جمعه ۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
تاریخ و سیاست در هفته‌ای که گذشت/ قیام امام حسین(ع) و آیین‌های عزاداری هسته اصلی خبرها

هفته‌ای که گذشت رویدادهای حوزه تاریخ و سیاست را به رنگ محرم و قیام کربلا درآورد و اغلب برنامه‌های کتابی و گفت‌وگوها درباره امام حسین (ع) بود. گزارش زیر مروری بر آنچه هست که در حوزه تاریخ و سیاست با محوریت سیدالشهداء رقم خورد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، روزهای آغازین مردادماه مصادف با محرم‌الحرام بود، ماهی که همه فکر و ذهن‌شان متوجه کربلاست و قیام حسین(ع). رنگ و بوی محرم باعث شد تا اخبار حوزه تاریخ و سیاست نیز رنگ محرم بگیرد. در این میان برنامه‌هایی با موضوع قیام کربلا در تکیه موسسه خانه کتاب و ادبیات داستانی برگزار شد، همچنین یکسری نشست‌های علمی در زمینه کتاب‌های مرتبط با رویکرد سیدالشهداء از مدینه تا کربلا در پژوهشکده تاریخ اسلام تدارک دیده شد. در هفتهای که گذشت مصادف با سالگرد درگذشت حاج حسین‌آقا ملک و فوت ناگهانی فرامرز نجد سمیعی، باستان‌شناس بود.     



برپایی جلسات خوانش روزانه «فیض الدموع»

جلسه خوانش مقتل «فیض الدموع»، از پنجشنبه ۲۹ تیرماه ۱۴۰۲، برابر با یکم محرم ۱۴۴۵، به مدت ۱۰ روز، هر روز نیم ساعت، در ساعت ۲۰:۱۵ به وقت تهران (۵:۴۵ لندن، ۶:۴۵ اروپا)، در فضای مجازی از سوی حسین کمالی (ساکن آمریکا) برپاست. فیضُ الدّموع و عبرهُ المُستَهام (ریزش اشک‌ها و اشک محزون و دل‌شکسته)، مقتلی به زبان فارسی نوشته محمدابراهیم نواب تهرانی است که با نثری ساده و به فارسی فصیح و بلیغ، ماجرای عاشورا را بازگفته است. این برنامه از سوی موسسه پژوهشی میراث مکتوب تدارک دیده شده است.




ضرورت بازبینی منابع درباره عاشورا 

سعید طاووسی مسرور، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: بازبینی در واقعه عاشورا خوب است به بیانات، مکتوبات و گزارش‌های تاریخی مراجعه کنیم. اتفاقا اگر این کار را انجام دهیم شاید این ثمره را برای ما داشته باشد که متوجه شویم چه نکاتی در تاریخ عاشورا هست که در این برداشت‌ها و تحلیل‌ها لحاظ نشده و مظلوم واقع شده و به حاشیه رانده شده است.



مترجم نامی باستان‌شناسی و تاریخ ایران؛


فرامرز نجد سمیعی، مترجم نامی باستان‌شناسی و تاریخ ایران درگذشت. سمیعی در طی زندگی خود کتاب‌های ارزنده‌ای در زمینه باستان‌شناسی و تاریخ ایران از زبان آلمانی به فارسی ترجمه کرد.


بررسی «سربازگیری و خدمت نظام وظیفه اجباری در دوره رضاشاه»

الهام ملک‌زاده پژوهشگر تاریخ و مؤلف کتاب بیان کرد: درباره تاریخ نظامی ایران منابعی وجود دارد اما به طور جدی با محدودیت منابع روبه‌روییم؛ کتاب‌هایی که در همان دوره نوشته شده‌اند بیشتر گزارش هستند و پژوهش تاریخی نیستند؛ از سوی دیگر این کتاب‌ها فاقد فهرست هستند و کار پژوهشگر را بسیار دشوار می‌کنند.



تکیه دولت و جایگاه پیوند آئین‌های ایران» بررسی شد؛

رضا کوچک‌زاده، کارگردان و پژوهشگر گفت: شایعه‌ای درباره تکیه دولت وجود داشت که می‌گفت ناصرالدین شاه با دیدن غرب و ایده گرفتن از «رویال آبرت هال» دستور ساخت تکیه دولت را داده است اما این شایعه بود.


پنجاه و یک سال از درگذشت بزرگترین واقف ایرانی گذشت؛

سوم مرداد پنجاه‌ویکمین سالکرد درگذشت حاج حسین آقا ملک است. گنجینه ملک در قلب فرهنگی- تاریخی تهران، «محوطه تاریخی باغ ملی (میدان مشق)» جای دارد و روزانه شماری چشم‌گیر از پژوهشگران، دانشجویان و گردشگران از امکانات کتابخانه‌ای و موزه‌ای آن بهره می‌گیرند. سوم مرداد ۱۴۰۲ خورشیدی، ۵۱ سال از درگذشت بزرگ‌ترین واقف و اهداکننده تاریخ معاصر ایران می‌گذرد. کتابخانه و موزه ملی ملک، نخستین موزه خصوصی ایران و یکی از شش کتابخانه بزرگ ایران در زمینه نسخه‌های نفیس خطی به شمار می‌آید. این مجموعه گنجینه‌ای از بهترین نسخه‌های خطی و آثار تاریخی ایران را نگهداری می‌کند.


«تاریخ سیدالشهداء» در تکیه کتاب بررسی شد

اسماعیل منصوری‌لاریجانی، استاد فلسفه گفت: یکی از بزرگ‌ترین مسئولیت‌های یک محقق تاریخ این است که پیوند بزند حادثه را به زمان خودش. اگر با یک حادثه تاریخی ارتباطی منطقی و عقلی برقرار نکنیم آن حادثه در دل تاریخ می‌ماند. هنر علی شریعتی آوردن عاشورا به متن زندگی مردم زمان خودش بود. به نظرم به شخصیتی که باید بزرگ‌ترین جایزه را درباره امام حسین(ع) داد، علی شریعتی است.



نشست علمی «امام پیش از عاشورا» برگزار شد؛

محمد اسفندیاری، دین‌پژوه، کتاب‌شناس و کارشناس مطالعات عاشورایی گفت: این‌گونه نبود که امام از روز اول نهضت بفرماید پیش به سوی شهادت، بلکه امام قدم به قدم در هر مرحله تصمیم می‌گرفت. در دوراهی مرگ یا ذلت امام شهادت را برگزید و حماسه آفرید. کما اینکه در همین حماسه هم جنبه صلح‌جویانه وجود داشت.


برگزاری «میراث جهانی بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی»

عمادالدین شیخ‌الحکمایی، متخصص کتیبه‌شناسی گفت: اسنادی که در بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی نگهداری می‌شدند بسیار ارزشمند هستند. از اسناد دوران پیش از صفوی به ندرت چیزی در اختیار داریم و کمبود این اسناد برای پژوهشگران معضلی اساسی است. حفظ این مجموعه در بقعه به این دلیل است که از زمان ایجاد این خانقاه تا روزگار کنونی هیچگاه این محل مورد حمله و غارت قرار نگرفته است.


انتشار شماره جدید «پژوهش‌های زبانی‌ ـ ادبی قفقاز و کاسپین»

مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی با همکاری دانشکده شرق‌شناسی دانشگاه روسی ـ ارمنی (اسلاونی) کشور ارمنستان، هشتمین شماره دو‌فصلنامه تخصصی پژوهش‌های زبانی‌ ـ ادبی قفقاز و کاسپین را منتشر کرد.


زندگی ایرانیان به میراث عاشورایی گره خورده است

مصطفی ده‌پهلوان، رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در مراسم افتتاحیه «رویداد میراث عاشورایی» گفت:میراث عظیم را که در حوزه‌های مذهبی داریم از اهمیت زیادی برخوردار‌ند و باید بر روی آنها سرمایه‌گذاری علمی کنیم که این به عهده پژوهشگاه است.


همایش شیخ شهید در راه است

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدصادق ابوالحسنی، دبیر علمی همایش ضمن اعلام این خبر گفت:‌ همزمان با سالروز شهادت آیت‌الله شیخ فضل‌الله نوری(ره)، فقیه سربِدار و «عَلم استقلال فکری و سیاسی» و «نماد نفی سبیل» و رد سلطه‌ی بیگانگان،‌ همایش ملی شیخ شهید توسط پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و با مشارکت پژوهشکده تاریخ معاصر،‌ مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه برادران و خواهران با حضور صاحب‌نظران این حوزه در قم برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها