پنجشنبه ۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۲
انتشار کتب تاریخی و فرهنگی راهی موثر برای معرفی کرمانشاه است

کرمانشاه - چهره ماندگار ملی کرمانشاه در عرصه پژوهشگری گفت: چه بهتر که به بهانه روز ملی کرمانشاه، وجود نویسندگان تاریخ و فرهنگ این دیار را گرامی بداریم، چون آثار این افراد بهترین گنجینه برای نسلی است که قرار است بهتر تاریخ خود را بشناسد و به دیگران بشناساند.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) - لیلا سعدوندی: پنجم مرداد سالروز عملیات مرصاد و روز ملی کرمانشاه نامگذاری شده است، این مناسبت بهانه‌ای است تا به معرفی کتب و آثاری بپردازیم که فرهنگ و تاریخ استان مرزی کرمانشاه را برای مخاطبان و علاقمندان عرصه فرهنگ  و هنر تشریح می‌کند.

استاد «اردشیر کشاورز» مورخ و پژوهشگر نامدار کرمانشاهی است که تا به امروز 21 جلد عنوان کتاب با عناوین مختلف در حوزه تاریخ و فرهنگ این دیار تالیف کرده و بی شک از شخصیت‌های برجسته‌ای است که سالهای عمر خود را صرف تحقیق و بررسی فرهنگ و تاریخ مردمان کُرد و کرمانشاهان کرده است.

وی که چهره ماندگار ملی کرمانشاه و یکی از 12فرهیخته برگزیده جامعه عشایری کشور محسوب می‌شود، معتقد است پس از انقلاب کتاب‌های او بیشترین نگاه را به تاریخ و فرهنگ بومی کرمانشاه داشته است.


از همین رو پای صحبتهای این نویسنده  نشستیم تا بیشتر دریابیم که حوزه نشر و کتاب تا به امروز چه میزان از پتانسیل خود را به معرفی خطه کرمانشاهان اختصاص داده است.

انتشار کتابهای تاریخی کرمانشاه به دهه 30 می‌رسد

کشاورز درحالیکه انتشار کتاب‌های تاریخی با موضوع کرمانشاه را به دهه 30 شمسی ارتباط داد، گفت: در سال 1335 کتاب «جغرافیای مختصر کرمانشاه» به قلم مرحوم «عزیزاله بیات» روانه بازار نشر شد، این کتاب سال‌ها در دبیرستان‌های شهر تدریس می‌شد و جامع‌ترین نگاه را به ویژگی‌های جغرافیایی استان داشت.


وی همچنین به انتشار دو کتاب ارزشمند دیگر در سالهای پیش از انقلاب در استان اشاره کرد و افزود: «کرمانشاهان باستان» و «کرمانشاهان- کُردستان» کتب ارزشمندی هستند که نگاه جامعی به تاریخ و فرهنگ کرمانشاه داشته و به بهترین شکل این استان را برای مخاطب تشریح کرده‌ است.
 
این منتقد ادبی و پژوهشگر کرمانشاهی در رابطه با کتاب «کرمانشاهان- کُردستان»  گفت: این کتاب مجموعه آثار تاریخی و باستانی کرمانشاه است که مولف آن مسعود گلزاری برای گردآوری آن بیش از 20 سال وقت صرف کرده و انجمن آثار ملی ایران آنرا منتشر کرد.
 
وی افزود: نویسنده در این کتاب به معرفی آثار تاریخی و باستانی کرمانشاه از اسدآباد تا بیستون پرداخته و جزییات همه آنها را شرح داده است.

کشاورز درحالیکه به تالیف 21 عنوان کتاب خود طی سال‌های اخیر در استان اشاره کرد، گفت: بنده در این کتاب‌ها به تشریح تاریخ سیاسی و فرهنگی استان پرداخته‌ام که از جمله آن می‌توان به زندگی و زمانه دولت شاه، عمادالدوله، حشمت الدوله، تاریخ تحولات سیاسی کرمانشاهان، کرمانشاهان در سفرنامه سیاحان، تاریخ جنگ، نقش ایلات و عشایر در دفاع مقدس، گرد کرد، تاریخ مشروطیت کرمانشاه و مواردی از این دست اشاره کرد.

این چهره ادب و فرهنگ کرمانشاه گفت: جز بنده نویسندگان دیگری هم بارها از تاریخ و فرهنگ کرمانشاه سخن به میان آورده‌اند که از جمله آنها «برومند اعظمی» است، وی کتاب‌های ماندگاری به رشته تحریر درآورده که از جمله آن می‌توان به «یادگار نیاکان» و «پایتخت فراموش شده قوم کُرد» اشاره کرد، این دو کتابهای ارزشمندی برای علاقمندان به تاریخ و فرهنگ بومی کرمانشاه محسوب میشوند.
 
کشاورز در ادامه به لزوم حمایت ارگانها و نهادهای فرهنگی از جامعه نویسندگان استان اشاره کرد و گفت: بی‌شک نویسنده‌ای که همه توان و عمرش را صرف پژوهش و گردآوری و نوشتار می‌کند در سخت‌ترین شرایط هم کار را پیش می‌برد اما چه بهتر است که نهادهای فرهنگی هرازگاهی با حمایتهای مادی و معنوی خود، حضور شاخص این افراد در جامعه را ارج بنهند.

وی افزود: یکی از راه‌های ارج نهادن به نویسندگان و قلم بدستان و تاریخ نویسان آن است که کتاب و نوشتار آنها به راحتی در اختیار علاقمندان به عرصه فرهنگ و ادب و هنر و تاریخ قرار گیرد و این دینی است که برگردن مسئولین این خطه سنگینی می‌کند.

کشاورز گفت: چه بهتر که به بهانه روز ملی کرمانشاه حضور نویسندگان تاریخ و فرهنگ این مرز و بوم را گرامی بداریم چون  آثار این افراد بهترین گنجینه برای نسلی است که قرار است بهتر و بیشتر تاریخ خود را بشناسد و به دیگران بشناساند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها