بیستوسومین نشست از سلسله نشستهای زبانشناخت با عنوان «زبانشناسی بالینی؛ ارزیابیهای زبانیشناختی» با هدف ارائه، بررسی و تحلیل ارزیابیهای زبانیشناختی کودکان و اختلالات زبانی در برخی از آنان برگزار میشود.
احمدی به بیان نکاتی درباره آنچه در این نشست ارائه خواهد شد پرداخت و زبان را یکی از عملکردهای عالی شناختی مغز انسان عنوان کرد.
وی گفت: کودکان زبان را از همان سالهای ابتدایی زندگی خود فرا میگیرند. برخی از آسیبهای عصبتحولی همچون اختلال ویژه یادگیری، طیف اوتیسم و نقص توجه بیشفعالی در فراگیری و کاربرد زبان اختلال ایجاد میکند. کودکانی که یکی از این آسیبها را دارند، عملکرد ضعیفتری در زبان نسبت به همتایان سنی خود خواهند داشت.
بنابراین ارزیابی مهارتهای زبانی کودکان بر اساس آزمونهای معتبر و استاندارد که داری هنجار ملی هستند، یکی از مهمترین نیازها برای ارزیابی آنها پیش از آغاز آموزشهای رسمی بهشمار میآید.
این زبانشناس با اشاره به یادگیری زبان در کودکان با رشد طبیعی و بدون آموزش رسمی عنوان کرد: ممکن است بعضی از کودکان در نتیجه عوامل مختلف محیطی یا ناشناخته، زبان مادری خود را در مقایسه با روند رشد همتایان سنی، با تأخیر یاد بگیرند یا دچار اختلالهای رشدی گفتار و زبان شوند.
احمدی با اشاره به نقش اختلالات زبانی دوران رشد کودکان در فرآیند یادگیری و همچنین رشد شناختی و ایجاد تاثیرهای منفی گفت: بروز اختلالهای زبانی در کودکان باعث ايجاد تبعات منفی فردی، خانوادگی و اجتماعی میشود و بهداشت روانی فرد و خانواده را دچار اشکال میکند. برای مثال، بسياری از والدين در مورد مشکلات یادگیری و رفتاری کودک، خود را مقصر میدانند و احساس گناه میكنند. کودک نیز بهدليل ناکامی در برقراری ارتباط کلامی با ديگران، بهتدريج دچار سرخوردگی و اِنزوا میشود.
وی در ادامه بر لزوم شناسایی و درمان بهموقع این اختلالات تاکید کرد و افزود: این اختلالات بعدها در سنين آموزشهای رسمی موجب مشکلاتی در پیشرفت مهارتهای خواندن و نوشتن در کودکان و موجب بروز چنين مشکلاتی بيش از پيش برای فرد، خانواده و جامعه میشود. بنابراین ضروری است تا «آزمون غربالگری زبان فارسی» بهعنوان یکی از آزمونهای ضروری، پیش از ورود کودکان به دوران آموزشهای رسمی توسط نظام آموزش و پرورش و متولیان امر اجرا شود.
بیستوسومین نشست زبانشناخت 23 مرداد از ساعت 16 تا 18 در حوزه هنری برگزار میشود.
نظر شما