یادداشت میهمان/محمد بیطرفان
تشکیل انستیتو تخصصی چاپ؛ گامی بلند برای ارتباط صنعت استراتژیک چاپ و دانشگاه
رئیس انجمن علمی فناوری چاپ ایران معتقد است؛ ایجاد انستیتو تخصصی چاپ، گامی بلند برای برقراری ارتباط تنگاتنگ بین صنعت استراتژیک چاپ و دانشگاه و جامعه علمی کشور به منظور کاهش وابستگی، رفع نیازهای فناورانه و مدیریتی، تربیت نیروی انسانی است.
حرکتی که سنگبنای آن در هشتمین نکوداشت هفته علوم و فناوری چاپ ایران و سومین همایش علوم و فناوری چاپ (همزمان با ۱۱ شهریور روز ملی صنعت چاپ) گذاشته شد و در آیین اختتامیه جشنواره ملی چاپ در اسفندماه نهایی و به امضای دکتر محمدمهدی اسماعیلی، وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و دکتر حسن قدسیپور، ریاست محترم دانشگاه صنعتی امیرکبیر رسید.
امیدوارم که در سال جدید با تحقق و عملیاتی شدن مفاد این تفاهمنامه گامی بلند در ایجاد ارتباط تنگاتنگ بین صنعت استراتژیک چاپ و دانشگاه و جامعه علمی کشور به منظور کاهش وابستگی، رفع نیازهای فناورانه و مدیریتی، تربیت نیروی انسانی مجهز به دانش روز و در کل حرکت به سوی دانشبنیان شدن این صنعت با استفاده از پتانسیلهای بالقوه و بالفعل جامعه علمی و نخبگانی کشور باشد.
در این میان با توجه به چالشها و فرصتهای داخلی و بینالمللی و همچنین شرایط جدید و متغیر فضای کسب و کار در سال ۱۴۰۲، بیش از هر زمان دیگری ایجاب میکند که فعالان و صاحبان کسب و کار در حوزه صنعت چاپ به رویکردهای زیر توجه کرده و در برنامه کاری و اولویتهای مدیریتیشان بگنجانند.
۱- ضرورت بهکارگیری فارغ التحصیلان دانشگاهی و نخبه در سطوح مدیریتی و عملیاتی واحدهای چاپی و حرکت به سمت دانشبنیان شدن و بهرهگیری از مزایا و امتیازات آن
۲- رجوع به مراکز علمی و پژوهشی برای رفع نیازهای مختلف بهویژه نیازهای فناورانه خود
۳- بهکارگیری و پیادهسازی مدیریت علمی به جای مدیریت سنتی و غیرعلمی
۴- برنامهریزی برای حضور در بازارهای صادراتی و بینالمللی بهویژه حضور در بازارهای کشورهای منطقه و استفاده از فرصتهای به وجود آمده به دلیل به عضویت درآمدن ایران در پیمانهای منطقهای همانند شانگهای، بریکس، اوراسیا، اکو و … به جای تمرکز بر بازار داخلی
۵- ضرورت حفظ هر چه بیشتر نیروهای انسانی بهعنوان مهمترین و ارزشمندترین سرمایه هر واحد صنعتی با مشارکت واقعی آنان در همه امور
۶- افزایش بهرهوری و کاهش هزینهها به منظور حفظ موقعیت خود در فضای رقابتی
۷- استانداردسازی و شفافسازی مالی به منظور جلوگیری از پرداخت هزینههای اضافی و جریمههای سنگین
۸- جایگزینی فروش محصول به جای کار دستمزدی و انجام خدمات
۹- تجمیع یا توسعه واحدهای کوچک به منظور اقتصادی شدن فعالیتهای آنها و جلوگیری از تعطیلی واحدهای عمدتا غیراقتصادی کوچک
۱۰- اولویت قرار دادن مشارکت در مسئولیتهای اجتماعی و برندسازی برای کل صنعت استراتژیک چاپ کشور.»
نظر شما