چهارشنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۰
تشکیل انستیتو تخصصی چاپ؛ گامی بلند برای ارتباط صنعت استراتژیک چاپ و دانشگاه

رئیس انجمن علمی فناوری چاپ ایران معتقد است؛ ایجاد انستیتو تخصصی چاپ، گامی بلند برای برقراری ارتباط تنگاتنگ بین صنعت استراتژیک چاپ و دانشگاه و جامعه علمی کشور به منظور کاهش وابستگی، رفع نیازهای فناورانه و مدیریتی، تربیت نیروی انسانی است.

خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، محمد بیطرفان، رئیس انجمن علمی فناوری چاپ ایران: «بی‌شک یکی از رویدادهای مهم و اثرگذار در سال گذشته و در آغاز قرن جدید هجری شمسی در حوزه صنعت استراتژیک چاپ کشور، عقد تفاهم‌نامه همکاری علمی، آموزشی، پژوهشی و فناورانه در راستای ایجاد زیرساخت‌های لازم برای راه‌اندازی انستیتو تخصصی چاپ بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دانشگاه صنعتی امیرکبیر به همت انجمن علمی فناوری چاپ ایران بود.

حرکتی که سنگ‌بنای آن در هشتمین نکوداشت هفته علوم و فناوری چاپ ایران و سومین همایش علوم و فناوری چاپ (‌همزمان با ۱۱ شهریور روز ملی صنعت چاپ) گذاشته شد و در آیین اختتامیه جشنواره ملی چاپ در اسفندماه نهایی و به امضای دکتر محمدمهدی اسماعیلی، وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و دکتر حسن قدسی‌پور، ریاست محترم دانشگاه صنعتی امیرکبیر رسید.

امیدوارم که در سال جدید با تحقق و عملیاتی شدن مفاد این تفاهم‌نامه گامی بلند در ایجاد ارتباط تنگاتنگ بین صنعت استراتژیک چاپ و دانشگاه و جامعه علمی کشور به منظور کاهش وابستگی، رفع نیازهای فناورانه و مدیریتی، تربیت نیروی انسانی مجهز به دانش روز و در کل حرکت به سوی دانش‌بنیان شدن این صنعت با استفاده از پتانسیل‌های بالقوه و بالفعل جامعه علمی و نخبگانی کشور باشد.

در این میان با توجه به چالش‌ها و فرصت‌های داخلی و بین‌المللی و همچنین شرایط جدید و متغیر فضای کسب و کار در سال ۱۴۰۲، بیش از هر زمان دیگری ایجاب می‌کند که فعالان و صاحبان کسب و کار در حوزه صنعت چاپ به رویکردهای زیر توجه کرده و در برنامه کاری و اولویت‌های مدیریتی‌شان بگنجانند.

۱- ضرورت به‌کارگیری فارغ التحصیلان دانشگاهی و نخبه در سطوح مدیریتی و عملیاتی واحدهای چاپی و حرکت به سمت دانش‌بنیان شدن و بهره‌گیری از مزایا و امتیازات آن

۲- رجوع به مراکز علمی و پژوهشی برای رفع نیازهای مختلف به‌ویژه نیازهای فناورانه خود

۳- به‌کارگیری و پیاده‌سازی مدیریت علمی به جای مدیریت سنتی و غیرعلمی

۴- برنامه‌ریزی برای حضور در بازارهای صادراتی و بین‌المللی به‌ویژه حضور در بازار‌های کشورهای منطقه و استفاده از فرصت‌های به وجود آمده به دلیل به عضویت درآمدن ایران در پیمان‌های منطقه‌ای همانند شانگهای، بریکس، اوراسیا، اکو و … به جای تمرکز بر بازار داخلی

۵- ضرورت حفظ هر چه بیشتر نیروهای انسانی به‌عنوان مهمترین و ارزشمندترین سرمایه هر واحد صنعتی با مشارکت واقعی آنان در همه امور

۶- افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها به منظور حفظ موقعیت خود در فضای رقابتی

۷- استانداردسازی و شفاف‌سازی مالی به منظور جلوگیری از پرداخت هزینه‌های اضافی و جریمه‌های سنگین

۸- جایگزینی فروش محصول به جای کار دستمزدی و انجام خدمات

۹- تجمیع یا توسعه واحدهای کوچک به منظور اقتصادی شدن فعالیت‌های آن‌ها و جلوگیری از تعطیلی واحد‌های عمدتا غیراقتصادی کوچک

۱۰- اولویت قرار دادن مشارکت در مسئولیت‌های اجتماعی و برندسازی برای کل صنعت استراتژیک چاپ کشور.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها