پنجشنبه ۲۲ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۰
تکنولوژی چه بر سر هنر آورد؟

کتاب «مصنوع» به ترجمه دکتر احمد رحمانیان به همت نشر «وارش» به بازار نشر آمد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) کتاب «مصنوع» به ترجمه دکتر احمد رحمانیان به همت نشر «وارش» به بازار نشر آمد.

این کتاب مجموعه مقالاتی در باب فلسفه تکنولوژی و تأثیر آن بر مقوله هنر است که توسط رحمانیان گردآوری شده است. امی توماسن، کارل میچم، پیتر وربیک، مارتن فرانسن، پیتر ورماس، پیتر کروس و اریک ون نویسندگان این مقالات هستند.

در کتاب «مصنوع» موضوعاتی همچون مصنوعات در متافیزیک به پژوهش امی توماسن، تکنولوژی به‌منزله شیء به پژوهش کارل میچم، مصنوعات تکنولوژیکی به پژوهش پیتر پل وربیک و پیتر ورماس، سیستم‌های اجتماعی فنی به پژوهش مارتن فرانسن و پیتر کروس، سیستم‌های فنی بزرگ به پژوهش اریک ون در ولویتن تحلیل و بررسی می‌شود.

در مقدمه کتاب نوشته شده:
کتاب مصنوع، جلد اول از مجموعه دوجلدی مقالاتی در فلسفه تکنولوژی است. این مجموعه یک گزیده موضوعی است که به دو فقره از اصلی‌ترین مسائل متافیزیکی پیرامون تکنولوژی می‌پردازد؛ یعنی مسئله «مصنوع» که این مجلد به آن اختصاص داده شده و مسئله «کارکرد مصنوعی» یا به تعبیر دقیق‌تر «کارکرد فنی» که موضوع جلد دوم است. هریک از بخش‌ها یا مقالات این مجموعه نوشته یکی از شاخص‌ترین نظریه‌پردازان این حوزه است.
گزینش مقالات یا بخش‌های این مجموعه و ترجمه آن‌ها در وهله اول با قصد آموزشی و سپس به منظور آشنایی هرچه بیشتر مخاطب فارسی‌زبان با موضوع کتاب صورت گرفته است. موضوع این مجموعه مطابق با بخشی از سرفصل‌های درس فلسفه، طرحی است ک در بازنگری دروس مقطع کارشناسی ارشد رشته طراحی صنعتی دانشگاه تهران در سال ۱۳۹۹ به تصویب رسیده است. این مجموعه دوجلدی به‌عنوان مقدمه یا تمهیدی بر موضوع این درس تدوین شده است. به عبارت دیگر، طبق طرح پیشنهاد‌ی که برای این درس ارائه کرده‌ام به ترتیب به مسائل فلسفی ذیل پرداخته می‌شود: مسئله مصنوع، مسئله کارکرد فنی، مسائل مربوط به طراحی تکنولوژیکی، مسئله رابطه انسان و مصنوع و مسئله مدل. بااین‌حال، ازآنجاکه مجموعه حاضر دربردارنده مسائلی است که میان همه رشته‌های تکنولوژی مشترک‌اند، می‌تواند مورد استفاده دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دانشجویان سال آخر مقطع کارشناسی رشته‌های طراحی صنعتی، طراحی معماری و رشته‌های مختلف هنری و مهندسی قرار گیرد.

کتاب «مصنوع» به ترجمه دکتر احمد رحمانیان در ۱۴۵ صفحه به قیمت ۸۰هزار تومان توسط نشر «وارش» چاپ شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها