دوشنبه ۵ تیر ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۴
نوجوانان اراکی در کتابخانه‌‎ها تابستان گذرانی می‌کنند/ تمرین مسئولیت‌پذیری در دنیای کتاب‌ها

استان مرکزی- با آغاز تعطیلات تابستانه، دانش‌آموزان علاقمند به کتاب به آغوش کتابخانه‌ها رفتند. آنها نه تنها در این مراکز به مطلعه کتاب و شرکت در کلاس‌ها می‌پردازند بلکه با کارهای کوچکی که به آنها سپرده می‌شود، تمرین مسئولیت‌پذیری می‌کنند.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): هر سال با شروع تعطیلی تابستان و اوقات فراغت، دانش‌آموزان علاقمند به کتاب که در طول سال تحصیلی فرصت چندانی برای مطالعه کتابهای غیردرسی ندارند به آغوش کتابخانه‌ها می‌روند.

مسئول کتابخانه عمومی حضرت امام حسین(ع) اراک در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: هر ساله با شروع تعطیلات تابستانی حضور کودکان ونوجوانان در این کتابخانه بیشتر می‌شود و هر روز شاهد حضور پر رنگ و بانشاط  آنان در کتابخانه هستم.

 اعظم نوری افزود: با توجه به اینکه این کتابخانه در منطقه مسکونی واقع شده و با توجه به بافت جمعیتی این محله، اعضای این کتابخانه بیشتر در سنین کودکان و نوجوانان هستند و در طول سال تحصیلی اغلب دانش آموزان در حین تردد به مدرسه به کتابخانه می‌آیند ولی با شروع تعطیلات دانش آموزان تا ساعت‌ها در کتابخانه می‌مانند، کتاب می‌خوانند و از برنامه‌های فرهنگی کتابخانه بهره‌مند می‌شودند.

وی افزود: تابستان سال گذشته در کتابخانه‌عمومی امام حسین(ع)، اولین محفل ادبی کودکان و نوجوانان کتابخانه‌های‌‌عمومی استان به نام محفل ادبی «شاپرک» تشکیل شد و برنامه‌های فرهنگی و جشن‌های مناسبتی نیز با حضور کودکان و نوجوانان در این محفل برگزار شد.

نوری افرود: با شروع فصل تابستان برنامه‌های متنوعی با محوریت کتاب و کتابخوانی در سطح کتابخانه برگزار می‌شود. برنامه های کاردستی، اوریگامی با استفاده از آموزش کتاب‌های کتابخانه، سفالگری با دست، برنامه‌های نشست‌های کتابخوانی، جمع خوانی کتاب، نقاشی و رنگ آمیزی، شعر خوانی، مسابقه کتابخوانی و سرگرمی، پویش جشنواره کتابخوانی رضوی از دیگر برنامه‌هایی است که در این کتابخانه به صورت رایگان برگزار می شود.



تمرین مسئولیت‌پذیری کودکان و نوجوانان

نوری خاطرنشان کرد: این کتابخانه با توجه به درجه بندی، تک نیرو است و مسئولیت همه این امور با یک نفر است و با توجه به امکانات موجود، این برنامه‌ها با حمایت اعضای کودک و نوجوان و سپردن مسئولیت برخی برنامه‌ها به خود کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود.

وی افزود: در دوره تعطیلی کتابخانه‌ها در ایام کرونا نیز در این کتابخانه با همکاری کودکان و نوجوانان اقدام به تولید محتوا و ضبط ویدئوهای متنوع معرفی کتاب و آموزش کاردستی در صفحات مجازی می‌‌کردیم.



وی ادامه داد: در مدت مسئولیتی که در این کتابخانه دارم، با توجه به اینکه کودکان و نوجوانان بیشتر از بزرگترها از این کتابخانه استقبال می‌کردند به منظور پاسخگویی به نیاز مراجعان و افزایش منابع و کتاب‌های بخش کودک با حمایت‌های نهاد کتابخانه های عمومی و خیرین توانستیم  تعداد کتاب‌های کودکان و نوجوانان را افزایش داده تا جوابگوی نیاز آنان باشیم.

وی گفت: همچنین با حمایت‌هایی که بانک پاسارگاد، انتشارات افق، انتشارات علمی و فرهنگی، انتشارات صابرین و انتشارات نسل نو اندیش و انتشارات قلمچی و همچنین مردم فرهنگ دوست که از این کتابخانه داشته‌اند خوشبختانه مجموعه خوبی برای کودکان و نوجوانان فراهم شد و با توجه به افزایش قیمت کتاب در سال‌های اخیر، همچنان نیازمند حمایت مسئولان و خیرین در بروز رسانی و افزایش منابع کتابخانه هستیم.



نوری افزود: در زمینه کتاب‌های کمک درسی با توجه به استفاده زیاد دانش آموزن در طول سال تحصیلی و فرسودگی این کتاب‌ها و  قیمت بالای کتاب‌های کمک درسی،که واقعاً برخی خانواده ها قادر به خرید آن نیستند، همچنین با توجه به تغییرات متون درسی هر دو یا سه سال یکبار، در کتابخانه‌ها نیازبه وجین بخش کتاب‌های کمک‌درسی و جایگزینی کتاب‌های جدید هست و در این خصوص از ناشران کتابه‌ای کمک درسی درخواست مساعدت و یاری برای اهدای جدیدترین کتب کمک آموزشی برای دانش آموزان عضو کتابخانه داریم. 
 
زهرا پورمسیبی، عضو نوجوان و  فعال کتابخانه امام حسین (ع) اراک گفت: من 12 سال دارم و سال‌های قبل در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آموزش نقاشی و سفالگری دیده‌ام و تابستان سال گذشته به بچه‌های عضو کوچک کلاس اول و دوم که به کتابخانه می‌آمدند در کتابخانه آموزش سفال و نقاشی می‌دادم و امسال نیز قرار است این آموزش‌ها را بدهم.

سارا صفری و مهدیس مددی، دانش آموز نوجوان و عضو فعال کتابخانه هستند. مهدیس هم گفت: عضو محفل ادبی کودکان و نوجوانان کتابخانه (شاپرک) هستند و در محفل آموزش نویسندگی و خلاقیت در نوشتن می‌بینند، شعر می خوانند و داستان می نویسند.

نوجوانان به کمک کتابخانه آمدند

سار  هم گفت: من و مهدیس در برگزاری مسابقه نقاشی جشنواره رضوی به کتابخانه کمک کردیم و با هماهنگی مسئول کتابخانه با مدیر و معاون پرورشی مدرسه کتاب مسابقه نقاشی جشنوار رضوی را به مدرسه می‌بردیم و برای دانش آموزان کلاس سوم و چهارم کتاب را می‌خواندیم و آنها براساس داستان کتاب نقاشی کشیدند.

 کسری محمدی و حسین قنبری اعضای نوجوان 14 و 15ساله هستند. حسین  هم در این خصوص گفت: مواقعی که کتابخانه برنامه دارد در جابحابی قفسه‌ها و میزها و چیدن صندلی‌ها برای برگزاری برنامه‌‌ها، حابجایی کتاب‌ها در کتابخانه کمک می‌کنم و امسال در هفته کتاب مسئول کتابخانه برای من و کسری لوح تقدیر و جایزه به دبیرستان فرستاد و در مراسم مدرسه از ما تقدیر شد و ما را بسیار  خوشحال کرد.

 
کتابخانه عمومی حضرت امام حسین (ع) اراک واقع در میدان امام حسین(ع)، در سال 1393 تأسیس و دارای مجموع 11هزار و 700 جلد کتاب است که بیش از 4 هزار جلد آن شامل کتاب‌های کودک و نوجوان است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها