یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۷
فضای مجازی موجب بیشتر دیده‌شدن کتاب‌های تألیفی شده است

نایب‌رئیس گروه تخصصی چندرسانه‌ای فرهنگستان هنر در ارتباط با نقش طراحی جلد در معرفی یک کتاب جدید و فروش بیشتر آن گفت: امروزه شرایط تغییر یافته و طراحی جلد تأثیر بیشتری در فروش و معرفی یک کتاب دارد. در سال‌های اخیر، هوش مصنوعی به تقویت وسیع توانایی‌های انسانی منجر شده و توانسته است داده‌های پیچیده را به بینشی تبدیل کند.

یونس سخاوت، نایب‌رئیس گروه تخصصی چندرسانه‌ای فرهنگستان هنر و نویسنده کتاب «هنر هوش مصنوعی» در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در مورد معرفی کتاب تازه به چاپ رسیده‌ گفت: در سال‌های اخیر، هوش مصنوعی به تقویت وسیع توانایی‌های انسانی منجر شده و توانسته است داده‌های پیچیده را به بینشی تبدیل کند که می‌تواند در حل مسئله به انسان کمک کند.

وی با اشاره به راهگشایی هوش مصنوعی در موضوعات مهم زندگی بشری افزود: هوش مصنوعی توانسته کیفیت زندگی انسان‌ها را بهبود ببخشد و کمک کند تا درک جدیدی از معنای رابطه انسان و ماشین داشته باشیم. این رابطه نه در تقابل با انسان، بلکه در همکاری انسان و ماشین است. 

سخاوت با اشاره به اینکه در کتاب «هنر هوش مصنوعی» به موضوعاتی درباره اینکه آیا هوش مصنوعی و به‌طور کلی ماشین، می‌تواند خلاق باشد؟ سؤال دیگری که ممکن است مطرح شود آن است که آیا هنری که توسط یک ماشین ساخته شده ارزشمند است؟ از سوی دیگر، چگونه می‌توان خلاقیت هوش مصنوعی را ارزیابی کرد؟ پرداخته شده است، اضافه کرد: این کتاب در 9 فصل گردآوری و به چاپ رسیده است.

وی با اشاره به اینکه کتاب هوش مصنوعی فنی و هنری است، اضافه کرد: در این کتاب موضوعاتی درباره اینکه چطور می‌شود، ماشینی طراحی کرد که اثار هنری ایجاد کند، مطرح شده است.

وی درباره علت انتخاب موضوع هوش مصنوعی برای تألیف کتاب گفت: هنرهای سنتی مثل عکاسی و نقاشی همانند هوش مصنوعی گسترده نیستند، اما هوش مصنوعی پهنای باند بیشتری برای پرداختن و همچنین درگیر کردن اذهان دارد، به همین جهت است که این کتاب را درباره هوش مصنوعی نوشته‌ام.

وی در ارتباط با نقش طراحی جلد در معرفی یک کتاب جدید و فروش بیشتر آن افزود: سال‌ها پیش به خاطر نبود بستر لازم برای معرفی کتاب، خواننده از روی جلد کتاب تصمیم به خرید آن می‌گرفت، اما امروزه شرایط تغییر یافته و معرفی کتاب تأثیر بیشتری در فروش و معرفی یک کتاب دارد.

نایب‌رئیس گروه تخصصی چندرسانه‌ای فرهنگستان هنر با اشاره به اینکه گاهی حتی در طراحی جلد کتاب هوش مصنوعی پا را فراتر گذاشته و در طراحی جلد نیز کمک می‌کند، گفت: من نیز در نگارش کتاب جدیدم با وارد کردن یک سری داده‌های اولیه به دنبال پیدا کردن مرتبط‌ترین طرح روی جلد بودم که یک چیزی بینابین هوش مصنوعی و هنر باشد.

سخاوت در ارتباط با تأثیر برگزاری نمایشگاه کتاب در معرفی آثار نیز گفت: قاعدتا نمایشگاه‌ها تأثیر بسزایی در معرفی کتاب‌ها دارند، پس انتظار داریم برگزاری این نمایشگاه‌ها حتی در بعد شهرستانی ادامه‌دار باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها