 10 درصدی سایر ملزومات کتاب
یک ماه قبل بود که قیمت مرکب ایرانی حدود 10 درصد افزایش پیدا کرد و دوباره کارخانه‌های تولیدی از افزایش قیمت 10 درصدی این کالا خبر داده‌اند. هر کیلو مرکب گلاسه ایرانی رنگی 163 هزار تومان، هرکیلو مرکب گلاسه مشکی به قیمت 130 هزار تومان، هرکیلو مرکب تحریر رنگی ایرانی، 143 هزار تومان و هرکیلو مرکب تحریر مشکی ایرانی نیز به 117 هزار تومان عرضه شده است.
 
مرکب گلاسه خارجی نیز افزایش قیمت داشت و امروز هر کیلوی آن تا 280 تا 310 هزار تومان به تناسب کیفیت و شرکت تولیدکننده در بازار خرید و فروش می‌شوند.
 
هر ورق زینک نیز در این هفته بین 75 تا 80 هزار تومان در بازار قیمت‌گذاری شده است، چسب صحافی هم با 15 هزار تومان افزایش همراه بود و هرکیلو چسب سرد ایرانی حدود 105 هزار تومان و چسب گرم کیلو 210 هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد.
 
بر اساس این گزارش، الکل ایزوپروپیل نیز افزایش قیمت را تجربه کرده و این محصول در بازار حدود 85 تا 95 هزار تومان قیمت‌گذاری شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها