چهارشنبه ۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۵
«دختران ناصرالدین‌شاه» به چاپ چهارم رسید

فاطمه قاضیها، پژوهشگر تاریخ و نسخه‌پژوه در یکی از شبکه‌های اجتماعی خبر از چاپ چهارمی کتاب «دختران ناصرالدین‌شاه» از سوی نشر گویا داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، فاطمه قاضیها، پژوهشگر تاریخ و نسخه‌پژوه در یکی از شبکه‌های اجتماعی خبر از انتشار چاپ چهارم کتاب «دختران ناصرالدین‌شاه» از سوی نشر گویا داد. 

این کتاب شرح حال دختران «ناصرالدین شاه » بوده که تعدادی در نوزادی و خردسالی در گذشتند ،ولی آن ها که زندگی کردند و آنچه نگارنده بدان دست یافت ۱۶ نفر بودند، یک نفر هم همان طور که در متن کتاب اشاره شده از زن فرنگی و در نوجوانی دیده شده که نگارند موفق به یافتن مطلبی درین مورد نگردید. این ۱۶ نفر شاهزاده خانم به ترتیب تاریخ تولد معرفی شدند و تا آنجا که مقدور بود به اسناد و شرح زندگانی آن ها پرداخته شد، آن ها که در زمان حیات ناصرالدین شاه به ثمر رسیدند بعضی زندگی افسانه ای داشتند. مثل عصمت الدوله و آن ها که بعد از قتل ناصرالدین شاه نشو و نما کردند بعضا در فقر و تنگدستی به سر می بردند و...

ناصرالدین شاه چهارمین پادشاه سلسله قاجار در حالی که بیش از هفده سال نداشت در تهران رسماً تاجگذاری کرد. وی در طول زندگانی ۶۶ ساله خود صاحب فرزندان زیادی شد که البته تعدادی از آنها در نوزادی و خردسالی از دست رفتند.

اولین این دخترها فخرالملوک بود، فخرالملوک در هنرهای نقاشی، منبت‌کاری و خطاطی مهارت داشت و خوش سلیقگی او زبانزد بود. او شعر نیز می‌سرود و فخری تخلص می‌کرد، او همسر حاکم قم بود. دومین دختر ناصرالدین شاه، عصمت‌الدوله، دختری بسیار نازپرورده بود. چون مادرش تاج‌الدوله شاهزاده و از زنان متشخص دربار بود، وی در دوران سلطنت پدر عروس ثروتمندترین مرد ایران شد و نقل شده که در تاریخ ایران یا بهتر است گفته شود در دوره قاجار، اولین کسی است که در بانک‌های خارج از کشور حساب ارزی داشته، عصمت‌الدوله نیز بعد از ازدواج یک زندگی رؤیایی با 22 نفر خدمه و... داشت.

سومین دختر ناصرالدین شاه که او هم، از زندگی پر ماجرایی برخوردار بوده، بانوی عظمی، خواهر اعیانی ظل‌السلطان است، وی با نوه عباس میرزا نایب‌السلطنه فتحعلی‌شاه به نام ابوالفتح خان صارم الدوله ازدواج کرد، ظل‌السلطان با صارم‌الدوله خصومت داشت تا جایی که او را به قتل رساند، این موضوع و سایر موارد مربوط به بانوی عظمی 38 صفحه از کتاب را در بر می‌گیرد که به جز موارد مذکور حاوی مطالبی مانند خاطرات ناصرالدین شاه از شرح عروسی پسران بانوی عظمی با دختران ظل‌السطان در یک روز، خراب کردن خانه بانوی عظمی در جریان انقلاب مشروطه، اختلافات ملکی و اسناد مربوط و غیره است.

چهارمین دختر ناصرالدین شاه ضیاء‌السلطنه بود، که وی را در سال 1291، در حالی که هنوز بیست سال نداشت، به عقد و ازدواج امام جمعه درآوردند. مطالب مربوط به ضیاء‌السلطنه 34 صفحه از کتاب حاضر را در برمی‌گیرد که حاوی مطالبی است از قبیل شرح عروسی او به روایت ناصرالدین شاه، شرحی از احوال همسرش سید زین العابدین ظهیرالاسلام امام جمعه وقت تهران، و غیره.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها