یکشنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۲
بررسی نماد قوچ منقوش بر نگاره‌ها و دست بافته‌ها بر پایه حکمت خسروانی

طرح پژوهشی تبیین هرمونیکی نماد قوچ منقوش بر نگاره‌ها و دست بافته‌ها بر پایه حکمت خسروانی (مطالعه موردی: قوم بختیاری)، از سری طرح‌های پژوهشی پژوهشکده مردم‌شناسی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری به انجام رسید. 

طرح پژوهشی تبیین هرمونیکی نماد قوچ منقوش بر نگاره‌ها و دست بافته‌ها/تجلی نماد قوچ در مظاهر مختلف فرهنگی قوم بختیاری

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، زهرا زارع، پژوهشگر و مجری طرح گفت: نماد قوچ به عنوان یکی از نمادهای بنیادین در فرهنگ ایرانی، همواره در اسطوره‌ها، قصه‌ها، هنرهای گوناگون، و نیز آداب و آیین‌های ایرانی حضوری چشمگیر داشته است.

او تصریح‌کرد: مفهوم قوچ را که در اوستا حامل معنای فرّۀ ایزدی است، بر سفال‌های تپه سیلک و مارلیک، مفرغ‌های لرستان، جام حسنلو و مهرهای هخامنشی و سکه‌ها و گل‌مهرها و مدالیون‌های عصر ساسانی تا قوچ‌های سنگی بر روی مقابر بزرگان می‌توان دید.

این پژوهشگر افزود: با عنایت به این گستره عظیم تاریخی و فرهنگی کاربرد نماد قوچ و با نظر به اینکه این نماد، همچنان در فرهنگ بختیاری از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و امروزه در بسیاری از مظاهر فرهنگی این قوم نمود جدی دارد، این پژوهش کوشیده است که با روش توصیفی -تحلیلی بر پایه مطالعات اسنادی و انجام مصاحبه و از نظرگاه نمادشناسی و با رویکردی هرمنوتیکی بازتولید این نماد را در قالب آداب و رسوم آیین‌ها و صنایع‌دستی قوم بختیاری بکاود و به بررسی عقبه این سنت‌ها بپردازد.

زارع بیان کرد: این پژوهش، با رویکردی تطبیقی و هرمنوتیکی و با الهام از روش انسان‌شناسی تفسیری می‌کوشد تا با در نظر داشتن میراث‌فرهنگی قوم بختیاری به تجزیه و تحلیل نظرگاه‌های فلسفی این نماد بپردازد.

به گفته او، یافته‌های تحقیق نشانگر آن است که این نماد در نزد بختیاری‌ها کاملاً با مفهوم اسطوره‌ای و نیز اوستایی آن مرتبط بوده و به نوعی در سنت‌ها و آیین‌ها بازتولید شده و در مظاهر مختلف فرهنگی قوم بختیاری تجلی یافته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها