دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۰
«از ایران چه می‌دانم؟» دربردارنده پژوهش‌های جامع است/ «تاریخ ماد» و «هخامنشیان» را بخوانید

حسن باستانی‌راد گفت: از مجموعه کتاب‌های «از ایران چه می‌دانم» که دفتر پژوهش‌های فرهنگی به چاپ می‌رساند، من کتاب «تاریخ ماد» اثر احسان افکنده را برای خرید از نمایشگاه کتاب 1402 به علاقه‌مندان حوزه تاریخ پیشنهاد می‌کنم.

دکتر حسن باستانی‌راد، استاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه تاریخ به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: از مجموعه کتاب‌های «از ایران چه می‌دانم؟» که دفتر پژوهش‌های فرهنگی به چاپ می‌رساند، من کتاب «تاریخ ماد» اثر احسان افکنده را برای خرید از نمایشگاه کتاب 1402 به علاقه‌مندان حوزه تاریخ پیشنهاد می‌کنم. در مطالعات تاریخ باستان، بررسی تاریخ ماد از اهمیت شایان توجهی برخوردار است. مادی‌ها که در اواخر سده نهم پیش از میلاد در گزارش‌های تاریخی ظاهر می‌شوند، طی چند سده بعد توانستند مناسبات قدرت در خاور نزدیک باستان را دگرگون کنند و دولتی هر چند زودگذر اما تاثیرگذار به وجود آورند.

وی افزود: دولت ماد، نخستین حکومتی بود که اقوام ایرانی- آریایی در ایجاد و گسترش آن به طور موثر دخیل بودند. از این رو پژوهش درباره ماد برای شناخت تحولات متاثر از ورود آریایی‌ها به فلات ایران حائز اهمیت است و می‌تواند به شناخت بیشتر ما از چگونگی تشکیل دولت در فلات ایران کمک کند. افزون بر آن، به گواهی بسیاری از نویسندگان کلاسیک، مادی‌ها از لحاظ فرهنگی، سیاسی و اجتماعی تاثیر عمیقی بر قوم پارس و شاهنشاهی هخامنشی بر جای گذاشتند که این موضوع برای پژوهشگران در بررسی بر هم‌کنش‌های فرهنگی فلات ایران در هزاره نخست قبل از میلاد از اهمیت زیادی برخوردار است.



باستانی‌راد بیان کرد: همچنین پیشنهاد می‌کنم علاقه‌مندان حوزه تاریخ، کتاب «هخامنشیان» نوشته محمدتقی ایمان‌پور را که از سوی دفتر پژوهش‌های فرهنگی به چاپ رسیده است، از سی‌و‌چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خریداری و مطالعه کنند. این کتاب به مهاجرت آریاها به ایران و ورود پارسیان به پارس، بنیان‌گذاری امپراتوری پارسی به رهبری کورش بزرگ، دوران فرمانروایی کمبوجیه و تصاحب سلطنت به دست داریوش بزرگ، شهریاری داریوش و شکوه شاهنشاهی پارسیان، شهریاری خشایارشا و آغاز ناکامی‌های پارسیان، پادشاهی اردشیر اول و داریوش دوم: آغاز افول امپراتوری هخامنشی، پادشاهی اردشیر دوم و اردشیر سوم: دوران کشمکش‌های داخلی و داریوش سوم و پایان امپراتوری هخامنشیان می‌پردازد. 

وی گفت: کتاب «زبان‌های ایرانی از بین رفته» و «زبان ختنی» از مجید طامه نیز کتاب‌های خوبی هستند. هر کدام از این پژوهشگران و نویسندگان در حدود هفت تا هشت سال بر روی این موضوع‌ها تحقیق کردند و کتاب‌ها جامع و کامل است به همین دلیل پیشنهاد می‌کنم که این کتاب‌ها را خریداری و مطالعه کنند. 

سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «آینده خواندنی است» ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه در مصلی امام خمینی‌(ره) و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها