پنجشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۲
محیط روابط عمومی‌ ما مردانه است/ به دنبال همفکری هستیم نه مدیریت!

مهناز رونقی گفت: محیط روابط عمومی‌ ما مردانه، سنتی، خشک و استاتیک است. این محیط‌ پویا نیست و ما همچنان درگیر تشریفات و‌ بولتن‌ها هستیم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) آیین رونمایی از کتاب «جستارهای بنیادین در روابط عمومی» شامگاه روز گذشته با حضور مؤلفان این اثر و جمعی از اساتید روابط عمومی‌در فرهنگسرای رسانه برگزار شد.

سید علیرضا بهشتی یکی از مؤلفان کتاب گفت: ما به دنبال ایجاد تفاوت با سایر مؤسسات بودیم به همین دلیل توسعه فرهنگی را مبنا قرار دادیم. در این سیر ما مباحثی چون تبلیغات، رسانه و ... داریم و می‌خواستیم با این کتاب نگاه کاربردی و کارکردی به روابط عمومی‌ داشته باشیم تا بتواند مورد استفاده سازمانها و نهادها باشد.
 
او با بیان اینکه باید چاشنی تجربه در روابط عمومی‌ باشد تأکید کرد: این کتاب با این نگاه نگارش شده است.

مهناز رونقی عضو هیئت علمی‌ دانشگاه آزاد اسلامی‌ واحد تهران مرکزی در بخش دیگری از این نشست درباره شخصیت و‌ کارنامه بیتا شاه منصوری مؤلف کتاب سخن گفت و افزود: ما در محیط مردانه روابط عمومی‌ به سر می‌بریم و‌ نخستین بار در این حوزه است که از یک زن سخن می‌گوییم. شاه منصوری در محضر کلاس مرحوم عباس زاده متولی و ... تلمذ کرده است. ما در انجمن متخصصان روابط عمومی‌۲۰ سال پیش با هم کار کردیم و کتاب‌ها و مجلات روابط عمومی‌ را منتشر کردیم.

او ادامه داد: من در این سالها خسته شدم و عطایش را به لقایش بخشیدم اما ایشان در دانشگاه به عنوان مدیر گروه ارتباطات و روابط عمومی‌ برای دانشجویان خستگی‌ناپذیر کار می‌کند.

رونقی با بیان اینکه محیط روابط عمومی‌ ما مردانه، سنتی، خشک و استانیک است یادآور شد: این محیط‌ پویا نیست و ما همچنان درگیر تشریفات و‌ بولتن‌ها هستیم.
 
این استاد ارتباطات ادامه داد: در کتاب حاضر بخشی به گفتمان اختصاص یافته ما در روابط عمومی‌ نیاز به گفتمان نو داریم. ما نیاز به زبان جدید در بستر فرهنگی و اجتماعی داریم.
 
او با بیان اینکه ما نیاز به بازتعریف جدی در فضای روابط عمومی‌ داریم عنوان کرد: من کتاب را با دقت خواندم. در صفحه ۱۱۸ بیان شده که اگر در روابط عمومی تفکر همگرا نباشد انسجامش را از دست می‌دهد. در حالیکه ما تفکر واگرا و مبتنی بر خلاقیت را در روابط عمومی‌فراموش کردیم. الان در روابط عمومی‌ صحبت از مدیریت افقی است پس ما نیازمند بازتعریف در مدیریت، سازماندهی و ... هستیم.
 
رونقی تأکید کرد: اکنون به دنبال همفکری هستیم نه مدیریت. بیتا شاه‌منصوری برای انعقاد تفاهنامه میان انجمن روابط عمومی‌ و‌ دانشگاه تلاش کرد اما به ثمر نرسید. بیتا بیش از بیست سال است که صبورانه در روابط عمومی‌ تلاش کرده و‌ جز معدود آدم‌هایی است که سرجایش است.

عباس کاظمی‌دینان نیز در ادامه این نشست گفت: روابط عمومی‌ممکن است فضای هیئت‌مدیره‌اش زنانه نباشد اما تعداد زیادی از اعضا زن در آن حضور دارند. روابط عمومی‌ کار اصلی اش ایجاد اعتبار و‌اعتماد برای سازمان است.
 
او هفت «ح» را برای روابط عمومی‌ها تعریف کرد و افزود: نخستین «ح» کلمه حد است: روابط عمومی‌ها باید حد خودشان و حد سازمانشان را بدانند. حق و حقوق: روابط عمومی‌ها باید مدافع حق مخاطبانشان باشند. حرمت: روابط عمومی‌ باید حرمت سازمان و مخاطبان سازمان را حفظ کند. حریم: حریم خصوصی مخاطبان باید حفظ شود و‌در حریم خصوصی سازمان نباید ورود کند. حسن خلق: روابط عمومی‌باید خوش اخلاق و‌خوش برخورد باشد و مثبت اندیش باشد. حسن نیت: نباید اجازه دهیم درباره افراد قضاوت بیجا شود. حمایت: این وظیفه هر انسانی است که مسوولیت اجتماعی داشته باشد و روابط عمومی‌باید حامی‌باشد.

قاسمی‌ نیز در بخش دیگری از این نشست طی سخنانی گفت: شاه منصوری از پایه گذاران انجمن روابط عمومی‌ بوده است و این کتاب را با کمک بهشتی و مومنی نوشته است. در روابط عمومی‌ تولید منبع کم است و‌ هنوز کتاب مدیریت و روابط عمومی‌ دکتر نطقی مرجع است و لازم است در این حوزه کار شود.

او در پایان بر حضور بیشتر زنان در این عرصه تأکید کرد و گفت: با اینکه تعداد فارغ التحصیلان دختر روابط عمومی‌بیشتر هستند اما تنها ۵ درصد مدیران روابط عمومی‌زن هستند.

بر اساس این گزارش در بخش‌های پایانی این نشست کتابخانه تخصصی کودک و نوجوان نیز افتتاح شد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها