یکشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۳
حرکت‌های تاریخی گذشته چراغی برای روشنایی راه آینده است/ «صیانت از تاریخ» یا عصر بیداری زحمتکشان

نشر طلایه پرسو ترجمه و انتشار کتاب‌های ناشر بین‌المللی پاث‌فایندر را در دستور کار خود دارد، سه کتاب «مانیفست کمونیست»، «فریادرسان‌ مردم و اتحادیه‌های کارگری» و «صیانت از تاریخ» از این ناشر به چاپ رسیده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، فعالیت انتشاراتی نشر طلایه پرسو در سال ۱۳۷۱ با چاپ کتاب «انسان و سوسیالیسم در کوبا» اثر فیدل کاسترو و ارنستو چه‌گوارا و ترجمه‌ شهره ایزدی شروع شد. ویراستی از این کتاب به زبان فارسی را انتشارات پاث‌فایندر Press Pathfinder  دو سال پیشتر در نیویورک چاپ کرده بود.

طی این سال‌ها نشر طلایه پرسو ترجمه و انتشار کتاب‌های آن ناشر بین‌المللی را در دستور کار خود قرار داده است. تمام کتاب‌های نشر طلایه پرسو دارای حق کپی‌رایت است و اصل کتاب را می‌توان از طریق مراجعه به سایت انتشارات پاث‌فایندر تهیه کرد. این انتشارات سه کتاب از انتشارات طلایه پرسو نگاهی داریم.



صیانت از تاریخ

«صیانت از تاریخ» یا عصر بیداری زحمتکشان نوشته ماری-آلیس واترز با ترجمه نرگس عمومی کتاب دیگری است که از سوی انتشارات طلایه پرسو چاپ و راهی بازار نشر شده است. کتاب معارفه انتشارات منحصر به فرد پاث‌فایندر است که تداومش مستقیما به آن دورانی برمی‌گردد که نخستین سخنرانی‌ها و نوشته‌های لنین در آستانه‌ انقلاب‌های ۱۹۱۷ روسیه در ایالات متحده منتشر شد. در صیانت از آن تداوم انتشارات همواره کوشیده تا کتاب‌هایی از رهبران انقلابی منتشر کند و امکان دهد تا آنها خود، با کلام خود، سخن بگویند. به این طریق حرکت‌های تاریخی گذشته صادقانه مکتوب می‌شود و چراغی می‌شود برای روشنایی راه آینده.



مانیفست کمونیست
کتاب «مانیفست کمونیست» تالیف کارل مارکس و فردریش انگلس با ترجمه مسعود صابری به چاپ رسیده است. کمونیست‌ها هیچ‌گونه منافعی جدا و منفک از کل پرولتالیا ندارند. استنتاجات تئوریک کمونیست‌ها به هیچ وجه مبتنی بر ایده‌ها یا اصولی نیست که این یا آن مصلح جهانی نوخاسته کشف و یا اختراع کرده باشد. کمونیست‌ها، به طور عمومی، صرفا مناسبات واقعی موجود و جنبش تاریخی که درست در برابر چشمان ما در شرف وقوع است. «چرا تمامی تاریخ ثبت شده، تاریخ مبارزات طبقاتی» است؟ چرا دولت سرمایه‌داری چیزی نیست مگر کمیته‌ای برای مدیریت امور مشترک کل بورژوازی؟ چرا نیاز سرمایه به گسترش دائمی بازار «بورژوازی را در سراسر سطح زمین می‌دواند»؟ چرا «جنبش پرولتایی، جنبش خودآگاه اکثریت عظیم[بشریت]است؟ چرا نبرد برای «پرولتالیای سازماندهی شده به عنوان طبقه حاکم» تنها مسیر پیشروی بشریت را می‌گشاید؟ اینها سوالات مبرمی هستند که امروز هم مانند یک قرن و نیم پیش هنوز مطرح  هستند. در آن زمان در مانیفست که برنامه  نخستین سازمان مدرن کارگران کمونیست است، کارل مارکس و فردریک انگلس به این سوال‌ها پرداختند.



فریادرسان‌ مردم و اتحادیه‌های کارگری

کتاب «فریادرسان‌ مردم و اتحادیه‌های کارگری» نوشته کارل مارکس، ولادیمیر ایلیچ، لئون تروتسکی و فارل دابز  است که با ترجمه شقایق فرامرزی از سوی انتشارات طلایه پرسو چاپ و راهی بازار نشر شده است. کتاب فریادرسان مردم و اتحادیه های کارگری به هر مظاهر ظلم و ستم هر کجا که ظاهر شود واکنش نشان می دهد.

نویسندگان این کتاب کارل مارکس، لنین، لئون تروتسکی، فارل دابز و جک بارنز از نسل‌های مبارزات انقلابی کارگران زحمتکش استفاده می‌کنند تا توضیح دهند که چرا سازمان‌دهی برای تقویت اتحادیه‌ها نه تنها برای اتحاد مبارزاتی و قدرت ضربتی سیاسی طبقه کارگر ضروری است. برای ساختن یک حزب پرولتاریای انقلابی نیز نقش اساسی دارد.

اما فعالیت یک حزب کارگری نه شروع می‌شود و نه به همین جا ختم می‌شود. با گسترش دامنه سیاسی حزب در همه جهات، به شهرها، شهرستان‌ها و مزارع آغاز می‌شود. با تبادل نظر و تجربیات با همه لایه‌های کارگران، کشاورزان و سایر زحمتکشان صرف نظر از رنگ پوست، زبان، مذهب یا جنسیت. با گسترش افق‌های فرهنگی و شناخت تاریخ و جهان. کتاب فریادرسان مردم و اتحادیه های کارگری از هر مظاهر ستم سرمایه‌داری استفاده می‌کند تا توضیح دهد چرا کارگران می‌توانند و می‌خواهند در جریان مبارزات اتحادیه‌ها و فراتر از آن، پایه‌های جهانی را نه بر خشونت و رقابت، بلکه بر همبستگی بنا کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها