وی تصریح کرد: همچنین کودکان و نوجوانان را به شیوههای خلاق چون قصهگویی و بازی نیز میتوان به کتاب علاقمند کرد.
او گفت: به همین خاطر برای تشویق کودکان به کتابخوانی قبل از هر چیزی بهتر است که الگوهای مناسبی برای آنها به نمایش بگذارید، به این معنی که هنگامی که کودک میبیند والدین و یا اطرافیانش حداقل ساعاتی از شبانه روز را مشغول کتاب خواندن هستند و از این کار لذت میبرند، به صورت ناخودآگاه آنها نیز به انجام این کار تشویق میشوند.
عطاالهی افزود: برای کودکانی که در سالهای آغازین دبستان با خواندن و نوشتن آشنا شدهاند، مربیان در کانون پرورش فکری کتابهایی با متن ساده و کوتاه را در کارگاه کتابخوانی معرفی میکنند.
وی گفت: همچنین بلندخوانی کتاب برای کودکان و به دست گرفتن کتاب توسط کودک میتواند اعتماد بهنفس کودک را تقویت کند.
عطاالهی با اشاره به انتخاب محتوای کتاب براساس گروه سنی کودکان بیان کرد: کتابهایی با موضوع مهارتهای زندگی، ارزشهای زندگی، محیط زیست و کتابهای تصویری برای این گروه سنی دبستان مناسب است و بهتر است کتابهایی که بهصورت غیرمستقیم به کودکان آموزش میدهند را در دسترسشان قرار دهیم.
او کتابهای مناسب برای نوجوانان را خواندن کتابهایی که به ویژگیهای دوره بلوغ میپردازند، حائز اهمیت دانست و ادامه داد: پیدا کردن هویت، استقلال فردی، کسب اعتماد به نفس و تقویت مهارتهای حل مسئله و رویارویی با مشکلات زندگی، از موضوعاتی هستند که نوجوانان به آن علاقمند هستند به ویژه که در این کتابها یک قهرمان وجود داشته باشد.
عطاالهی در پایان به اجرای برنامههای گروهی در کانون اشاره کرد و گفت: این فعالیتها به تقویت تفکر جمعی و ارتباط بهتر با همسالان میانجامد و روحیه کار گروهی را در کودک و نوجوان تقویت میکند.
نظر شما