یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۶
حضور کتاب‌فروشی‌ها در نمایشگاه کتاب به سود مخاطبان است

مدیر انتشارات سفیر اردهال، درباره پیوند سامانه خرید از کتاب‌فروشی با سامانه نمایشگاه مجازی گفت: حضور کتابفروشی‌ها در این دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حق مطلب را ادا می‌کند و موجب می‌شود آن‌ها از غافله فروش کتاب و ارتباط با مخاطبان عقب نمانند.

سید‌حسین عابدینی، مدیر انتشارات سفیر اردهال در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، با بیان اینکه ناشران هرساله با هدف فروش کتاب در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شرکت می‌کنند، گفت: قاعدتا بخش فروشگاهی نمایشگاه کتاب در مقایسه با جنبه نمایشگاهی آن برای ناشران در اولویت قرار دارد. نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران فرصت مغتنمی برای جذب مخاطبان و علاقه‌مندان به کتاب است. هرچند حضور پرشور مخاطبان شکل بهتری به نمایشگاه می‌دهد و حضور مردم و وجود بخش مجازی یکی از جذابیت‌های نمایشگاه کتاب است اما ناشران فعال، جنبه نمایشگاهی این رویداد را مناسب‌تر می‌دانند.  

وی افزود: ناشران در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برای انتشار و چاپ کتاب‌های جدید با محققان، مترجمان، نویسنده‌ها و فعالان حوزه نشر ارتباط برقرار می‌کنند؛ به‌عبارت دیگر نمایشگاه کتاب، به‌عنوان پاتوق اهالی صنعت نشر شناخته می‌شود. در این رویداد فرهنگی، ارتباط ناشران باید تقویت شود. در بیشتر نمایشگاه‌‌های کتاب دنیا، ناشران مستقر در نمایشگاه برای تبادل و رایت‌کتاب در تعامل هستند. این ارتباطات باید در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران پررنگ‌تر شود.
 
این ناشر با تاکید بر اینکه ناشران اندکی آمادگی حضور در نمایشگاه در قالب نمایشگاهی را دارند، گفت: مابقی ناشران، شیوه فعالیت‌شان متناسب با نمایشگاهی شدن نمایشگاه کتاب نیست و بیشتر به دنبال فروش کتاب هستند.

عابدینی با تاکید بر اهمیت بهبود شبکه توزیع کتاب بیان کرد: سیستم توزیع در کشور، باید نظامندتر عمل کند تا ضعف‌های این حوزه برطرف شود؛ به‌‌دلیل ضعف در این حوزه، ناشران برای جبران میزان فروش و معرفی بهتر کتاب‌های خود به فروش نمایشگاه کتاب متکی هستند. اگر سیستم پخش و توزیع بهبود پیدا کند تا کتاب‌ به‌شیوه اصولی در کشور توزیع شود، می‌توانیم انتظار نمایشگاهی شدن این رویداد فرهنگی و بخش فروشگاهی آن به‌مرور کم‌رنگ شود.

عابدینی گفت: نوع و شیوه برگزاری نمایشگاه‌های کتاب در کشورهای اروپایی، عربی و کشورهای همسایه ایران با یکدیگر متفاوت است و با هم قابل رقابت و مقایسه نیستند. در نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت ناشران کشورهای مختلفی حضور دارند؛ در این نمایشگاه صرفا تبادل ‌رایت انجام و کتاب‌ها به زبان‌ها و چاپ‌های متعددی عرضه و مبادله می‌شود و چند روز آخر امکان فروش کتاب فراهم است. شکل برگزاری نمایشگاه کتاب در کشورهای عربی مانند عمان، امارات و بغداد مانند نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است و فروش کتاب انجام می‌شود.
 
عابدینی با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه کتاب در دو شکل فیزیکی و مجازی درخور توجه است، گفت: هرچه دسترسی مخاطب به کتاب بیشتر باشد برای ناشران بهتر خواهد بود. ممکن است حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برای مخاطبان ساکن شهرهایی غیر از تهران به دلیل هزینه رفت‌‌وآمد و اقامت مقرون به صرفه نباشد و مخاطبان خارج از تهران برای حضور در این نمایشگاه باید هزینه‌های زیادی صرف این امور کنند. اما این هزینه با برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب وجود ندارد و افراد می‌توانند در شهر محل سکونت خود کتابی که با همان کیفیت و قیمت در نمایشگاه  فیزیکی عرضه می‌شود به صورت مجازی تهیه کنند. باید بدانیم، ایران فقط تهران نیست. در نمایشگاه مجازی مخاطبان از نقطه نقطه کشور از دور و نزدیک بدون دردسر از بخش مجازی کتاب خرید  و از همه مهمتر، هزینه‌ای برای ارسال کتاب پرداخت نمی‌کنند.
 
مدیر انتشارات سفیر اردهال افزود: شکل مجازی، نمایشگاه را به بخش نمایشگاهیِ نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نزدیک می‌کند؛ بنابراین مخاطبان با هدف بازدید از کتاب‌های جدید، ارتباط با اهالی چاپ و نشر و... در نمایشگاه حاضر می‌شوند و کسی برای خرید کتاب، ملزم به حضور در این رویداد فرهنگی نیست. درگذشته بُن کارت‌های خرید کتاب به دست مصرف‌کننده اصلی و بدنه نشر نمی‌رسید اما در نمایشگاه مجازی، عدالت برقرار و یارانه خرید کتاب در جای خود مصرف می‌شود. برگزاری این شیوه از نمایشگاه کتاب تجربه خوبی برای سفیر اردهال به همراه داشت و فروش حاصل از آن، همپای نمایشگاه فیزیکی بود و با آن برابری می‌کرد.
 
وی عنوان کرد: مردم باید برای کتاب خواندن رغبت پیدا کنند. عده‌ای همیشه مشغول مطالعه کتاب و کارهای جدیدی هستند و به‌عنوان کتاب بازشناخته می‌شوند. سیاست‌گذاران باید تدابیری برای جذب مخاطبان و خوانندگان جدید طراحی کنند تا به مجموعه کتابخوان‌های کشور و در ادامه افزایش سرانه مطالعه افزوده شود؛ همچنین درباره محل برگزاری نمایشگاه به اتفاق نظر برسند و جای ثابتی برای برگزاری این رویداد فرهنگی در نظر بگیرند.

عابدینی  گفت: حضور کتابفروشی‌ها در این دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حق مطلب را ادا می‌کند و  موجب می‌شود آن‌ها از غافله فروش کتاب و ارتباط با مخاطبان عقب نمانند. کتابفروشی‌ها تلاش می‌کنند کتاب‌های ناشران را به فروش برسانند و این حضور به سود ناشران خواهد بود؛ همچنین ممکن است کتاب‌هایی که در نمایشگاه موجود نیست یا از سوی ناشران تجدید چاپ نمی‌شود در این نمایشگاه ازسوی کتابفروشی‌ها عرضه شود و مخاطبان می‌توانند از آن‌ها خریداری کنند.
 
به گزارش ایبنا؛ سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه در مصلی امام خمینی‌(ره) و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir  برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها