یکشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۷
«نقش گرافیک محیطی بر بهبود محیط‌زیست شهری» کتاب شد

فارس- کتاب «نقش گرافیک محیطی بر بهبود محیط زیست شهری مجموعه زندیه» به قلم «سارا کریمی» توسط انتشارات ویراست منتشر شد.

سارا کریمی مؤلف این کتاب در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در شیراز، گفت: طراحی گرافیک محیطی که به اختصار ای جی دی (EGD) نیز نامیده می‌شود. این لفظ بر نگاه بصری به محیط یا نگرش گرافیکی به محیط دلالت دارد، که تعریفی است به مفهوم گرافیک محیطی و محیط گرافیکی، البته به اصطلاح طراحی شهری محیطی بسیار نزدیک است و حتی به جای آن نیز به کار می­‌رود و در بعضی موارد این دو اصطلاح یک مفهوم را دربرمی‌گیرند.
 
وی افزود: طراحی گرافیک محیطی رشته هنری به شمار می‌آید که خود از رشته‌های مختلفی همچون طراحی گرافیک، طراحی داخلی، طراحی صنعتی، برنامه‌ریزی شهری، جغرافیا و معماری منظر  بهره برده است تا مردم قادر باشند با محیطی که در آن قرار گرفته‌اند به کمک انتقال اطلاعات و هویت که در قالبی مشخص و هدفمند طراحی شده است ارتباط برقرار کنند.
 
به گفته کریمی، رسالت طراحی گرافیک محیطی نشانی دهی به پارامترهای محیط اطراف در زمان تعبیه نقشه‌ها، برنامه‌ها، ساختمان‌ها، محصولات و سیاست‌ها و همچنین جلوه بصری بخشیدن به مسیر یابی و هویت دادن به مکان می‌باشد.
 
وی ادامه داد: اگر بخواهیم به زمینه تاریخی این هنر نگاهی بیاندازیم این هنر قدمتی طولانی داشته و پیدایش آن به زمان غارنشینی باز خواهد گشت که در آن زمان انسان‌های غارنشین با نقاشی بر روی دیوارها به این هنر می‌پرداختند. اما طراحی گرافیک محیطی به شیوه‌ مدرن حدود ۴۰ سال است که به طور حرفه‌ای به آن پرداخته می‌شود.
 

کریمی تصریح کرد: طراحی مسیریابی هسته شکل‌گیری آنچه که طراحی گرافیک قصد دارد به واسطه‌ آن تجربه مردم از قرار گرفتن در محیط را بهبود بخشد، به شمار می‌آید و تلاش آن سهولت مردم در تشخیص مسیرهای مورد نظرشان در عین لذت بردن از زیبایی بصری محیط با وجود نشانه‌ها می‌باشد.
 
وی ادامه داد: از دیگر استفاده‌هایی که از این هنر می‌شود می‌توان به مکان سازی و هویت بخشیدن به آن، طراحی نمایشگاه‌ها، استفاده از آن در مکان‌های عمومی و بهره جستن از آن در تحقیقات و برنامه‌ریزی‌های شهری می‌توان اشاره کرد. در طول چند دهه اخیر  و با پیشرفت تکنولوژی طراحی گرافیک محیطی با سرعت چشمگیری پیشرفت کرده است و از طراحی علائم گرفته تا مسیریابی، مکان سازی و شهرسازی با بهره جستن از رابط‌های دیجیتال توانسته است تا بیشتر از هر زمانی موفق عمل کرده باشد.  امروزه حتی شرکت‌ها و مراکز بزرگ و مهم از این هنر در ساخت فضای خود استفاده می‌کنند تا به مکان خود هویت بخشیده و همچنین سهولت و زیبایی را به کارمندان و مراجعه کنندگان خود اهدا کرده باشند.
 
در بخشی از کتاب نقش گرافیک محیطی بر بهبود محیط زیست شهری مجموعه زندیه در شیراز می‌خوانیم: یکی از مهمترین نیازهای انسان که باید در بستر زندگی شهری به آن پاسخ داده شود، نیاز به زیست اجتماعی است. شهرهای برخوردار از محیط بصری مطلوب قادرند تا با وسعت بخشیدن به تجربه زیباشناختی شهروندان، موجبات ارتقای تصویر ذهنی جامعه و تقویت غرور مدنی آنان را فراهم سازند.
 
در این بین محیط بصری شهرها از طریق نظام پیچیده‌ای از نشانه‌ها، ویژگی‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جوامع خویش را به منصه ظهور می‌رسانند. در فرآیند تعامل میان انسان و شهر، محیط بصری به مثابه فصل مشترک این دو، زمینه ادراک، شناخت و ارزیابی محیطی شهروندان و بازدیدکنندگان را فراهم می‌آورد.
 
اصلی‌ترین دریافت‌های انسان از محیط پیرامونش وابسته به ادراک بصری است و همواره تحت تأثیر محیط و عوامل تصویری آن قرار می‌گیرد. در این راستا داده‌های تصویری امکان برقراری ارتباط با محیط پیرامون را برای انسان فراهم می‌کنند، زیرا در ارتقاء خوانش فضاهای شهری و ادراک بصری محیط، نقش مؤثری دارند.
 
محیط‌های شهری علاوه بر اسكان متمركز جمعيت و فعاليت هاي اقتصادی شكل دهنده روابـط اجتمـاعي و فرهنگی بشر نيز هستند. به همين خاطر شهرها علاوه بر فضاهاي سكونتي و كار نيازمند مكان‌هايي بـراي رفـع نيازهای اجتماعي و فرهنگي نيز هستند. كالبد فيزيكـی شهر نيز بر اين اساس و متناسب با اين نيازها طراحی شده تـا امكان يك زندگی اجتماعی مطلوب فـراهم آيد.
 
نياز انسان به روابط اجتماعی او را نيازمند فضاهايی بـراي تبادل افكار و اندیشه‌ها نموده است و فضاهای عمومی شهی مكان‌هايی هستند كه به ايجاد روابط اجتمـاعی منجـر می‌شوند. بنـابراين، كميت و كيفيت بناهـا و فضـاهای عمـومی شـهر است که كـه گـاه از آنهـا بـا عنـوان ساختمان‌هاي مدني يا شـهری يـاد می‌شود.



 
به گزارش ایبنا؛ کتاب نقش گرافیک محیطی بر بهبود محیط زیست شهری مجموعه زندیه در شیراز توسط انتشارات ویراست به بهای ۱۴۰ هزار تومان منتشر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها