جمعه ۱۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۰
داستانی از خم و خمره، کاسه و کوزه

کتاب «5 نمایش‌نامه از میرزا آقا تبریزی» توسط نشر چلچله راهی بازار کتاب شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ کتاب «5 نمایش‌نامه از میرزا آقا تبریزی» توسط نشر چلچله راهی بازار کتاب شد.

میرزا آقا تبریزی، نمایش‌نامه‌نویس آغازگر ایرانی دوره قاجار است که برای نخستین بار در سدهٔ سیزدهم قمری نمایش‌نامه‌هایی به زبان فارسی و ترکی تصنیف کرده‌ است.

میرزا آقا تبریزی نمایش‌نامه‌های بسیاری دارد که اکثر آنها در ترکیه و سایر کشورها نوشته شده و با اینکه میرزا آقا تبریزی یک هنرمند ایرانی است، خیلی از آثار او سوخته شده و در ایران به دست آوردن این آثار بسیار سخت است. کاوه کاغذچی مدیر مسئول انتشارات چلچله با تلاش‌های بسیار 5 عدد از این نمایش‌نامه‌ها را پیدا کرده و در این کتاب گردآوری کرده است.

نمایش‌نامه‌های «اشرف خان، حاکم عربستان»، «زمان خان بروجردی»، «کربلا رفتن شاه قلی میرزا»، «آقا هاشم خلخالی» و «حاجی مرشد کیمیاگر» در این کتاب چاپ شده است و در صفحات پایانی کتاب چند یادداشت و نقد درباره این کتاب تدوین شده است.

در مقدمه این کتاب آمده:
پنج نمایش‌نامه عنوانی است که در سال 1351 به مجموعه نخستین نمایش‌نامه‌های فارسی که از سوی میرزا آقا تبریزی قبل از سال 1290 هجری نوشته شده، دادم. داستان کشف و تدوین این آثار به این ترتیب است که در سال 1351 هنگام تجسس و وارسی نسخه‌های خطی بازمانده از اواخر دوره قاجار به نسخه‌ای مرسوم به رساله اخلاقیه برخوردم که به خط و قلم میرزا آقا تبریزی در سیزده فصل استنساخ و تدوین یافته است.

فصل سیزدهم در این رساله نمایش‌نامه‌ای با عنوان حاج مرشد کیمیاگر را در بر داشت.
پیش از این می‌دانستم که سه قطعه تئاتر چاپ شده در برلین که به میرزا ملکم خان انتساب داده شده بود، از آن میرزا آقا تبریزی است و این مسئله از سوی مرحوم ابوالفضل حسینی و پیش از او از طرف آ.ابراهیم اوف از پژوهشگران آذربایجان شوروی سابق به اثبات رسیده بود. نمایش‌نامه دیگری را هم آنان از آرشیو نسخه‌های خطی شهر باکو یافته، بر آن سه افزوده بودند.

کتاب «5 نمایش‌نامه از میرزا آقا تبریزی» به قلم ح.م صدیق گردآوری شده و به همت چلچله به قیمت 150.000 تومان در 390 صفحه منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها