جمعه ۹ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۴
مسابقه کتابخوانی «امام علی (ع)؛ صدای عدالت انسانی» در بوشهر برگزار می‌شود

بوشهر- مسابقه کتابخوانی «امام علی (ع)؛ صدای عدالت انسانی» به‌مناسبت دهه امامت و ولایت و هفته حقوق بشر آمریکایی به همت کتابخانه عمومی شهدای باغ زهرا بوشهر برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر، این مسابقه کتابخوانی بر اساس کتاب «امام علی (ع)؛ صدای عدالت انسانی» نوشته جرج جرداق برگزار می‌شود.

جرج جرداق؛ نویسنده مسیحی لبنانی، کتاب «امام علی (ع)؛ صدای عدالت انسانی» را درباره امام علی(ع) در پنج جلد و بیش از 1300 صفحه نوشته است. اندیشمندان بسیاری از جمله سید محسن حکیم و سید عبدالحسین شرف الدین، کتاب و نویسنده‌اش را ستوده‌اند.

جرداق در جلد نخست به امام علی(ع) و حقوق انسان می‌پردازد و جامعه مطلوب نزد امام علی را جامعه‌ای خالی از طبقات معرفی می‌کند. در جلد دوم به اصول انسانی اشاره می‌کند که متجددین به‌خصوص در انقلاب فرانسه مطرح کرده‎اند و آنگاه مدعی است که بسیاری از این اصول قرن‌ها پیش از زبان امام علی بیان شده است. جلد سوم در مقایسه امام علی(ع) و سقراط، هدف هر دو را سعادت فرد و جامعه از طریق فضیلت می‌داند. در جلد چهارم از زاویه‌ای اجتماعی به صدر اسلام و وقایع زندگی و حکومت امام علی نگاه می‌شود. جلد پنجم با عنوان علی و ملیت، روحیه انقلابی‌گری و تلاش برای اصلاح، مهم‌ترین مسئله‌ای دانسته می‌شود که امام علی به ملیت عربی آموخته است.

نویسنده در مقدمه ادبی آغازین کتاب بر این باور است که «در تاریخ شرق، بلکه تاریخ کل بشر، جنگجویان، تبهکاران، نادانان و فرومایگانی بودند که منطق روزگار گذشته، در پی این بوده است که در زمان حیاتشان از آنان پادشاهان و رهبرانی بسازد و پس از مرگشان، از آنان، بزرگان و قهرمانانی بسازد. از این رو، نویسنده، این کتاب را نگاشته تا در برابر آنان، یک شخصیت بزرگ و حقیقی را معرفی و ثابت کند که در تاریخ، صفحات درخشانی از درخشندگی انسان بزرگی هست که موجب افتخار عرب شده است و به تاریخ بشریت، شرافت و عظمت تازه‌ای بخشیده است.

وجود چنین صفحات درخشانی در تاریخ، ما را شایسته آن می‌کند که نگاهی دوباره به خود داشته باشیم و بسیاری از زنجیره‌هایی را که در روزگاران طولانی و تاریک بر دست و پای ما بسته شده است، به کنار نهیم؛ در همین راستا به ستایش از قهرمانی واقعی می‌پردازیم که الگویی برای افراد و نسل‌های همه انسانیت است.»

یادآوری می‌شود، به برگزیدگان این رویداد جوایز ارزنده‌ای اهدا خواهد شد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها