سه‌شنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۵
علی‌اکبر صالحی: چرا ایران برای آمریکا مهم است؟/ کتاب پاسخگوی بخشی از پرسش‌های جوانان ایرانی

علی‌اکبر صالحی در رونمایی از مجموعه چهار جلدی «دیپلماسی با صدای بلند» گفت: نسل جوان ما نسل پرسشگر شده است هر چند نسل ما هم پرسشگر بود اما روی چگونگی بودیم اما نسل امروز درگیر چرایی‌هاست.

سرویس تاریخ و سیاست خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا): علی‌اکبر صالحی، وزیر امورخارجه اسبق در رونمایی از مجموعه چهار جلدی «دیپلماسی با صدای بلند» گفت: نسل جوان ما نسل پرسشگر شده است هر چند نسل ما هم پرسشگر بودیم اما روی چگونگی بودیم اما نسل امروز درگیر چراییهاست.

او افزود: رهبری امسال خواستند که شخصیت امام را به نسل جوان بشناسانیم. برای من چهار بعد امام مهم بود، دولتمندی و دولت‌سازی دو بعدی است که برای شناختن امام لازم و ضروری است. امام با این ویژگی توانست انقلاب را پیش ببرد و با بعد سیاسی خود موجب پیروزی انقلاب شد.

وزیر امورخارجه اسبق بیان کرد: بعد معرفتی امام باعث ثبات انقلاب شد و با تکیه بر آن جوانان به جبهه‌ها رفتند و در میادین جنگ حضور پیدا کردند و در مقابل دشمن ایستادند.

علی‌اکبر صالحی گفت: بعدی که امروز از آن غافل هستیم، بعد فلسفی امام است که پاسخگوی چرایی‌های در نسل جوان ماست.

او با اشاره به اهمیت حاکم یا سیستم عنوان کرد: ما حاکم را به عنوان قطب نما در نظر می‌گیریم که به ما جهت می‌دهد. از آن طرف سیستم در جهت پیشرفت به شما جهت می‌دهد اما این حاکم است که جهت پیشرفت را نمایان می‌سازد.

وزیر امورخارجه اسبق ادامه داد: در رژیم گذشته سیستم برای تحول مطرح بود اما بعد از سرازیر شدن پول نفت، آن جهتی که در رژیم گذشته بود شاید جهتی بود که ما را به سمت سعادتمندی از منظر روحی و معیشتی نمی‌رساند. اگر به مجلات و فیلم‌ها نگاه کنید این مسیر سعادت را نشان نمی‌داد هرچند در زمینه صنعت و دانشگاه پیشرفت وجود داشت. 

صالحی گفت: در این کتاب آمده دین را یک عامل محرک اجتماع تلقی نمی‌کردند آن را یک امر مهجور می‌دیدند و ایسم‌هایی که در دانشگاه بود، مانع از دیده شدن دین بود. این انقلاب با بینش و قطب‌نمایی که امام گذاشت اسلام را وارد عرصه سیاسی بین‌المللی کرد و با بینشی که داشت انقلاب را پیش برد.

وزیر امورخارجه اسبق بیان کرد: امروز جوانان می‌گویند چرا انقلاب کردیم؟ ما در پاسخ به آنها می‌گوییم کتاب‌ها را بخوانید تا دریابید که آمریکایی‌ها در ایران چه کردند. مطالبی که در کتاب مطرح شده برخی از چرایی و پرسش‌های جوانان را پاسخ می‌دهد‌ لذا باید به شکلی در دسترس قرار بگیرد که جوانان از آن استفاده کنند.

وی در پایان سخنانش گفت: چرا ایران برای آمریکا مهم است؟ وقتی انقلاب رخ داد آمریکایی‌ها از ابتدای انقلاب از لحاظ غفلتی که کرده بودند کوشیدند که انقلاب را در نطفه خفه کنند و این تلاش را در آن موقع می‌دیدم. آن موقع گروه‌های مختلف دانشگاه را صحنه مبارزه خود کرده بودند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها