شنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۷
«رجّ رجا» از کودتای در محاق مرداد ۱۳۲۸ پرده برمی‌دارد

«رجّ رجا» نمونه زندگی آدم‌هایی است که پیش از انقلاب در بستر کش و قوس‌های سیاسی طعمه دست‌نشانده‌های حکومت می‌شوند و بی‌اختیار خرج منافع آنها می‌گردند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در کریدورهای تو در توی تاریخ، در اثبات یا نفی مطلق فرد، افراد و یا گروه‌ها و جریان‌های سیاسی، بسیاری از وقایع و رویدادها رنگ باخته و یا فراموش می‌شوند. گاهی هم از جایگاه و ارزش خود فرو می‌افتند. شاید از همین رو باشد که چهره عجیب و غریب مرداد ۱۳۳۲ هنوز هم در پس پرده‌ای از اغراض سیاسی و غیرعلمی پنهان مانده است. اما کتاب «رجّ رجا» اثر لیلا قربانی، زنجیره‌ای از پژوهش‌ها و حوادث پیش از ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ است تا سال‌های بعد از آن در قالب و زبان رمان.

خداداد، شخصیت این روایت یکی از هزاران قربانیان مسکوت این واقعه مهم تاریخی است. «رجّ رجا» نمونه زندگی آدم‌هایی است که پیش از انقلاب در بستر کش و قوس‌های سیاسی طعمه دست‌نشانده‌های حکومت می‌شوند و بی‌اختیار خرج منافع آنها می‌گردند.

این کتاب روایت زندگی یک جوان جنوب شهری است که درست صبح روز ۲۸ مرداد متولد می‌شود اما خیلی زود خیانت و نقش پدرش در این روز دست و پاگیر زندگی او می‌گردد و خواه ناخواه پیشینه و آینده او را در ید تاثیر خود می‌گیرد. 

«رجّ رجا» حکایت زندگی یک جوان لات مسلک و جنوب شهری است که در یکی از دعواهای خیابانی زخمی می‌شود. او دست قضا مهمان پیرمردی عارف می‌شود تا زخم‌هایش را مداوا کند او در آن خانه ناغافل دل در گرو مهر دختر جوان خانه می‌بندد. خداداد برای پاک کردن سجل سیاهی که تحفه 28 مرداد بوده و او هیچ سهمی در آن جز همان ارثیه بدنامی پدرش نداشته، مجبور می‌شود با تاریخ و آدم‌هایی که تاریخ جلوی پایش می‌گذارند بجنگد. 
این جنگ در بستر التهابات روزهای پیش از انقلاب و انقلاب و جنگ ۸ ساله بعد از انقلاب، مسیر زندگی او را بالکل تغییر می دهد. 

کتاب «رجّ رجا» در ۲۲۴ صفحه از سوی انتشارات شهید کاظمی روانه بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها