یکشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۸
مشکلات زیرساختی کتابخوانی را به کمک مسئولیت‌های اجتماعی حوزه نفت حل می‌کنیم

بوشهر- معاون سیاسی، امنیتی استاندار بوشهر با تاکید بر لزوم ساخت کتابخانه مرکزی در بوشهر، از تامین اعتبار برای حوزه فرهنگ و رفع مشکلات زیرساختی کتابخوانی استان از محل مسئولیت‌های اجتماعی حوزه نفت خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر، اکبر پورات در نخستین نشست انجمن کتابخانه‌های عمومی استان در سال 1402 که به ریاست وی و با حضور مدیران دستگاه‌های فرهنگی و اجرایی استان عصر یکشنبه در سالن شماره یک استانداری بوشهر برگزار شد، گفت: طبق تازه‌ترین نامه ابلاغی محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهوری، اعتباری از محل مسئولیت‌های اجتماعی وزات نفت برای تزریق به حوزه فرهنگ استان بایستی اختصاص بیابد که قطعا در صورت اختصاص این اعتبار، بخش قابل‌توجهی از بودجه فرهنگی استان تأمین خواهد شد.

وی ادامه داد: متاسفانه حوزه فرهنگ با وجود تأکید حجت‌الاسلام رئیسی، رئیس‌جمهور، همچنان در حوزه اعتبار با مشکلاتی مواجه است. البته در این حوزه در این دو سال اتفاقات خوبی افتاده؛ اما همچنان خلأهایی در آن وجود دارد که در تلاش هستیم رقم ابلاغی از سوی معاون اول رئیس‌جمهوری را که مبلغ قابل‌تأملی است، از محل مسئولیت‌های اجتماعی نفت اخذ کنیم و بخشی از این اعتبار را صرف ساخت‌و‌سازهاری فرهنگی مثل کتابخانه‌های عمومی و بخشی دیگر را نیز صرف فعالیت‌های فرهنگی در محورهای مختلف کنیم.

پورات بیان کرد: کتابخانه مرکزی یکی از خلأهای بزرگ حوزه کتابخوانی استان بوشهر است که این کتابخانه اکنون در جانمایی زمین به مشکل برخورده که با همکاری شهرداری و دستگاه‌های مرتبط تلاش می‌کنم طی 10 روز اخیر مسئله زمین این مرکز بزرگ فرهنگی را حل کنیم تا خیلی زود زمینه ساخت آن فراهم شود.
 
وی سپس بر برگزاری نشست‌های انجمن‌های کتابخانه‌های عمومی استان در مرکز و شهرستان‌های آن تاکید کرد و گفت: سلسله‌های نشست‌های این انجمن باید به‌شکل منظم هر دو ماه یک بار برگزار شود و مصوبات این جلسات باید در مدت زمان مناسب اجرایی شوند. ضروری است از این پس در حوزه فرهنگ و ترویج فرهنگ کتاب مصمم‌تر گام برداریم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر نیز در این نشست ضمن ارائه گزارشی از عملکرد این انجمن در سال گذشته گفت: اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر غیر از کتاب‌های ارسالی نهاد کتابخانه‌های عمومی، در سال گذشته 300 میلیون تومان کتاب بر اساس نیازسنجی مخاطبان پس از کارشناسی کارشناسان حوزه کتاب اداره‌کل، برای کتابخانه‌های عمومی استان خریداری کرد، همچنین حدود 27 هزار نسخه کتاب معادل یک میلیارد و 900 میلیون تومان نیز از سوی خیرین و مردم به کتابخانه‌ها اهداء شد که روی هم رفته در سال گذشته معادل 2 میلیارد و 320 میلیون تومان کتاب به کتابخانه‌های عمومی اهداء شد.

حیدر راهب ادامه داد: همچنین در سال جاری نیز معادل 100 میلیون تومان کتاب و 150 میلیون تومان اسباب‌بازی‌های فکری برای کتابخانه‌های استان تا این لحظه از محل اعتبارات داخلی خریداری شده است.

وی سپس به لزوم توسعه سرانه فضای کتابخوانی استان تاکید و تصریح کرد: کتابخانه مرکزی یکی از مطالبات مهم حوزه کتابخوانی استان است که بیش از 14 سال از تصویب آن می‌گذرد و متاسفانه بوشهر جزو شش استانی است که حتی کلنگ ساخت این کتابخانه را به زمین نزده، اين در حالی است که در سال 89 ساخت آن با اختصاص زمین 12 هزار متری در شهر نیایش مصوب شد و اعتباری معادل یک میلیارد تومان هم برای ساخت آن تعیین شد؛ اما به دلیل اینکه این اعتبار تأمین نشد، ساخت این پروژه هم مشمول زمان شد.

راهب با تاکید بر اینکه با وجود تاکید استاندار بوشهر اکنون ساخت این کتابخانه به‌دلیل نبود زمین راکد مانده، تصریح کرد: با توجه به اینکه قسمت شمالی شهر بوشهر فاقد کتابخانه عمومی استاندارد است، ما در پی این هستیم که با مشارکت شهرداری و استانداری، زمینی در مرکز شهر برای ساخت این مرکز در نظر گرفته شود تا رفت و آمد و دسترسی جامعه کتابخوان شهر به آن تسهیل شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر در بخش دیگری از گفته‌های خود، به برگزاری دوازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی در استان بوشهر خبر داد و گفت: این رویداد در دو بخش کتابخوانی و هنری برگزار می‌شود که به‌دنبال این هستیم با همکاری دستگاه‌های فرهنگی شاهد حضور و مشارکت چشمگیر مردم بوشهر در این رویداد باشیم. این رویداد بر اساس 9 منبع بر مبنای سیره و فرهنگ رضوی و ائمه اطهار (ع) برگزار می‌شود و تا کنون استقبال خوبی از این رویداد صورت گرفته است.

راهب سپس به برگزاری مسابقه کتابخوانی دیگری که در سطح استانی با مشارکت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر برگزار می‌شود، اشاره و تصریح کرد: این مسابقه بر مبنای دو اثر با محوریت عفاف و حجاب برگزار می‌شود که به‌طور نامحسوس دختران امروز را با زیبایی‌های حجاب آشنا و مانوس می‌کند.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در بخش بعدی این نشست گفت: کتابخانه مرکزی نیاز امروز جامعه کتابخوان بوشهر است که با وجود همه پیگیری‌هایی که می‌شود اما همچنان در بند تأمین زمین است. برای یک بار هم که شده باید مسئله زمین محل احداث این کتابخانه را حل کرد.

عبدالرحیم افروغ سپس با بیان اینکه ساخت کتابخانه عمومی در شورای فرهنگی عمومی با ریاست آیت‌الله صفایی‌بوشهری نیز مصوب شده، افزود: همچنین استاندار بوشهر نیز برای ساخت آن قول داده و این موضوع رسانه‌ای شد؛ اما به‌دلیل زمین، ساخت آن با مشکل مواجه شده است. امیدواریم عزمی همگانی برای ساخت این کتابخانه که نیاز جدی جامعه امروز بوشهر است و در توسعه فعالیت‌های کتابخوانی نقش بسزایی دارد، شکل بگیرد تا بتوانیم این مطالبۀ مهم را به سرمنزل مقصود برسانیم.

وی در بخش پایانی توضیحات خود یادآور شد: اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال جاری حدود 800 میلیون تومان کتاب به مراکز فرهنگی نظیر کانون‌های فرهنگی مساجد، حسینه‌ها، کتابخانه‌های عمومی در قالب دو بسته که بسته اول به ارزش 350 میلیون تومان و بسته دوم به ارزش بیش از 500 میلیون تومان بود، اهداء کرده است.

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر نیز در بخش پایانی این نشست، به معرفی مسابقه کتابخوانی با محور عفاف و حجاب پرداخت و گفت: این مسابقه ویژه دختران کودک و نوجوان و بر اساس دو کتاب «بی‌پرده با حجاب» و «ستاره‌ها چیدنی نیستند» با جوایز ویژه‌ای برگزار خواهد شد.

وحید حیدری در خصوص اهداف برگزاری این رویداد توضیح داد: این مسابقه به‌دنبال اثرگذاری است. کتاب‌های موضوع این رویداد بر اساس بررسی‌های کارشناسی‌شده انتخاب شده‌اند که با روایتی جذاب و نامحسوس حجاب را تبیین می‌کنند. این مسابقه با هدف یافتن حلقه‌های مطالعاتی موجود در استان، تشکیل حلقه‌های جدید مطالعاتی، ترویج فرهنگ عفاف و حجاب، ترویج فرهنگ کتابخوانی، معرفی کتاب‌های فاخر در حوزه عفاف و حجاب و تولید محتوای هنری بر اساس این آثار فاخر برگزار می‌شود.

وی یادآور شد: فراخوان این مسابقه به‌زودی منتشر می‌شود. این رویداد به همت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر با مشارکت کتابخانه‌های عمومی استان برگزار می‌شود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها