یکشنبه ۲۵ تیر ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۰
زندگینامه‌ای بدون حماسه‌پردازی و افسانه‌پردازی از یک چهره انقلابی/ نگاه منصفانه و عاری از تعصب

خورخه کاستانیدا در «رفیق؛ زندگی و مرگ ارنستو چه‌گوارا» موفق شده چهره واقعی این انقلابی را از پشت مه غلیظ حماسه‌پردازی و افسانه‌سرایی‌های هدفمند و بعضا نادرست حکومت کوبا بیرون بکشد. این کتاب، هم یک ارزیابی از دوران زندگی اوست و هم تصویری شفاف و واضح از یک انسان: والدینش، ازدواج‌هایش، خودپسندی‌هایش، قدرت اراده بی‌نظیرش، مبارزاتش و خشم و عصبیت‌های عنان گسیخته‌اش.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، انتشارات ثالث کتاب «رفیق؛ زندگی و مرگ ارنستو چه‌گوارا» به قلم خورخه کاستانیدا با ترجمه بیژن اشتری را به چاپ دوازدهم رساند. 

با وجودی که طی سه دهه گذشته کتاب‌های زیادی درباره ارنستو چه‌گوارا در کشور ما چاپ و منتشر شده، اما تا کنون هیچ کتاب زندگینامه‌ای کامل و دقیقی درباره این شخصیت تاریخی به زبان فارسی ترجمه و منتشر نشده بود. به جرات می‌توان ادعا کرد که کتاب «رفیق» نوشته خورخه کاستانیدا، اولین کتاب زندگینامه‌ای کامل درباره چه‌گوارا است که به فارسی ترجمه و عرضه می‌شود. انتخاب این کتاب برای ترجمه از سر اتفاق نبوده است. مترجم با همکاری ناشر بعد از تحقیقات بسیار کتاب «رفیق» را از بین انبوه کتاب‌های مشابه برای ترجمه و چاپ انتخاب کردند. زیرا بنا به اذعان اغلب محققان و پژوهشگرانی که در زمانه چه‌گوارا تحقیق کرده‌اند، این کتاب بهترین زندگی‌نامه‌ای درباره چه‌گواراست که تا کنون چاپ و منتشر شده است.  

خورخه کاستانیدا در کتاب «رفیق» نگاه منصفانه و عاری از تعصبی به زندگی، مرگ و دستاوردهای چه‌گوارا داشته است. باید توجه داشت که نوشتن درباره زندگی واقعی چهره‌های حماسی و اسطوره‌ای همچون چه‌گوارا کار بسیار دشواری است. کاستانیدا از عهده این کار دشوار برآمده است. پژوهش وی مبتنی بر انبوهی از اسناد و مدارک تاریخی است. نویسنده استفاده گسترده‌ای از آرشیوهای آرژانتین، مکزیک، کوبا، روسیه و ... کرده است.

علاوه بر این، بخش عمده‌ای از مطالب کتاب مبتنی بر انبوه مصاحبه‌هایی است که نویسنده با دوستان، همرزمان، آشنایان، همکاران و اعضای خانواده چه‌گوارا انجام داده است. کاستانیدا در این کتاب موفق شده چهره واقعی این انقلابی را از پشت مه غلیظ حماسه‌پردازی و افسانه‌سرایی‌های هدفمند و بعضا نادرست حکومت کوبا بیرون بکشد. این کتاب، هم یک ارزیابی از دوران زندگی اوست و هم تصویری شفاف و واضح از یک انسان: والدینش، ازدواج‌هایش، خودپسندی‌هایش، قدرت اراده بی‌نظیرش، مبارزاتش و خشم و عصبیت‌های عنان گسیخته‌اش.

انتشارات ثالث کتاب «رفیق؛ زندگی و مرگ ارنستو چه‌گوارا» به قلم خورخه کاستانیدا با ترجمه بیژن اشتری را در 692 صفحه به بهای 320 هزار تومان به چاپ دوازدهم رساند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها