جمعه ۱۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۷
چاپ کتابی دربارۀ نخستین زن روزنامه‌نگار بوشهری تا انتشار فراخوان کتاب سال بوشهر

بوشهر- چاپ کتابی به قلم سیدقاسم یاحسینی درباره نخستین زن روزنامه‌نگار بوشهری، معرفی یک کتاب عاشورایی در برنامه شوچراغ، تاکید مدیرکل اداره کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر بر بهبود وضعیت زیرساختی کتابخانه‌های عمومی شهرستان دشتی و انتشار سومین فراخوان کتاب سال بوشهر ... مهم‌ترین خبرهای فرهنگی، ادبی استان بوشهر در هفته دوم مردادماه هستند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر، هفته گرم دوم مردادماه در بوشهر با اخبار متنوعی در حوزه کتاب همراه بود که مهم‌ترین اتفاقات فرهنگی این هفته را می‌توان در انتشار سومین فراخوان جایزه کتاب سال بوشهر به همت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر خلاصه کرد و البته در این هفته اخبار قابل‌تامل دیگری نظیر انتشار کتاب در مورد نخستین زن روزنامه‌نگار بوشهر به قلم سیدقاسم یاحسین؛ مورخ بوشهری، بازدید مدیرکل کتابخانه‌های استان بوشهر از کتابخانه‌های عمومی شهرستان دشتی برای بررسی وضعیت زیرساختی این مراکز کتابخوانی، معرفی کتاب یک اثر عاشورایی به قلم نویسنده بومی در برنامه رادیویی شوچراغ و ... نیز در حوزه فرهنگ این استان منتشر شد که در ادامه شمه‌ای از این اخبار آورده می‌شود.

انتشار کتابی دربارۀ اولین زن روزنامه‌نگار جنوب کشور

انتشار کتابی درباره شوکت سلامی، اولین زن روزنامه‌نگار بوشهری به قلم سیدقاسم یاحسینی، نویسنده و مورخ اجتماعی جنوبی آغاز‌کننده اخبار فرهنگی استان بوشهر در هفته دوم مرداد ماه بوشهر بود.

سیدقاسم یاحسینی با معرفی نقش شوکت سلامی در حوزه آموزش و پرورش و روزنامه‌نگاری استان بوشهر، انگیزه‌اش را از انتشار کتابی در وصف این بانوی فرهیخته این گونه بیان کرد: پیش از این دربارۀ شوکت سلامی در کتاب‌های «صدسال مطبوعات بوشهر» و «زن بوشهری در جنگ و فرهنگ» مطالبی نوشته بودم؛ اما به علت اینکه تا امروز کتاب تخصصی دربارۀ این زن فعال در حوزۀ آموزش و پرورش و روزنامه‌نگاری استان نوشته نشده، تصمیم گرفتم که اثری را در این باره بنگارم.

به گفته این مورخ اجتماعی، این کتاب در 130 صفحه تدوین شده‌است و در آن تلاش کرده‌ام ضمن بازتاب زیست این بانوی فرهنگی و روزنامه‌نگار، کلیشه برخی از مقالات و مطالب روزنامۀ «نورافشان» که بسیار کمیاب بود و به سختی توانستم حدود 12 شمارۀ آن را پیدا کنم، ضمیمۀ کتاب کنم. امیدوارم این کتاب پشتوانۀ تئوریکی برای روزنامه‌نگاری زنانه در بوشهر باشد.

معرفی کتاب «نغمه‌های عاشورایی» در برنامه رادیویی شوچراغ

مروج کتابخوانی و شاعر خورموجی در برنامه رادیویی شوچراغ، در این هفته کتاب «نغمه‌های عاشورایی» را که با کو.شش سید ابراهیم حسینی از فرهنگیان دهکده قرآنی چارک به همت انتشارات قلمداران جنوب در هزار نسخه منتشر شده است، معرفی کرد.

حمید زارعی در معرفی این کتاب گفت: این مجموعه شامل اشعاری است که در آیین‌های ویژه ماه محرم و صفر و رمضان استفاده می‌شود و همچنین شامل نوحه‌های سایر مناسبت‌ها و مناجات‌نامه سحر‌های ماه مبارک رمضان نیز است.

به گفته وی، در این کتاب 342 صفحه‌ای، 121 نوحه پامنبری در 19 موضوع، 56 نوحه علم‌گردانی و خلاصه‌ای از مناجات‌های ماه رمضان، سینه‌زنی، بیت خوانی، چاوشی و زیارت نامه بعد از روضه آورده شده است.

بازدید مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر از کتابخانه‌های عمومی دشتی

بازدید مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر از کتابخانه‌های عمومی شهرستان دشتی و تاکید وی بر بهبود وضعیت زیرساختی این کتابخانه‌ها، از دیگر خبرهای کتاب‌محور هفته اخیر استان بوشهر بود.

حیدر راهب پس از بازدید از کتابخانه‌های عمومی دشتی در دیدار با فرماندار این شهرستان با بیان اینکه از شاخص‌های مهم توسعه در هر جامعه‌ای، افزایش و توسعه مراکز فرهنگی است، گفت شهر فرهنگ دوست خورموج در زمینه فضای کتابخانه‌ای دارای کمبود است، در این زمینه لازم است مسئولان این شهر با استفاده از منابع موجود و همچنین استفاده از ظرفیت خیرین، این کمبود را جبران کنند.

وی سپس به لزوم توسعه زیرساختی کتابخانه عمومی حاج سید علی قمی شهر شُنبه تاکید و تصریح کرد: با توجه به ظرفیت فرهنگی غنی که شهر شُنبه دارد و تلاش‌هایی که از سوی کتابدار کتابخانه عمومی این شهر انجام می شود و بارها به عنوان کتابخانه نمونه انتخاب شده و تنها مرکز فرهنگی شنبه نیز است، لازم است که این کتابخانه به لحاظ زیرساختی تقویت شود.
 

انتشار فراخوان طرح‌نامه‌های پژوهشی دانش‌شهر در گستره مدیریت شهری بوشهر

 نخستین فراخوان طرح‌نامه‌های پژوهشی دانش‌شهر در گستره مدیریت شهری از سوی مرکز پژوهش و مطالعات راهبردی شهرداری بوشهر نیز در این هفته منتشر شد.

طبق اعلام مرکز پژوهش و مطالعات راهبردی شهرداری بوشهر، این فراخوان با هدف توسعه گفتمان علمی در مواجهه با چالش‌ها و بهبود کیفیت زیست شهری و همچنین ایجاد فرصت برابر برای پژوهشگران منتشر شد. نویسندگان و پژوهشگران، اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها، دانشجویان مراکز علمی و دانش‌بنیان و شرکت‌های ذی‌صلاح خدمات مشاوره می‌توانند آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

قالب این طرح مطالعاتی و پژوهشی شامل مطالعات پژوهشی، حمایت از انجام پایان‌نامه یا رساله ویژه دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد یا کتاب تالیفی یا ترجمه‌شده است. طرح‌های پژوهشی ارسالی باید با نگاه نوآورانه و خلاقانه حول‌محور موضوع‌های «شهرسازی، معماری، منظر شهری و بازآفرینی بافت تاریخی بوشهر، سلامت، خدمات اجتماعی، توسعه فرهنگی و بازآفرینی هویت شهری و توسعه منابع، اقتصاد شهری و سرمایه‌گذاری، فناوری و نوآوری شهری» به دبیرخانه ارسال شود.

از دیگر محورهای نخستین فراخوان طرح‌نامه‌های پژوهشی دانش‌شهر در گستره مدیریت شهری می‌توان به «کیفی‌سازی خدمات شهری، محیط زیست، ایمنی و مدیریت بحران، کیفی‌سازی عمران و زیرساخت‌های شهری، حمل و نقل و مدیریت ترافیک و مطالعات راهبردی، پایش و کاربست‌ها» اشاره کرد. مهلت ارسال اثر به دبیرخانه در بخش مطالعات پژوهشی و کتاب‌های تالیفی یا ترجمه شده تا پایان مرداد و در بخش پایان‌نامه یا رساله مهلت ارسال آثار تا پایان آذر سال جاری است.

حمایت نیروگاه اتمی بوشهر از طرح‌های ‌پژوهشی شاخص حوزه انرژی هسته‌ای

حمایت نیروگاه اتمی بوشهر از حمایت از طرح‌های پژوهشی شاخص در حوزه انرژی هسته‌ای از دیگر خبرهای قابل تأمل هفته دوم مردادماه بود.

رضا بنازاده، رئیس نیروگاه اتمی بوشهر در نشست با اهالی رسانه استان بوشهر که ظهر سه‌شنبه در سالن اجتماعات نیروگاه اتمی بوشهر برگزار شد، گفت: واحد پژوهش نیروگاه با امضای تفاهمنامه با دانشگاه خلیج فارس و دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر از پایان‌نامه‌ها و طرح‌های پژوهشی در حوزه انرژی هسته‌ای که به همت پژوهشگران جوان که دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد و دکتری هستند، با پرداخت بخشی از هزینه فعالیت‌های پژوهشی، این پژوهشگران را حمایت می‌کند.
 
 
انتشار فراخوان سومین جایزه کتاب سال بوشهر

اما انتشار فراخوان سومین جایزه کتاب سال بوشهر از سوی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر مهم‌ترین خبر دومین هفته مرداد در بوشهر بود.

طبق اعلام دبیرخانه این رویداد، فراخوان سومین جایزه انتخاب کتاب سال با هدف شناسایی و معرفی کتاب‌های شاخص استان، حمایت از نویسندگان و مؤلفان و ترویج فرهنگ کتاب و تشویق و ترغیب جامعه به حوزه کتاب منتشر شد.

این جایزه شامل سه بخش اصلی (در همه رده‌های موضوعی)، بخش جنبی (موضوعات طراحی جلد، تصویرسازی و خلاقیت) و بخش ویژه (در ارتباط با فرهنگ و هویت بوشهر) می‌شود. ناشران، نویسندگان، مولفان و علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به پرتال اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر فرم شرکت در این دوره را دریافت و به همراه دو نسخه از کتاب خود به نشانی میدان قدس، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر ارسال، دبیرخانه سومین جایزه کتاب سال بوشهر ارسال کنند.

در این فراخوان در خصوص شرایط این رویداد آمده است: آثار ارسالی باید در بازۀ فاصله زمانی فروردین سال ۱۴۰۰ تا اسفند ۱۴۰۱ برای اولین بار چاپ و منتشر شده باشد. کتاب‌های ارسالی باید دارای برگه اعلام وصول بوده و برای نخستین‌بار در سال ۱۴۰۱ منتشر شده باشند. نویسنده، مؤلف و مترجم اثر ارسال شده باید بومی باشد. کتاب‌های کمک‌درسی و عکس‌برداری‌شده از کتاب‌های خارجی داوری نخواهد شد. آثار ارسال شده پس از داوری بازگردانده نخواهد شد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها