دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۷
«زندگی روزمره در امپراتوری روسیه»؛ گذار تاریخ از دریچه اجتماعی و مادی

تاریخ امپراتوری روسیه سرشار از جنگ، درگیری طبقاتی، رسوایی سلطنتی، و ظهور و سقوط امپراتوری است. این کتاب روسیه تزاری را از دریچه اجتماعی و مادی از جمله تغییرات در زندگی درباری، زندگی رعیتی/دهقانی، کلیسای ارتدکس و تأثیرات رهایی و صنعتی شدن، از تولد مسکو تا ظهور کمونیسم را بررسی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، انتشارات نگاه کتاب «زندگی روزمره در امپراتوری روسیه» نوشته گریتا بوچر ترجمه سعید درودی را به زودی به بازار نشر می‌فرستد.

تاریخ امپراتوری روسیه سرشار از جنگ، درگیری طبقاتی، رسوایی سلطنتی، و ظهور و سقوط امپراتوری است. این کتاب روسیه تزاری را از دریچه اجتماعی و مادی از جمله تغییرات در زندگی درباری، زندگی رعیتی/دهقانی، کلیسای ارتدکس و تأثیرات رهایی و صنعتی شدن، از تولد مسکو تا ظهور کمونیسم بررسی می‌کند.

این کتاب درباره زندگی روزمره در امپراتوری روسیه است. تقریبا تا همین صد سال پیش، جامعه روسیه از چند طبقه تشکیل می‌شد؛ اشراف و اصیل‌زادگان، رعایا که سرف(رعیت) نامیده می‌شدند و تقریبا همگی کشاورزانی بودند که در املاک اشراف و روحانیون کار می‌کردند، مردم شهرنشین و طبقه روحانیان. در این کتاب مسائلی را بررسی می‌کنیم از این قبیل که اعضای هر یک از این طبقه‌ها شغل‌شان چه بود؛ در اوقات فراغت، به چه تفریحاتی مشغول بودند؛ هنگام اجرای مراسم ملی یا مذهبی، چه تشریفاتی داشتند؛ چه نوع جشن‌هایی برپا می‌کردند و زندگی دینی‌شان چگونه می‌گذشت. 

بدیهی است هر جامعه‌ای که بخواهد خود را نوسازی کند و به سوی نوگرایی گام بردارد با چالش‌هایی روبه‌رو خواهد شد. روسیه آن زمان نیز از این قاعده کلی مستثنا نبود و چالش‌هایی متعدد در آن پدید آمد. عصر «امپراتوری روسیه» با حکومت پتر یکم ملقب به کبیر آغازید. پتر یکم با تلاش‌های فراوان درصد نوسازی کشورش برآمد و در نتیجه، روسیه را که تا آن زمان سرزمینی دورافتاده در گوشه‌ای از اروپا بود، به امپراتوری عظیمی بدل کرد که در امور مربوط به قاره اروپا نقشی تاثیرگذار به دست آورد. جنگ جهانی اول موجب تضعیف این امپراتوری شد و پس از پایان جنگ، سرعت سقوط امپراتوری روسیه افزایش یافت و انقلابی بلشویکی به آن پایان بخشید. بنابراین بازه زمانی مورد بحث این کتاب اساسا سال‌های میان 1700 میلادی (کمی پیش از جلوس پترکبیر) تا 1914 میلادی (سال آغاز جنگ جهانی اول) است.

دکتر گریتا بوچر، استاد و پژوهشگر تاریخ در آکادمی نظامی ایالات متحده آمریکاست. تخصص او در زمینه تاریخ روسیه، تاریخ اتحاد شوروی، تاریخ اروپای شرقی، تاریخ زنان و تاریخ اروپا در اوایل دوران مدرن است. دکتر بوچر، علاوه بر کتاب حاضر، تا کنون چند کتاب دیگر نیز در زمینه تاریخ به نگارش درآورده، از جمله کتاب خواندنی زنان، بوروکراسی و زندگی روزمره در مسکوی پس از جنگ، از 1945 تا 1953 میلادی (سال انتشار 2006). در کنار این آثار، مقالات متعددی هم در زمینه تاریخ نوشته و از زبان‌های دیگر به انگلیسی ترجمه کرده و در نشریات گوناگون به چاپ رسانده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها