یکشنبه ۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۳
چاپ سوم رمان «پشت چله‌خانه‌ی شیخ صفی» منتشر شد

اردبیل- رمان تاریخی «پشت چله‌خانه‌ی شیخ صفی» نوشته ساناز حاجی محمدحسینی به همت انتشارات «هزاره ققنوس» به چاپ سوم رسید.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اردبیل، «پشت چله‌خانه شیخ صفی» رمانی تاریخی با مضمونی عاشقانه و اجتماعی است که رویدادهای آن در شهر اردبیل بین سال‌های۱۳۱۰تا ۱۳۳۰ اتفاق می‌افتد.

این رمان حکایت عباسقلی، نوازنده اکاردئونی از خانواده‌ای اشرافی است که به کار پدری‌اش کفشدوزی و کفش‌فروشی مشغول است.

ماجرا از دیدار اتفاقی او با دختری به‌نام «مارال» از محلات فقیر‌نشین و دل به وی باختن شروع می‌شود.داستان این اثر در بستر تاریخی اردبیل در دهه 30 و سنت‌های رایج مردمان آن دوره ادامه می‌یابد.

ماجراهای این رمان با وقایع تاریخی  مثل کشف حجاب، ممنوعیت عزاداری، کودتای 28  مرداد و سرنگونی مصدق تلاقی پیدا می‌کنند و هر فصل مملو از سنت‌ها، آداب و رسوم محلی و شعرها و ضرب‌المثل‌های رایج آن دوران است.

رمان تضاد طبقاتی سنتی ایران را در زمان شاه به تصویر می‌کشد و آینه‌ای تمام‌نما از شخصیت‌های تاریخی حقیقی اردبیل با پیرنگ‌هایی خیالی است. کتاب«پشت چله خانه شیخ صفی» اکنون به چاپ سوم رسیده و پیش از این، به زبان‌های ترکی استانبولی و آذربایجانی نیز ترجمه شده است.

همچنین بر اساس رمان «پشت چله‌خانه شیخ صفی»، نماهنگی با همین نام به کارگردانی کریم عظیمی، کارگردان مطرح اردبیلی تولید و در فضای مجازی منتشر شده‌است. این رمان تاریخی نخستین‌بار اردیبهشت 1398 منتشر و در نمایشگاه کتاب تهران از آن رونمایی شد.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:

«غلامعلی با چهره‌ای زرد و شاکی نگاهم کرد و رفت بیرون. امروز برای من و غلامعلی روز سنگینی بود؛ هم سن و سالای من توی در و همسایه و فامیل همه ازدواج کرده بودن و صاحب بچه بودن. حالا خانوم جانم به عجله افتاده که هرچه زودتر دست منو هم بند کنه، غافل از اینکه من دلم بند یه دختر دیگه‌ای شده بود؛ چهره‌ی همون دختری که قاب شده توی ذهنم آویزون بود.

کاش به جای دختر خاله اشرف، الان اون روبه روم نشسته بود و من براش آکاردئون می زدم و اونم سرشو می انداخت پایین و با حُجب و حیا، زیر زیرکی لبخند می زد.
 
همین جور غرق فکر کردن بودم که کمال آکاردئونو گذاشت بغلم. چشمامو بستم تا نگاهم به اشرف نیفته و به یاد اون نگاه جادویی که طلسمم کرده بود بند آکاردئونو روی شونه‌ام انداختم و با صدای ساز پرت شدم به اون روز برفی عجیب و شروع کردم به خوندن:

کوچه لره، سو سپمیشم
یار گلنده؛ توز اولماسین
یار گلنده؛ توز اولماسین
اله گلسین بله گتسین
آرامیزدا سوز اولماسین
ساماوارا؛ اوت آتمیشام
ایستکنه قند سالمیشام
یاریم گدیپ تک قالمیشام»

به گزارش ایبنا، چاپ سوم رمان تاریخی «پشت چله‌خانه شیخ صفی» نوشته ساناز حاجی محمدحسینی با قیمت 150 هزار تومان از سوی انتشارات «هزاره ققنوس» راهی بازار کتاب شده‌است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها