چهارشنبه ۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۳
فدایی عراقی: حائری مانع آتش زدن اسناد مجلس شورای اسلامی شد/ سبک وسواسی استاد در نسخه‌پژوهی

غلامرضا فدایی عراقی، رئیس اسبق کتابخانه مجلس شورای اسلامی گفت: حائری به نسخ خطی نگاه ویژه‌ای داشت و عمق و اعماق مطالب را موشکافی می‌کرد تا کنه مطلب را دربیاورد و در این زمینه سبک خودش را داشت.

سرویس تاریخ و سیاست خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا): غلامرضا فدایی عراقی، کتابشناس در برنامه نکوداشت زنده‌یاد عبدالحسین حائری، رییس اسبق کتابخانه مجلس شورای اسلامی و کتابشناس و نسخه‌پژوه درباره گنجینه ایران گفت: آغاز آشنایی من با استاد از دوره دوم مجلس شورای اسلامی بود و آن موقع خانه ما در پاستور قرار داشت. در دوره سوم مجلس خانه ما نزدیک کتابخانه آمد و من بیشتر فرصت معاشرت با استاد را پیدا کردم.

او افزود: آنچه مرا ناراحت می‌کرد کم مصرفی کتابخانه مجلس بود و هنگامی که با استاد صحبت می‌کردم از این نقیصه گلایه می‌کردم. سال ۷۴ به من ناگهان گفتند شما مدیر کتابخانه مجلس شدی و سریع به کتابخانه برو که آن موقع ده شرط نوشتم و به حجت‌الاسلام ناطق نوری گفتم من به عنوان یک مقام تشریفاتی به کتابخانه نمی‌‌آیم و او پذیرفت مرا حمایت کند. آن موقع کتابخانه در کنار مجلس شورای اسلامی به کار خودش ادامه می‌داد و ۱۶پرسنل داشت که بیشتر هم تحصیلات زیر دیپلم داشتند و من تلاش کردم که این وضع را تغییر دهم و تحولاتی را ایجاد کنم.

دومین رییس کتابخانه مجلس شورای اسلامی بیان کرد: حائری درباره نسخه‌شناسی سرشار اطلاعات بود و در زمینه کتابداری و ارایه خدمات یک مرجع بود و هر کس در زمینه کتابخانه به او مراجعه می‌کرد، دست خالی برنمی‌گشت. او به قوای جهانی نشسته در گوشه‌ای بود. در آن موقع مرحوم محیط طباطبایی با دو عصا زیر بغل می‌آمد تا استاد حائری را زیارت کند. لذا سرشار از اطلاعات و دانش بود.

غلامرضا فدایی عراقی گفت: او علاقه زیادی به حوزه نشر داشت اما به دلیل وسواسی که در کار به خرج می‌داد باعث شده بود که یک فهرست کتاب بیست سال طول بکشد تا منتشر شود با ورود من این انتشار کتاب سرعت پیدا کرد و کتاب‌های زیادی به چاپ رسید. اگرچه این سرعت چاپ کتاب با همراهی خود استاد بود. 

او ادامه داد: حائری به نسخ خطی نگاه ویژه‌ای داشت و عمق و اعماق مطالب را موشکافی می‌کرد تا کنه مطلب را دربیاورد و در این زمینه سبک خودش را داشت. تنها عیبش در این سبک زمان زیادی بود که صرف مطالعه در تصحیح نسخه خطی می‌کرد برای تسریع در کار من چند دانشجوی کتابداری را از دانشگاه تهران به کمک او به کتابخانه آوردم.

این کتابشناس بیان کرد: استاد حایری به اسناد علاقه زیادی داشت و آن موقع اسناد زیادی در صندوق در کتابخانه نگهداری می‌شد که یادم نیست الان به انتشار رسیده است یا نه. یادم هست در زمان ریاست هاشمی رفسنجانی در مجلس شورای اسلامی قرار بود ساختمان را منتقل کنند و در ساختمان کتابخانه گونی‌های زیادی از اسناد وجود داشت که قصد داشتند آنها را آتش بزنند که استاد حایری به میدان آمد و مانع از آتش زدن اسناد شد و با سخنانی مجلسیان را قانع کرد که مانع از بین بردن اسناد شدند.



مرجعیت علمی حائری در فهرست‌نویسی

محمود نظری، فهرست‌نگار و نسخه‌پژوه پیام نجفقلی حبیبی را که نتوانست در برنامه حضور پیدا کند، قرائت کرد: حائری اگر چه به لحاظ خانوادگی از خانواده مرجع بزرگ شیعه، عبدالکریم حائری، موسس حوزه علمیه قم و به لحاظ علمی از شاگردان درس عارف بزرگ حاج حسین طباطبایی بروجردی، مجتهد در فقه بود با تمام توانایی‌ها و تخصص‌هایی برای اجتهاد داشت تمام موقعیت‌های خانوادگی حوزوی و روحانیت را رها کرد و در کتابخانه مجلس شورای اسلامی مشغول به کار شد. 

وی افزود: او بسیار عمیق و ژرف‌اندیش بود و کار خود را با دقت و وسواس انجام می‌داد و با توجه به سوابق علمی حوزوی به دلیل توانایی علمی بالا تحول بزرگی در امر فهرست‌نویسی کتب حوزه علوم اسلامی به وجود آورد و مرجعیت علمی در زمینه فهرست‌نویسی همین آثار را از آن خود ساخت. 

این فهرست‌نگار و نسخه‌پژوه گفت: در فهرست‌هایی که استاد نوشته، نکات علمی بسیار سودمندی درباره هر کتاب آورده شده است. بنده که از ایام دانشجویی تا آخرین روزهای حیات پرثمر استاد حائری در کتابخانه مجلس شورای اسلامی به محضرش مشرف می‌شدم به ویژه در اواخر عمر پربرکتش که به عنوان عضو رسمی شورای پژوهشی کتابخانه مجلس بارها شاهد پاسخگویی به پرسش‌های اهل مطالعه و مراجعان کتابخانه و حضور اندیشمندان رشته‌های مرتبط از سراسر کشور و خارج از کشور در دفتر کارش بودم. 

تدارک همایشی وزین برای حائری

احسان شکراللهی، نسخه‌پژوه که اجرای برنامه را به عهده داشت در قسمتی از این نکوداشت گفت: استاد گاهی در یک نسخه مطلبی پیدا می‌کرد که برایش بسیار جالب و خواندنی بود و ما را صدا می‌کرد تا آن را نشان دهد و گاهی نیز تکلیف می‌کرد که درباره آن موضوع مقاله‌ای نوشته شود. لذا بسیاری از مقالاتی که من نوشتم به حکم استاد بود. بعضی اوقات هم اشعار عربی در نسخ خطی پیدا می‌کرد و اصرار داشت که به فارسی داشت چنان قصیده ابن منیر طرابلسی که در الغدیر هم متنش آمده، تاکید کرد که به فارسی برگردانده شود. 

او افزود: خلاصه کلام اینکه محضر استاد برای هر کسی به میزان فهم و درکش نکات ارزنده‌ای داشت. این مجلس نکوداشت با این بضاعت برگزار شد اما قرار است که در آبان ماه به همت انجمن مخطوطات همایش وزینی برای استاد برگزار و ویژه‌نامه‌ای هم شامل مقالات فاخر زیر نظر محمود نظری برایش تدارک دیده شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها